nova som ska gå fortare?
nova som ska gå fortare?
köpt en nova ss -70 med helsmidd 355, rullkam, mussetoppar 750 förgasare mm
i bilen sitter de även en powerglide låda som preppats, transbrake turbin med 4000 stall
efter detta sitter en 10bultad axel med strange innehåll, spole och axlar.
de som e mitt problem är att de sitter 4.56 utv i axlen och bilen toppar väl runt 180km/h.
jag skulle ju vilja kunna köra 402m utan att varva ut på halva sträckan
kan ni ge några tips på vad jag bör göra? byta utv? 4.10? 3.50? eller
kan man gör nåt me lådan?
min tanke är att bilen skall överladdas så småningom.
Mvh
/Fredrik
i bilen sitter de även en powerglide låda som preppats, transbrake turbin med 4000 stall
efter detta sitter en 10bultad axel med strange innehåll, spole och axlar.
de som e mitt problem är att de sitter 4.56 utv i axlen och bilen toppar väl runt 180km/h.
jag skulle ju vilja kunna köra 402m utan att varva ut på halva sträckan
kan ni ge några tips på vad jag bör göra? byta utv? 4.10? 3.50? eller
kan man gör nåt me lådan?
min tanke är att bilen skall överladdas så småningom.
Mvh
/Fredrik
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
du får ta o räkna ut den utväxling du vill ha utifrån dina preferenser ang toppfart eller cruisingvarvtal. Bara att ta fram miniräknaren eller ännu bättre/enklare starta Excel
En powerglide har väl 1:1 på 2:an, precis som 350- och 400-lådorna har på trean.
Skall du överladda en redan stark bil så är det inte att rekommendera en låda med överväxel förutom en 4L80E, men den är elektroniskt styrd.
Det är möjligt att det finns andra utväxlingar till p-glide, men sannolikt är det 1:1 på tvåan i alla fall.
Vad jag skulle gjort/rek. är en 400-låda och sen välja utväxling efter preferenser enligt ovan.
En powerglide har väl 1:1 på 2:an, precis som 350- och 400-lådorna har på trean.
Skall du överladda en redan stark bil så är det inte att rekommendera en låda med överväxel förutom en 4L80E, men den är elektroniskt styrd.
Det är möjligt att det finns andra utväxlingar till p-glide, men sannolikt är det 1:1 på tvåan i alla fall.
Vad jag skulle gjort/rek. är en 400-låda och sen välja utväxling efter preferenser enligt ovan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: nova som ska gå fortare?
ok, skulle kunna tänka mig utväxling runt 3.5-3.8 i bakaxlen, känns inte som att jag vill byta ut en erkänt stark låda å börja på en helt ny.
nån som vet vem som säljer utväxlingar?
nån som vet vem som säljer utväxlingar?
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
Vad har du för bakdäck ? Du ska ha så höga som möjligt, Vi åker med 33 tum o 350 låda me 4.56 i bakänden . varvar en 454 te ca 7200 sluthastighet 215km . Just nu har vi en 5.29 i vet ej sluthastiget med den. Powergliden ska du inte byta en av de bättre lådorna.
Re: nova som ska gå fortare?
ok har ju 28"-11.5-15 idag, ang varv så sa han jag köpte bilen av att han brukar växla vid 68-6900varv men när jag drar fullt spett nu så drar den till 6000 ca sen storknar den? tycker den skulle gå att dra lite längre väl?
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
hur breda är era däck, ex om jag skulle hitta 31-11.5-15 blir dom då bredare än mina 28-11.5-15? eller är dom 11.5 tum bredaluckyluke skrev:Vad har du för bakdäck ? Du ska ha så höga som möjligt, Vi åker med 33 tum o 350 låda me 4.56 i bakänden . varvar en 454 te ca 7200 sluthastighet 215km . Just nu har vi en 5.29 i vet ej sluthastiget med den. Powergliden ska du inte byta en av de bättre lådorna.
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
Har du kollat så att inte varvstoppet går i vid 6000rpm ?
Re: nova som ska gå fortare?
Våra däck är 33x18,5x 15 kraftigt breddade hjulhus inåt, Dina blir 11.5 tum korrekt
Re: nova som ska gå fortare?
tack för snabba svar nä har inte kollat i tändboxen, men jag har ju heller inte rört nåt sen jag köpte bilen? ok får kanske kolla efter högre däck då
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
ingen som har påstått att powerglide är en dålig låda. Den är stark, har liten förlusteffekt för att vara automat o har användts under många år inom dragracing.
Dess svaghet är dock att den bara är tvåväxlad och det krånglar till det lite (tycker jag). Ett lite bredare effektområde på motorn är också önskvärt gentemot vid bruk av en treväxlad låda
Min tanke var att i och med att man sänker utväxlingsförhållandet så får man kompensera det på något vis. Detta gör man enklast med fler växlar.
Dess svaghet är dock att den bara är tvåväxlad och det krånglar till det lite (tycker jag). Ett lite bredare effektområde på motorn är också önskvärt gentemot vid bruk av en treväxlad låda
Min tanke var att i och med att man sänker utväxlingsförhållandet så får man kompensera det på något vis. Detta gör man enklast med fler växlar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: nova som ska gå fortare?
man får väl kompensera utväxlingen med en ännu starkare motor
Fredrik Salomonsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: nova som ska gå fortare?
Kul med en 3e generationens Nova. Jag har haft några Novor genom åren. Min förra Racebil va' en -70a.
Här har du en "lathund" för att få fram hastigheten...
http://www.wallaceracing.com/calcmph.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänk på att den där kalkylatorn INTE räknar med att du har slir i turbinen. Förmodligen har du någonstans mellan 5-10% slir uppe vid mål.
Först å främst måste du kolla upp vilken typ av 10 bults bakaxel du har, om du vill byta utväxling.
http://www.novaresource.org/axle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har en del beg. utväxlingar till 8,5 tums 10 bult axeln annars fixar jag fram nya om du vill.
Är det maxprestanda du är ute efter på strippen så brukar det vara så att dom hundradelarna du förlorar på att gå på varvstoppet dom sista metrarna före mål vinner du i starten med en numeriskt högre utväxling. Särskilt i en bil som din med relativt lite effekt, låg utväxling på 1an och förmodligen en i sammanhanget ganska tung bil. Den behöver all hjälp den kan få för att accelerera snabbt av startlinjen.
Här har du en "lathund" för att få fram hastigheten...
http://www.wallaceracing.com/calcmph.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänk på att den där kalkylatorn INTE räknar med att du har slir i turbinen. Förmodligen har du någonstans mellan 5-10% slir uppe vid mål.
Först å främst måste du kolla upp vilken typ av 10 bults bakaxel du har, om du vill byta utväxling.
http://www.novaresource.org/axle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har en del beg. utväxlingar till 8,5 tums 10 bult axeln annars fixar jag fram nya om du vill.
Är det maxprestanda du är ute efter på strippen så brukar det vara så att dom hundradelarna du förlorar på att gå på varvstoppet dom sista metrarna före mål vinner du i starten med en numeriskt högre utväxling. Särskilt i en bil som din med relativt lite effekt, låg utväxling på 1an och förmodligen en i sammanhanget ganska tung bil. Den behöver all hjälp den kan få för att accelerera snabbt av startlinjen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: nova som ska gå fortare?
tack för infot, kanske ska satsa på mer effekt och lite högre däck som nån tidigare sa. jag ville mest ha lite körbarhet på gatan och motorväg genom lägre utv i bakaxel.
ska forska lite kring min bakaxel, vet bara att de sitter en kåpa från summit(stödgördel) och strange innehåll. c-clipsen borde väl va borta med strange axlarna.?
ska forska lite kring min bakaxel, vet bara att de sitter en kåpa från summit(stödgördel) och strange innehåll. c-clipsen borde väl va borta med strange axlarna.?
Fredrik Salomonsson
Re: nova som ska gå fortare?
AFR 210 toppar och AFR plastinsug, kanske vassare kam beroende på vad du har idag, något ur comp cams XR serie? har inte sett något afr plastinsug i sverige, men 4kg mot Victor JR kan inte va fel
http://www.airflowresearch.com/index.php?cPath=79_81" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.airflowresearch.com/index.php?cPath=24_33" onclick="window.open(this.href);return false;
snowball säljer strange, 4,11 borde ge dig 11% mer fart 3,73 22% 180+11%=200, 180+22%=220
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... roduct=115" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.airflowresearch.com/index.php?cPath=79_81" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.airflowresearch.com/index.php?cPath=24_33" onclick="window.open(this.href);return false;
snowball säljer strange, 4,11 borde ge dig 11% mer fart 3,73 22% 180+11%=200, 180+22%=220
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... roduct=115" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Johannes Carlsson
Re: nova som ska gå fortare?
huset på axlen är iallafall en 8.5", om jag jämför med bilderna i länken ovan
Fredrik Salomonsson