Hej, jag har en mustang 1966 ht med en old school trimmad 289.
Undrar om det finns något insprutarinsug som passar rakt på denna motor som jag skulle kunna använda för att kunna monter ett ems?
Eller är det bara att bita ihop och tillverka eget?
Insug Ford 289
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Insug Ford 289
Finns många alternativ att välja på, både eftermarknads(Edelbrock m.m.) och Fords egna. T.ex. från Mustang(86-93).
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Insug Ford 289
Okey, det lät ju lovande
Dom passar alltså helt utan mods?
Kan man ta fuelrail och hela köret?
Är det någon modell som är bättre än andra?
Min motor är nollbalanserad, andra kolvar och stakar, 11kg komp, portade toppar med större ventiler, Isky 290 hydraulkam med tillhörande ventilfjädrar, Cobra headers, cobra insug och Holley 650 dubbelpump, Accel tändning.
Säkert glömt något.
Dom passar alltså helt utan mods?
Kan man ta fuelrail och hela köret?
Är det någon modell som är bättre än andra?
Min motor är nollbalanserad, andra kolvar och stakar, 11kg komp, portade toppar med större ventiler, Isky 290 hydraulkam med tillhörande ventilfjädrar, Cobra headers, cobra insug och Holley 650 dubbelpump, Accel tändning.
Säkert glömt något.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Insug Ford 289
Ja i.a.f. från mustang(86-93) är det bolt on,men insugspackningarna matchar inte riktigt mot topparna. Men om man använder 289 packningar blir det tätt iaf.
Bästa standard insuget är det som sitter på explorer 1997-2001.
Bästa standard insuget är det som sitter på explorer 1997-2001.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Insug Ford 289
http://www.summitracing.com/parts/edl-7 ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
du kan köpa direkt från summit eller via t.ex dalhems, oavsett har du grejorna hemma på ca 1-1,5 vecka, att tänka på är att det bara är insuget, spjäll, spridare etc. får man köpa vid sidan av
insug 506
spjäll 389
fuelrails 161
1056$ sen tillkommer lite diverse grejor som spridare, sensorer etc.
är man bekväm kan man köpa kit
http://www.summitracing.com/parts/edl-3 ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
du kan köpa direkt från summit eller via t.ex dalhems, oavsett har du grejorna hemma på ca 1-1,5 vecka, att tänka på är att det bara är insuget, spjäll, spridare etc. får man köpa vid sidan av
insug 506
spjäll 389
fuelrails 161
1056$ sen tillkommer lite diverse grejor som spridare, sensorer etc.
är man bekväm kan man köpa kit
http://www.summitracing.com/parts/edl-3 ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Johannes Carlsson
Re: Insug Ford 289
Trevliga prylar det där
Re: Insug Ford 289
jepp, fint sen om man känner behov av bättre väder (högtryck) halsen för spjället på insuget är ju redan riktat ner mot uttaget från laddluftkylaren
/ Johannes Carlsson
Re: Insug Ford 289
Eller om du har tillgång till en fräs och en TIGsvets så fixar man snabbt ett just insug av t.ex Edelbrocks VJ.
Dessa har utgjutna klackar på runnerserna (vet inte vad man ska kalla dessa på Svenska) som med lite extra påsvetsat gods blir perfekta att fräsa spridarlägen i.
Sen kan man t.ex slakta en lämplig fyrportare för att få ett spjällhus eller bygga en snorkel som man bultar på ett lämpligt spjällhus på.
(Har gjort så på min 5.0 (302ci) och det funkar kanonbra.)
Dessa har utgjutna klackar på runnerserna (vet inte vad man ska kalla dessa på Svenska) som med lite extra påsvetsat gods blir perfekta att fräsa spridarlägen i.
Sen kan man t.ex slakta en lämplig fyrportare för att få ett spjällhus eller bygga en snorkel som man bultar på ett lämpligt spjällhus på.
(Har gjort så på min 5.0 (302ci) och det funkar kanonbra.)
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)