förslag på insprutning

Allt inom Usa bilar samt hot rods
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

har en cheva 383:a som jag tänkt vidarutveckla(ca 460hk just nu). denna ska det monteras turbo på. vill ha förslag på insprutningssystem. hur långt hänger ett tpi system med? tänkte mest på insuget osv?

lämna så mycket förslag och synpunkter ni kan..kanske de finns nån som kört liknande setup förut?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Jay-c »

insug, skit i tpi insuget. insugskanalerna är långa och smala, på Corvette L98 dör motorn ganska tvärt efter 4500rpm.

rekomenderar:
Tpis Miniram
Holley/Weiand Stealth Ram
Edelbrock Pro-flo XT

läs här så kanske du kan hitta vad som passar dig bäst.

http://xtremecarzone.com.au/index.php?showtopic=386
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1010_ ... ewall.html

Tpi styrsystemet verkar fungera med överladdning om man fixar hårdvara så man kan mappa. Dock är det nog bättre att köra något eftermarknadssprut så man kan använda bredbandslambda, flera spolar, responssystem, sekventiell insprutning istället för batch etc.

Fuelairspark (FAST) har ett kitt med ett anpassat single plane insug, som verkar klart smidigt men har inte sett något jämförande mot övriga system.
/ Johannes Carlsson
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

okej. tack för infon+länkar. ska ja bara sätta mig ner och jämnföra vad som kommer passa mig bäst.

då blir de inte tpi ialf har läst av fler att detta skulle funka bra på låg varv men dö ut på högra varv. men satan vilken djungel de e :? finns ju miljoner sprut/insug osv att välja mellan :wink:
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Performance_seeker »

TPI är det samma som TBI (Throttle Body Injection)?
Tror att generellt kan man säga att TBI kan funka bäst för högsta effekt i bromsbänk, för gatan verkar individuell insprutning per cylinder att vara bäst (för bäst kontroll på bränsle/luft-blandningen).
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Jay-c »

Nej det är inte samma sak. Tpi (tuned port injection) har en spridare i varje insugskanal. Tbi har spridarna i en box (typ som en 4 portsförgasare). Tpi är alltså vanlig insprutning som på de flesta relativt moderna bilar. Grejen med GM:s tidiga insprutare t.ex L98 och tidiga LT1 är sk. batch fire, att dom skjuter alla spridare samtidigt 1 gång per varv. till skillnad från sekventiellt sprut där man skjuter varje spridare i takt med att insugsventilen är på väg att öppna.
/ Johannes Carlsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: förslag på insprutning

Inlägg av hauge »

tbi-munstycken kan man köpa original till BB som är större än till SB. men har du redan så pass med effekt så blir det besvärligt. Läste nånstans om en kille som körde med 4 BB-spridare... men det blir lite speziale "fullösning" tycker jag. Skall du ladda med turbo också så är det bättre med vanliga spridare nära ventilerna, då du får bättre/säkrare bränslefördelning.

Finns färdiga kit som sagt... finns även "vanliga" insug förberedda för insprutningsmunstycken om man vill knåpa ihop själv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

jo tbi är uteslutet...å just med turbo skulle ja tro tpi:n lirar bättre. ska man köra med vanlig turbo lr ska man prova sig på procharger? den kommer ju laddet lite tidigare på..å andra sidan så har ja redan bra bottenvrid i motorn. några tankar om detta?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Jay-c »

http://www.blowerworks.net/ smidiga kompressorlösningar som passar corvette iaf.
http://www.whipplesuperchargers.com/

det där med vilken överladdning är en stor djungel som i ditt fall spelar stor roll på hur du vill ha motorn. En centrifugalkompressor typ Procharger ger mer laddtryck med varvtalet, så en stigande momentkurva upp högt i varven. blir nog ganska rolig motor när accelerationen ökar när man varvar mer. Bäst körbarhet på bana får man nog med en skruvkompressor som har jämt laddtryck och således alltid gott om kraft. turbo har bäst verkningsgrad iom avgasdrivningen och då mest effekt per laddtryck men tyvärr lite lagg.

kör du t.ex. ett kitt från Whipple behöver du inte köpa något separat insug som du skulle behöva på turbo/centrifugalkompressor lösningarna. viktigt att räkna in i budget.
/ Johannes Carlsson
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

bilen är tänkt att för de mesta gå rakt fram MEN även ta nån öl i :) så är ute efter en startsnabb bil/motor..lite karaktär på en bb fast de e sb. så tidigt laddtryck skulle väl vara att föredra.

whipple kompressorn verka lite intressant faktiskt klar fördel med insuget :thumbright: . men kunde inte hitta någon prislista :?:
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Jay-c »

under BB turner kit finns priser. 12.000$ för en W305AX med intercooler och remsystem. (800-1500hp) då till BB

en W200AX hade säker passat bättre och kanske är billigare, kontakta Whipple och fråga. ganska dyrt när man jämförelsevis får ett vortech kit för under 4000$
http://www.vortechsuperchargers.com/product.php?p=138

sen finns ju gamla hederliga roots kompressorn, kostar på summit 2000-3500$
/ Johannes Carlsson
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

har idag bestämt mig för att det blir turbo+sprut denna säsong.. så lägger vi hellre pengar på en bb nästa år :) lönar de sig att bygga egna grenrör lr duger det med massproducerade kina grejjer? fördel med 1 vs 2 agg?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Jay-c »

snyggare med 2st men avgörande faktor kanske är vad man hittar för aggregat. finns ett par billiga T3 grenrör under säljesdelen: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=73668

& kanske funkar? http://www.blocket.se/skaraborg/Turbo_t ... ?ca=20&w=3
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: förslag på insprutning

Inlägg av Performance_seeker »

kiddlert skrev:har idag bestämt mig för att det blir turbo+sprut denna säsong.. så lägger vi hellre pengar på en bb nästa år :) lönar de sig att bygga egna grenrör lr duger det med massproducerade kina grejjer? fördel med 1 vs 2 agg?
Tycker du gör rätt val där, turbo är ju större utmaning att få till så att det funkar bra, och därför roligare att hålla på med.
För Mopar finns inget massproducerat men det kanske finns färdigt för GM? Roligast är ju att bygga egna grenrör förstås...
Två mindre agg kanske spinner upp lite fortare, och kanske är lite lättare att klämma in??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: förslag på insprutning

Inlägg av kiddlert »

finns gott om plats så de e ja inte orolig över..min tanke går lite..2agg = dubbelt av de mesta = mer kan krångla/rasa. å andra sidan är det MYCKET snyggare med 2st :) smaksak antar jag. är det stort avgashus å litet turbin hus som gäller för snabb spolupp?
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: förslag på insprutning

Inlägg av cossie_demon »

en hx55, så har du kul en bra stund. Om du ska köra singel turbo.. på en liten budget.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Skriv svar