Lite hjälp med mitt CBB bygge

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av Mark IV »

Tänkte bygga en budget BB cheva sugmotor o ha i raggarbilen.
Har ett 030 borrat mark IV 454 block som jag tänkte köpa ett snik stroker kit till.
http://www.ebay.com/itm/BBC-CHEVY-496-R ... 82&vxp=mtr

Vet att det inte är supergrejer i kittet men priset är så lågt så det går inte att avstå strax över 12 000 så är det hemma med tull o moms. Har använt ett redan i en annan motor o både grejerna o maskinjobbet såg bra ut.

Kam tänkte jag använda en hyllvärmare som blivit över, en beg ZZ502 hyd rull kam 224 234@050 .527 .544 110 ls. har matchande fjädrar liggandes med.

Toppar? Lite sugen på ett par Pro Comp ovaler mest pga priset men de har resta avgaskanaler o kvaliten avskrämmer lite även om topparna inte i sig är superdåliga så kan de ju vara tvivelaktigt ihopmonterade, är ju mer än en som tappat säten el fått rensade gäng där vipparmsbulten sitter trots helicoil.

Troligtsvis blir det o använda några av de järnlock jag har liggandes, Har ju matchande fjädrar redan så behövs ju ventiler, knaster, retainers, guide plates o nya studs.

Har en uppsättning sk peanut port toppar minns inte om det är #360 el #236 men de är ju lika bra(läs dåliga) Men de ska visst bli helt ok med portjobb o större ventiler på, tor ni de även skulle funka på en 489a.

Alternativ två är ett par sk large ovals #148 toppar men lika här de behöver nog en liten portning+större ventiler är ju trots allt 489 cui de ska föda även om kammen är ganska snäll. just nu lutar det åt #148orna då de nog kräver mindre portjobb de har ju dock mindre förbränningsrum o kommer o ge mig ett komp på 10.5 kommer det o funka med den milda kammen o järnlock? Vill köra vanlig 98 då bilens soppasystem är byggt för det.

Övriga grejer lutar åt de här.

Std melling oljepump med tight spel o blå fjäder. Tråg? Har sett ett på summit som verkar intressant el annars blir det ett vanligt 4 qt biltråg.

Satsar nog på en summit gen 6 kamdrivningel kanske en gmpp från zz502 orna då den även har låsplattan som håller kammen på plats. O en billig gjuten alu kamkåpa som jag tar med stroker kittet.
http://www.ebay.com/itm/BBC-CHEVY-ALUMI ... b3&vxp=mtr

Köper nog dyra Morel sportsman lyftare då jag nog beställer det mesta som saknas från en firma i usa jag brukar handla med även om det vore spännande o prova sådana här kines lyftare?
http://www.ebay.com/itm/GM-Chevy-BBC-39 ... 10&vxp=mtr

Vippor blir nog full rulle har en uppsättning Crower 1.7:1 som jag nog använder även om de är overkill.

Tänkte ta det insug jag kan hitta till bra pris när jag kommer så långt typ performer 2-0 el med lite tur ett RPM annars kankse det blir nån kina kopia från ebay?

Förgasare funderar på en q-jet om jag hittar nån användbar el en hederlig Holley 750 3310.

Tändning blir MSD fördelare o box som redan finns i bilen

Om man räknar med vad det jag har kostat o jag behöver så har man ju ihop motorn för under 30 000+toppjobbet borde vara rätt ok för ett sådant här bygge? O vill man borde den ju gå o sälja så man får igen pengarna?

Så frågorna är:
1. Kommer det o funka med 10.5 i komp o 98 på den här kombon? Om inte är det värt o lägga pengar på ett par Peanut port toppar?

2. Nån som byggt 489/496 med std tråg tänkte så man inte får problem med oljetryck då veven kastar runt mer olja pga det ökade slaget mot en std 454 vev? Har själv bara använt 6 qt tråg men de har behövt byggas om för o passa min bil o tänkte nu när det blir en mild variant kankse de duger kommer ju inte o varva mer än 5500 innan den tappar orken.

3. Vem i mellansverige kan porta BB toppar till bra pris? Gärna hemmapulare o gör inget om han kan fixa ventiljobb för större ventiler med.

