Sugtrim ls1

Allt inom Usa bilar samt hot rods
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Hej, tänkte höra om det är någon som har tips på vad man behöver göra för att plocka ur ca 400-450 hästar ur en ls1 :)
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Gärna förslag på kam, bredd och längd på grenrör m.m
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av Jay-c »

vad för bil sitter den i? vad ska den användas till/önskad karaktär? hur mycket får det kosta? och vad är det som finns idag?

450 ur en ls1 borde inte vara jätteproblem.
typ:
http://www.compperformancegroupstores.c ... N3CAMSLSR1

och nåt lämpligt från: http://www.americanracingheaders.com/ beroende på vilket som passar bilen bäst. Eller nå andra bra LT-hedders

har du av topparna kan man ju passa på att porta dom och orginalinsuget, hittar du ett billigt LS6 insug eller så är de bra med
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av Jay-c »

/ Johannes Carlsson
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Motorn sitter i en pontiac catalinan safari 64 men motorn är från en Camaro ss:)
Senast redigerad av heffen den lör jan 19, 2013 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Tänkt att det ska bli en rolig gat bil men de kan va bra om det går att cruisa lite med den å
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Läste artikeln å det verkar ju inte helt omöjligt att nå det målet :)
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Passar spjällhuset från ls1 på ls2 insuget? Ska man köra med långa eller korta headers?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av Jay-c »

långa headers! typ hooker super competition, eller American racing headers, de dom har till camaro g1 kanske passar?

men typ 32" långa och 1 3/4" rör är vanligt.
http://www.holley.com/2292HKR.asp kanske passar?
eller nånting annat här:
http://www.holley.com/types/Super%20Com ... 20Swap.asp

det är samma bultmönster för spjällhuset
/ Johannes Carlsson
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Är spjällhuset på ls2insuget större? Tack för bra information :)
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Någon som vet vad det brukar att kosta att beställa hem grejer från USA?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av Jay-c »

hmm verkar vara 3 hål på ls1 och 4 på ls2.

men med bra kamaxel och avgas klarar du nog 450 med orginal insug & spjäll, läs här:
http://www.tpis.com/pages/2_17_06
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av Jens Gustavsson »

heffen skrev:Hej, tänkte höra om det är någon som har tips på vad man behöver göra för att plocka ur ca 400-450 hästar ur en ls1 :)
hej det beror vad det är för motor i grunden och vad du ska ha den till?

men grovt sett så skulle jag satsa på...

1 tillfixade toppar som man får till flödet lite bättre på. (de höga smala LS1 topparna är inte så bra original som många tror)

2 ett uträknat grenrör och avgasystem

3 ett kamaxel kitt som passar ditt koncept

3 en seriös mappning av styrsystemet i dyno.

förövrig en mycket trevlig motor typ som jag gärna hjälper till med mina kunskaper att förbättra :thumbright:
vid lite hårdare trim så fins det väldigt fina nyare toppar med de andra insugnings kanalerna (L92) som på ett +4.00" block, nytt insug och kam ger väldigt fina egenskaper och sugmotor effekter upp imot 650- 700hk utan att man behöver full race trimma :thumbright:
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

Motorn är en 5,7 l original ls1, har inte tänkt att hålla på racing än med den så målet är att få en rolig gat bil.
Skulle gissa på att bränsle och tandning är mappar för 85 oktan amerikansk bensin, borde ju finnas några hk där att hämta som du föreslog Jens men det brukar väll inte vara helt gratis att mappa bilar, kanske finns färdig programvara som man kan använda sig av?
heffen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån nov 16, 2009 10:20 pm

Re: Sugtrim ls1

Inlägg av heffen »

När man ska porta topparna ska man då bara snygga till kanalerna eller ska man forma om dom helt?
Läste också att man ska uppgradera olje pumpen, någon som har koll på vad man ska göra då?
Skriv svar