Komp för 6-71:a

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Komp för 6-71:a

Inlägg av T-23 »

Har handlat en 6-71:a som jag ska sätta på gamla csb 350 motorn. Lyfte av en topp på gamla motorn (883=76ccförbränningsrum) och jag har flata kolvar med 4 st reliefer som vänder ca 1,4mm under däckplanet. Vad har jag för komp tror ni.

Ett bra kamval till motorn med 16% underdrift, inte för snäll bara. Har en Comp Cam Xtreme Energy XE274H i nuvarande sugmotor och lite vassare vill jag ha.

Turbin drar vid 2300 på nuvarande motor och bilen väger 920 (T-23).
Senast redigerad av T-23 den tis mar 18, 2014 6:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Komp för 6-71:a

Inlägg av Pro-Mille »

Räknade ut kompförhållande till runt 8.1:1, 4ventiluttag är ca.5cc, toppackning 1mm plus att kolvarna vänder 1.4mm under ger 19.5cc till plus förbränningsrummen på 76cc.
Blir rätt lagom kompförhållande, bara och bulta på kompressorn :)
Lite vassare kam, denna vore lagom om du vill höja registret lite CS NX274H-13
2,400-6,500rpm
Duration vid 0.050" lyft 230 in och 244 ut
Lyft 0.487 in och 0.501 ut
Lobesepation 113 grader

Sedan beror det helt på vad du får för laddtryck med 16% underdrift, kanske kan dreva upp det någe.
0.5-0.8bar på bensin går att köra.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: Komp för 6-71:a

Inlägg av T-23 »

Tack för svar Jimmy.

Var inne på Summits sida och hittade en uträknare. Jag fick också 8,1:1 som du.
Blev lite orolig för jag trodde att kolvarna skulle vara mera urholkade än dom var för att få lågt komp.
Har beställt SUM-1107 kammen av Summit med likvärdiga värden som Comp Cam NX274H.
Jag hade kollat på den också, men priset fick avgöra till SUM-1107. Har en orginalbotten så man får vara försiktig med varvet.
Får byta stakar och kolvar när jag testat hur roligt det här blir med den här snikbotten.
Det blir nog mera "show än go" till att börja med.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Komp för 6-71:a

Inlägg av fredde_vit_pv »

med risk för att låta för seriös!, vänder kolvarna verkligen 1.4 mm under deckplan?
och hur mycket volym tar 4st okända reliefer?
är just dina förbränningsrum 76cc?
jag skulle iaf inte låta summit bestämma hur kompressionsförhållandet hamnar på min motor om
jag skulle kompressormata den med dessa fakta ! :)
det Pro-Mille skriver är garanterat sant men gäller det oavsett verkligt kompförhållande?
jag skulle mäta och räkna för att vara säker.

/F
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Komp för 6-71:a

Inlägg av effe »

ja dom kan vända så tidigt på en cheva på min 454 vände dom ännu tidigare kompkalkylatorn på summit e det inget fel på prova så får du se en bra grej förbränningsrummet e ju det som e angivet för just den specefika toppen kan givetvis skilja något på dom fattades en halv cc på mina toppar givetvis ska man kolla stjälv för å va säker bara att kleta fett runt kolven hälla på vatten med mätglas med kolven i tdc
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: Komp för 6-71:a

Inlägg av T-23 »

Jag det stämmer, och bottendelen är inte så värdefull. Får bli bättre delar sedan.
Skriv svar