4. Ska man satsa på rostfria ventiler el funkar vanliga hederliga lika bra? Sätena blir ju iaf inte härdade. Finns k lines så man kan gå ner från 3/8" skaft till 11/32" är det nån nytta på en sån här mild kombo? Storlek? Ska man gå ända på 2.19 1.188 el blir det lika bra med 2.125 o 1.88?

5. Tror ni man kan räkna med bortåt 500 hk med en sådan här kombo(kankse inte med peanut ports locken men med de större 148orna)? el får man va glad med 450hk(kankse man får vara med peanutportstopparna?)?

Tar gärna emot andra åsikte om planerna.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av hauge »

försök ställa frågan på v8-delen på zatzy.. brillko där kan rätt mycket BB
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av Performance_seeker »

Det är ju ett grymt billigt strokerkit. Jag har inte läst om att Scat skulle rasa mer än andra, så det funkar säkert med någorlunda "normal" användning.
Känner inte till Chevy så jag har inga synpunkter där. Men att få igen pengarna i sitt motorbygge tror jag inte på. Jag pumpar in mycket pengar i mitt men jag räknar med att dom pengarna är borta för alltid, det hamnar på mitt nöjeskonto!!!
Välkommen till forumet förresten!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av Mark IV »

hauge skrev:försök ställa frågan på v8-delen på zatzy.. brillko där kan rätt mycket BB

Ja kanske det men gillar inte zatzy speciellt.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av Mark IV »

Performance_seeker skrev:Det är ju ett grymt billigt strokerkit. Jag har inte läst om att Scat skulle rasa mer än andra, så det funkar säkert med någorlunda "normal" användning.
Känner inte till Chevy så jag har inga synpunkter där. Men att få igen pengarna i sitt motorbygge tror jag inte på. Jag pumpar in mycket pengar i mitt men jag räknar med att dom pengarna är borta för alltid, det hamnar på mitt nöjeskonto!!!
Välkommen till forumet förresten!
Tack!

Ja priset är ju kanon men som alltid får man vad man betalar för antar jag men dumt o satsa på overkill när det är budget 500 hk borde kittet klara utan problem tycker jag? Ja Scat är ju på mitten kvalite mässigt av kina prylarna så deras kvalite känns ju hyffsat trygg, det är stakarna som är Pro Comp som är mest tvivelaktiga. Googlar man är det många som dömmer ut dem men få som rasat motor pga dem är faktiskt en del motorbyggare som använder dem utan problem finns ju knappt några made in the us vevar o stakar längre. Tänkte om någon mer här provat Pro Comp stakar o haft problem? Jämförde de i förra kittet med mina Callies Compstar(också kina prylar men de bästa) o stakarna såg identiska ut förutom att Pro Compen hade no name bult stod bara 8740 o inget namn på staken. Sedan kan ju Compstaren varit gjord av bättre material men det går ju inte att se med ögat? Helt klart är ju bulten mest tvivelaktig i mina ögon.

Bild

Bild

Funderat lite mer o känns som kompen blir hög oavsett skulle vilja landa på 9:1 med järnlock tror jag de skulle kanske få in flat top kolvar i 030 i början på året så kanske tar sådana istället?
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av bedford »

Låter som att ett par 049 eller 781:or vore bästa lösningen. På så vis får du ju ner kompan och ett par toppar som borde flöda bättre än closed chamber ovalerna.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Lite hjälp med mitt CBB bygge

Inlägg av Jay-c »

har du redan 454 vev och nöjer dig med 500 känns strokerkitt onödigt, bättre att lägga pengarna på bra toppar, och det skiljer sjukt mycke i vikt gjutjärn mot alu... för att inte tala om insuget, väger det 25kg?

RHS har jag hört bra om ang kvalité, troligtvis mer prisvärt än pro comp
http://www.racingheadservice.com/rhs/pr ... -head.html

ang. scat så det enda jag hört är om deras vevar är från ett CSB 454 projekt där veven började flexa väldigt, va någon motortidning som gjorde ett projekt har jag för mig

http://airflowresearch.com/articles/article131/A-P1.htm
i varje test jag ser så överraskar alltid AFR med underbara siffror

http://www.airflowresearch.com/index.php?cPath=68 AFR 300cc oval port är kanske perfekta topparna?
/ Johannes Carlsson
Skriv svar