nu till ventilinställningen....

Allt inom Usa bilar samt hot rods
virre_v8
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 24, 2013 10:58 am

nu till ventilinställningen....

Inlägg av virre_v8 »

tjena igen .. har ett litet bekymmer... nät jag drar vev och kammen till TDC på motorn så tänkte jag ställa inn 1 avgas å 1 innsug för då ska dom vara stängda? men så är inte fallet! båda är lite öppna! någon som har någon ide varför!? :angryfire:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

nu till ventilinställningen....

Inlägg av PerAage »

Justera 4an. Eller dra motoren ett varv till ...
Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
virre_v8
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 24, 2013 10:58 am

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av virre_v8 »

(det är en cheva 350 vi tarar om) 4 avgas står öppen... men om motor å kam står med prickarna mot varandra då SKA väl 1ans cylinder va i TDC å då SKA ventilerna vara stängda... eller!?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av hauge »

Jag har aldrig orkat hålla koll på vilken man skall ställa i vilket läge utan brukar göra som så att på en cylinder ställa den ventil som inte står i maxläge... alltså är insug fullt öppen så ställer jag avgas osv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
virre_v8
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 24, 2013 10:58 am

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av virre_v8 »

Jo jag vet dedära men tänker att om motorn är i tdc så ska 1ans cylinder få en gnista å då vill man nog att båda ska vara stängda! Nåra teorier om de?
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av T-27 »

Kolla så inte 6an cyl vippor är stängda i TDC då måste du dra motorn ett varv till nästa gång TDC är mot märket så är 1ans stängda
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av Nova Jörgen »

virre_v8 skrev:Jo jag vet dedära men tänker att om motorn är i tdc så ska 1ans cylinder få en gnista å då vill man nog att båda ska vara stängda! Nåra teorier om de?
Det behövs inga teorier om detta. Motorn är en 4-takts motor. Vevaxeln snurrar TVÅ varv för varje varv som kamaxeln gör. Alltså är kolven i topp en gång i Kompresionstakten då är båda ventilerna stängda och en gång i avgastakten då är avgas på väg att stänga och insug på väg att öppna.
Inget konstigt med det...givetvis är övre dödläges markeringen (TDC) på vevaxeln på noll båda dessa gånger.

Detta är den grundläggande funktionen på en 4-taktsmotor...dags för dig att läsa på motorteorin lite innan du mekar med det praktiska...jag läste ditt inlägg om dom ihopblandade vevstaksöverfallen också. Detta är hårda men sanna ord och inte något påhopp på dig personligen. det kommer bli kostsamt annars med grejor som inte funkar eller går sönder om du inte lär dig grunderna innan du skruvar med prylarna.

Lösningen på ditt problem är detta...
Kamdrivningen på CSB är på 6ans tändläge när vevaxeldrevets markering står "klockan 12" och kamdrevets markering står "klockan 6" vrid runt vevaxeln ett varv och både vevens kamdrevets markering står "klockan 12" då är du på 1ans tändläge.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av Nova Jörgen »

T-27 skrev:Kolla så inte 6an cyl vippor är stängda i TDC då måste du dra motorn ett varv till nästa gång TDC är mot märket så är 1ans stängda
Hmmm...jag blev visst avhängd på startlinjen... :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av T-27 »

Hmmm...jag blev visst avhängd på startlinjen...
Du vet Jörgen Pro-gran är snabbare ;)

Fast din beskrivning var utförligare :thumbright:

Finns en bildlänk om ventiljustering här http://www.jimgahnfelt.se/bilder/Cheva- ... ng_CSB.pdf
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av Erland Cox »

För att enklast och bäst ställa ventilerna:
Ställ insug när avgas öppnat till hälften.
Ställ avgas när insug stängt till hälften.
På så vis är man alltid mitt på bascirkeln när man ställer ventiler och behöver inte fundera så mycket.

Erland
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av Pro-Mille »

Så ställer jag med Erland, tar någe längre tid men blir bra :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av Erland Cox »

Om man har en startmotorknapp på bägge sidorna i motorrummet och tar var sida för sig går det undan.
Om man ska kolla ventilspelet ofta så rekommenderar jag startmotorknappar i motorrummet.

Erland
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: nu till ventilinställningen....

Inlägg av hauge »

rätt gött o ha faktiskt.. knapp i motorrummet :thumbright:
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar