Balansera vevaxel

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Balansera vevaxel

Inlägg av Falkenrejsing »

Hej, tänkte i samband med en motorrenovering och enklare trimning passa på att balansera veven. Pratade med firman som borrar och slipar veven, och dom åtar sig inte balanseringar. Men dom erbjöd sig att leta fram en firma som dom kunde samarbeta med. Då sa han jag pratade med att han ville ha ner vev, kolvar, svänghjul och svängningsdämpare. Vev o kolvar tänkte jag väl också ut att dom behövde, men svänghjul och damper? Behövs det verkligen? Tänkte mig lite att man kunde balansera dom som ett vanligt bihjul, till 0 obalans så skulle man kunna bulta på det hur som helst sen på motorn. Jag vet att motorn orginal är internbalanserad, hade den varit externbalanserad hade jag förstått tanken.
Har jag rätt, eller hur gör ni? Saken är att jag ännu inte skaffat svänhjulet jag ska ha när motorn skruvas ihop i vår.

Var lämnar ni i Halland/ södra sverige era motorer för balansering? Alla tips är bra just nu.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Balansera vevaxel

Inlägg av Gustav »

Man gör så, allt balanseras ihop. Annars om man har otur och adderar alla toleranser åt fel håll så kan det bli dåligt.
Gustav Sundberg
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Balansera vevaxel

Inlägg av hauge »

Den är mer för att undvika tabbar och underlätta när man har externbalansering. Så länge du har nollbalansering på de externa komponenterna så behöver de inte vara med.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Balansera vevaxel

Inlägg av effe »

jag lämna min 454 vev + allt det andra ,, min är externb .. till fosie motorrenovering ligger i skivarp skåne duktig och trevlig kille bra priser och snabbt gick det också han har mobnr 0708394200
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Balansera vevaxel

Inlägg av Falkenrejsing »

Effe, kan du ev. slänga iväg ett pris via pm, så jag har något att gå på. Hiitar några som har prislistor uppe på nätet med, bara så man kan jämföra lite?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Balansera vevaxel

Inlägg av effe »

fel pm skulle det va
Skriv svar