förslag på insprutning
förslag på insprutning
har en cheva 383:a som jag tänkt vidarutveckla(ca 460hk just nu). denna ska det monteras turbo på. vill ha förslag på insprutningssystem. hur långt hänger ett tpi system med? tänkte mest på insuget osv?
lämna så mycket förslag och synpunkter ni kan..kanske de finns nån som kört liknande setup förut?
lämna så mycket förslag och synpunkter ni kan..kanske de finns nån som kört liknande setup förut?
Re: förslag på insprutning
insug, skit i tpi insuget. insugskanalerna är långa och smala, på Corvette L98 dör motorn ganska tvärt efter 4500rpm.
rekomenderar:
Tpis Miniram
Holley/Weiand Stealth Ram
Edelbrock Pro-flo XT
läs här så kanske du kan hitta vad som passar dig bäst.
http://xtremecarzone.com.au/index.php?showtopic=386
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1010_ ... ewall.html
Tpi styrsystemet verkar fungera med överladdning om man fixar hårdvara så man kan mappa. Dock är det nog bättre att köra något eftermarknadssprut så man kan använda bredbandslambda, flera spolar, responssystem, sekventiell insprutning istället för batch etc.
Fuelairspark (FAST) har ett kitt med ett anpassat single plane insug, som verkar klart smidigt men har inte sett något jämförande mot övriga system.
rekomenderar:
Tpis Miniram
Holley/Weiand Stealth Ram
Edelbrock Pro-flo XT
läs här så kanske du kan hitta vad som passar dig bäst.
http://xtremecarzone.com.au/index.php?showtopic=386
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1010_ ... ewall.html
Tpi styrsystemet verkar fungera med överladdning om man fixar hårdvara så man kan mappa. Dock är det nog bättre att köra något eftermarknadssprut så man kan använda bredbandslambda, flera spolar, responssystem, sekventiell insprutning istället för batch etc.
Fuelairspark (FAST) har ett kitt med ett anpassat single plane insug, som verkar klart smidigt men har inte sett något jämförande mot övriga system.
/ Johannes Carlsson
Re: förslag på insprutning
okej. tack för infon+länkar. ska ja bara sätta mig ner och jämnföra vad som kommer passa mig bäst.
då blir de inte tpi ialf har läst av fler att detta skulle funka bra på låg varv men dö ut på högra varv. men satan vilken djungel de e finns ju miljoner sprut/insug osv att välja mellan
då blir de inte tpi ialf har läst av fler att detta skulle funka bra på låg varv men dö ut på högra varv. men satan vilken djungel de e finns ju miljoner sprut/insug osv att välja mellan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: förslag på insprutning
TPI är det samma som TBI (Throttle Body Injection)?
Tror att generellt kan man säga att TBI kan funka bäst för högsta effekt i bromsbänk, för gatan verkar individuell insprutning per cylinder att vara bäst (för bäst kontroll på bränsle/luft-blandningen).
Tror att generellt kan man säga att TBI kan funka bäst för högsta effekt i bromsbänk, för gatan verkar individuell insprutning per cylinder att vara bäst (för bäst kontroll på bränsle/luft-blandningen).
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: förslag på insprutning
Nej det är inte samma sak. Tpi (tuned port injection) har en spridare i varje insugskanal. Tbi har spridarna i en box (typ som en 4 portsförgasare). Tpi är alltså vanlig insprutning som på de flesta relativt moderna bilar. Grejen med GM:s tidiga insprutare t.ex L98 och tidiga LT1 är sk. batch fire, att dom skjuter alla spridare samtidigt 1 gång per varv. till skillnad från sekventiellt sprut där man skjuter varje spridare i takt med att insugsventilen är på väg att öppna.
/ Johannes Carlsson
Re: förslag på insprutning
tbi-munstycken kan man köpa original till BB som är större än till SB. men har du redan så pass med effekt så blir det besvärligt. Läste nånstans om en kille som körde med 4 BB-spridare... men det blir lite speziale "fullösning" tycker jag. Skall du ladda med turbo också så är det bättre med vanliga spridare nära ventilerna, då du får bättre/säkrare bränslefördelning.
Finns färdiga kit som sagt... finns även "vanliga" insug förberedda för insprutningsmunstycken om man vill knåpa ihop själv.
Finns färdiga kit som sagt... finns även "vanliga" insug förberedda för insprutningsmunstycken om man vill knåpa ihop själv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: förslag på insprutning
jo tbi är uteslutet...å just med turbo skulle ja tro tpi:n lirar bättre. ska man köra med vanlig turbo lr ska man prova sig på procharger? den kommer ju laddet lite tidigare på..å andra sidan så har ja redan bra bottenvrid i motorn. några tankar om detta?
