Hade tänkt återanvända kamaxel och lyftare i nya motorbygget, men upptäckte att 2 av lyftarna har inte snurrat som dom ska.
Förra ägaren fick aldrig bilen att gå riktigt, så motorn har gått väldigt lite med ny Compcama kam och lyftare. Den har dock gått tillräckligt för att lyftarna skall ha skadats. Kamloberna verkar vara i stort sett oskadade, även om man ser en liten skillnad i slitagebilden.
Nu är frågan, kan jag klara mig med 2 nya lyftare, eller behöver både kam och alla lyftare bytas???
Hälsar,
Martin
Två ventillyftare har ej snurrat...
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Två ventillyftare har ej snurrat...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Två ventillyftare har ej snurrat...
jag hade bytt bara lyftare.
Men skall di känna dig relativt säker så bör du mäta/kolla kammen nockar med t.ex en vipparmsindikator, så att de verkligen är ngt snedslipade
Men skall di känna dig relativt säker så bör du mäta/kolla kammen nockar med t.ex en vipparmsindikator, så att de verkligen är ngt snedslipade
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Två ventillyftare har ej snurrat...
Det blev att jag bytte både kam & lyftare. Då jag lagt mycket pengar i motorn i övrigt kändes det inte rätt att bli lite småsnål plötsligt.
Men jag skall nog återvända gamla kammen med 2 nya lyftare i något bygge, för att se om det ytterst lilla kamlobslitaget har någon negativ inverkan. Jag har planer på att bygga en snöskottare med Mopar bigblock...
Men jag skall nog återvända gamla kammen med 2 nya lyftare i något bygge, för att se om det ytterst lilla kamlobslitaget har någon negativ inverkan. Jag har planer på att bygga en snöskottare med Mopar bigblock...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.