4l60E låda

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

4l60E låda

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja någon som har erfarenhet av alla dessa dunderkurer till å åtgärna problemet med ras av 3-4? Läst som fanken på sider från andra sidan pölen å budskapen är många :roll:

Lura på å sätta dit Z-pak eventuelt fler lameller i paketet?

Ingen värsting bygge utan bilen ska sitta i våran chevvrolet Tahoe -99 å ska väl fungera som bruksbil då å som drag bil till släp/ husvagn.
Så tanken är väl å förstärka upp 3-4an så man slipper problem i framtiden då detta är andra gången detta rasar på denna bil å bara gått ca 10000mil sedan dess. Så vill de ska hålla för å draga tungt å fungera så länge som möjligt. Så man slipper strul dels är de sambon som har den till 99% å då hon av diverse anledningar har svårt att köra andra bilar är vi i högsta grad beroende av den.
Ja e int bitter!!
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: 4l60E låda

Inlägg av bowtie »

Hallå Sleeper

Hade jag varit dig hade jag satsat renoveringspengarna på en beg men fungerande 4l80e istället... Hade en sådan i min truck och den tålde allt!! Det var en 94a och hade gått 33000 mil... jag drog flera ton med den med nästan ett ton på flaket...

Om jag fattat saken rätt så är en 4l60e en helelektrisk TH700 och sådana har jag rasat några st. En 4l80e är en helelektrisk 4 växlad TH400 (grovt sett) och jag har kört en hel del olika TH 400 med upp till 700 hkr och inte fått sönder en enda.

vet inte om tahoe fanns med 4l80e men tycker det borde gå att få ihop. mekaniskt sett torde du inte stöta på problem mer än yoken har TH400 splines dvs grövre än 4l60e.

se detta som vidare surftips...
Du kan nog läsa om joby här på forumet ( har för mig han heter så...) kör svart överladdad corvette... tröttnade på TH700 och uppgraderade till 4l80e. Visst det handlar om rejsing men ger ändå en bild av vad som gäller.... säkert är den grova lådan lite mera tungdriven och den väger mera och är större men stark som en björn.

som sagt bara tipps att spinna vidare på...

mvh Bowtie
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Re: 4l60E låda

Inlägg av Amazon_Sleper »

Jo har nog funderat på de jag med just av anledningarna du beskriver. Men medför ju även byte av fördelningslådan, Å den är lite speciel på 99an tahoe är ju även auto 4x4 inte som vanliga med 4wd hög/låg å 2wd hög å den vet ja inte om den fanns till 4l80? Sen vet i tusan tro inte styrsystemet är riktigt samma heller? På en rejs bil/skogs bil så hade valet vare lätt. Finns ju styrning å köpa som eftermarknads osv

Men nu är de ju familje bruksbil så byte till en 4L80 är nog inte på tapeten de. Ska ju helst ner med lådan ena dagen å upp med den nästa dag starta fylla olja å köra :wink:
Ja e int bitter!!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 4l60E låda

Inlägg av hauge »

lite andra praktiska problem också, 4l80e har (eller skall ha) en egen controller.

3-4 ras är väl std på 700-lådor ?.. det måste finnas en massa info om hur man förstärker de kopplingarna
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Re: 4l60E låda

Inlägg av Amazon_Sleper »

Haha ja är just de som är problemet att de finns hur mycke info som helst om hur man förstärker dom å alla drar inte inte åt samma håll om man säger som så, de ena lovordar dömer andra ut totalt o vice versa :wink: Därför jag söker av lite på svenska forum med å här finns de ju mycke klurigt folk :thumbright:
Ja e int bitter!!
Skriv svar