Re: förslag på insprutning
http://www.blowerworks.net/ smidiga kompressorlösningar som passar corvette iaf.
http://www.whipplesuperchargers.com/
det där med vilken överladdning är en stor djungel som i ditt fall spelar stor roll på hur du vill ha motorn. En centrifugalkompressor typ Procharger ger mer laddtryck med varvtalet, så en stigande momentkurva upp högt i varven. blir nog ganska rolig motor när accelerationen ökar när man varvar mer. Bäst körbarhet på bana får man nog med en skruvkompressor som har jämt laddtryck och således alltid gott om kraft. turbo har bäst verkningsgrad iom avgasdrivningen och då mest effekt per laddtryck men tyvärr lite lagg.
kör du t.ex. ett kitt från Whipple behöver du inte köpa något separat insug som du skulle behöva på turbo/centrifugalkompressor lösningarna. viktigt att räkna in i budget.
http://www.whipplesuperchargers.com/
det där med vilken överladdning är en stor djungel som i ditt fall spelar stor roll på hur du vill ha motorn. En centrifugalkompressor typ Procharger ger mer laddtryck med varvtalet, så en stigande momentkurva upp högt i varven. blir nog ganska rolig motor när accelerationen ökar när man varvar mer. Bäst körbarhet på bana får man nog med en skruvkompressor som har jämt laddtryck och således alltid gott om kraft. turbo har bäst verkningsgrad iom avgasdrivningen och då mest effekt per laddtryck men tyvärr lite lagg.
kör du t.ex. ett kitt från Whipple behöver du inte köpa något separat insug som du skulle behöva på turbo/centrifugalkompressor lösningarna. viktigt att räkna in i budget.
/ Johannes Carlsson
Re: förslag på insprutning
bilen är tänkt att för de mesta gå rakt fram MEN även ta nån öl i så är ute efter en startsnabb bil/motor..lite karaktär på en bb fast de e sb. så tidigt laddtryck skulle väl vara att föredra.
whipple kompressorn verka lite intressant faktiskt klar fördel med insuget . men kunde inte hitta någon prislista
whipple kompressorn verka lite intressant faktiskt klar fördel med insuget . men kunde inte hitta någon prislista
Re: förslag på insprutning
under BB turner kit finns priser. 12.000$ för en W305AX med intercooler och remsystem. (800-1500hp) då till BB
en W200AX hade säker passat bättre och kanske är billigare, kontakta Whipple och fråga. ganska dyrt när man jämförelsevis får ett vortech kit för under 4000$
http://www.vortechsuperchargers.com/product.php?p=138
sen finns ju gamla hederliga roots kompressorn, kostar på summit 2000-3500$
en W200AX hade säker passat bättre och kanske är billigare, kontakta Whipple och fråga. ganska dyrt när man jämförelsevis får ett vortech kit för under 4000$
http://www.vortechsuperchargers.com/product.php?p=138
sen finns ju gamla hederliga roots kompressorn, kostar på summit 2000-3500$
/ Johannes Carlsson
Re: förslag på insprutning
har idag bestämt mig för att det blir turbo+sprut denna säsong.. så lägger vi hellre pengar på en bb nästa år lönar de sig att bygga egna grenrör lr duger det med massproducerade kina grejjer? fördel med 1 vs 2 agg?
Re: förslag på insprutning
snyggare med 2st men avgörande faktor kanske är vad man hittar för aggregat. finns ett par billiga T3 grenrör under säljesdelen: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=73668
& kanske funkar? http://www.blocket.se/skaraborg/Turbo_t ... ?ca=20&w=3
& kanske funkar? http://www.blocket.se/skaraborg/Turbo_t ... ?ca=20&w=3
/ Johannes Carlsson
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: förslag på insprutning
Tycker du gör rätt val där, turbo är ju större utmaning att få till så att det funkar bra, och därför roligare att hålla på med.kiddlert skrev:har idag bestämt mig för att det blir turbo+sprut denna säsong.. så lägger vi hellre pengar på en bb nästa år lönar de sig att bygga egna grenrör lr duger det med massproducerade kina grejjer? fördel med 1 vs 2 agg?
För Mopar finns inget massproducerat men det kanske finns färdigt för GM? Roligast är ju att bygga egna grenrör förstås...
Två mindre agg kanske spinner upp lite fortare, och kanske är lite lättare att klämma in??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: förslag på insprutning
finns gott om plats så de e ja inte orolig över..min tanke går lite..2agg = dubbelt av de mesta = mer kan krångla/rasa. å andra sidan är det MYCKET snyggare med 2st smaksak antar jag. är det stort avgashus å litet turbin hus som gäller för snabb spolupp?
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: förslag på insprutning
en hx55, så har du kul en bra stund. Om du ska köra singel turbo.. på en liten budget.