Tips på kam mm Pontiac 400

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons jun 01, 2005 7:17 pm
Ort: Hufvudstaden

Tips på kam mm Pontiac 400

Inlägg av Sharkie »

Tjena!

Jag tänkte att jag skulle skrämma upp gamla firebirden lite under vintern. Motorn är en Pontiac 400a original förutom en Holley 600 VAC, offenhauser aluinsug och dubbla 2,5" avgas.

Det vore ju iaf skoj om det gick att dra loss bakdäcken nästa säsong.

Så vart börjar jag? :lol:

Mvh
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Tips på kam mm Pontiac 400

Inlägg av Nova Jörgen »

Sharkie skrev:Tjena!

Jag tänkte att jag skulle skrämma upp gamla firebirden lite under vintern. Motorn är en Pontiac 400a original förutom en Holley 600 VAC, offenhauser aluinsug och dubbla 2,5" avgas.

Det vore ju iaf skoj om det gick att dra loss bakdäcken nästa säsong.

Så vart börjar jag? :lol:

Mvh
Hej.
Du börjar med att berätta vad du har för växellåda, är det en automat så behöver vi veta vad det sitter för turbin och så behöver vi veta utväxlingen i bakaxeln. Då är det mycket lättare att ge dig ett BRA svar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons jun 01, 2005 7:17 pm
Ort: Hufvudstaden

Re: Tips på kam mm Pontiac 400

Inlägg av Sharkie »

Nova Jörgen skrev:
Sharkie skrev:Tjena!

Jag tänkte att jag skulle skrämma upp gamla firebirden lite under vintern. Motorn är en Pontiac 400a original förutom en Holley 600 VAC, offenhauser aluinsug och dubbla 2,5" avgas.

Det vore ju iaf skoj om det gick att dra loss bakdäcken nästa säsong.

Så vart börjar jag? :lol:

Mvh
Hej.
Du börjar med att berätta vad du har för växellåda, är det en automat så behöver vi veta vad det sitter för turbin och så behöver vi veta utväxlingen i bakaxeln. Då är det mycket lättare att ge dig ett BRA svar.
Sitter en original TH400. Turbin och utväxling vet jag faktiskt inte, men ligger på strax ca 2300rpm i 110km/h.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Tips på kam mm Pontiac 400

Inlägg av Nova Jörgen »

Om du vill ha lite mer knuff i bilen och kunna göra lite svarta streck i asfalten så ska du satsa tid och pengar på en turbin med lite högre stall speed än orginalet. Hur mycket stall speed beror på vad du tänkt dig med bilen och motorn. Men ca 2500 rpm funkar alldeles utmärkt på en bil man använder att åka mycket med.Samma sak gäller med utväxlingen i bakaxeln, den bör också anpassas efter hur du vill använda bilen och vad du tänker dig att göra med motorn.

Du kommer absolut känna skilnad med ett turbin byte utan att trimma motorn mera. Det handlar om att använda den effekten du har i motorn på effektivaste sättet.

Stoppar du i en trimkam i motorn men fortsätter att åka med en orginalturbin så kommer bilen med största sannolikhet att bli ännu slöare i starten för att sedan vakna till liv när du kommit upp i lite hastighet. Det är väl inte riktigt det du tänkt dig?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar