Th700

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Th700

Inlägg av Rohden »

Jag har en th700 monterad i min bil som renoverades innan den monterades för ca 5år sen och eftersom det är en entusiast bil kanske den max rullat 500mil per år. Borde vara som ny med andra ord.

Vet inte mycket om vad som är gjort men det ska tydligen vara Corvette spec på den och shiftkit, den är ganska mild och har alltid växlat mjukt.

Tycker dock på senare tid så tar kickdown växlingarna tar längre tid och det känns som att den lägger sej mellan två växlar innan den riktigt har bestämt sej, från stillastående är den precis som vanligt. Oljan är röd och fin och korrekt justerad vajer.

Vad tror ni? skit i ventilhuset eller ska jag byta till ett tuffare shiftkit, dålig oljepump?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Th700

Inlägg av Bjorn C »

Oljepumpen har jag varit med om har farit nån gång , jag märkte dock bara nå fel på att de tog lång tid innan de började driva när man la i driven eller backen , den går oftast svarva om ifall de börjat käka i pumphuset , finns även andra kolvar att montera i oljepumpen för högre tryck å flöde som är enkel att montera på pumphuset å den stoppar jag alltid in på nyrenoverade lådor , 3-4 är de som brukar ge upp på 700 lådorna men om de stämmer att wiren är rätt justerad borde den hålla om den inte är härjad allt för mycket med men är den lite feljusterad så förstör man lådan på några mil bara mvh
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Th700

Inlägg av Rohden »

Det låter som mitt problem, kan man fixa pumpen med lådan monterad?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Th700

Inlägg av hauge »

nä.. den sitter på ing. axel

du har kollat oljenivån ?

det med tv-vajern skall man ta en nypa salt. Att lamellerna slits ut i förtid.. ja. Att man bara kommer runt hörnet.. nej.
TV-vajern styr inte bara växlingspunkter utan också systemtrycket, så har man den för löst spänd så läggs lamellerna åt för mjukt/löst när man gasar(tar ut moment) och de kan slira.. slirande lameller är inget som man vill ha
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Th700

Inlägg av Rohden »

Oljenivå ok, vajern kan jag inte förstå hur man kan göra fel? Spänd på fullgas och jag mätte slaglängd när jag monterade så att den är opåverkad på tomgång.

Om lamellerna är slitna så ska det slira hela tiden?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Th700

Inlägg av Rohden »

Ska åka till Kalifornien om två månader och skulle kunna plocka med grejer till lådan då, någon som vet något lämpligt företag i den trakten att handla ifrån?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Th700

Inlägg av Bjorn C »

Vajern justerar man lättast genom att spänna upp den ganska hårt från början och sen släppa av kugg för kugg tills man är nöjd , de är bättre att ha den för spänd än för lös i alla fall , jag brukar justera dom så att man lättar 1 mm typ på gasen för att den ska växla när man kör lugnt för då har man lite högre tryck och släpper bara av de lite så växlar den fint , man kan vist köra sönder en låda på 5 mil med feljusterad vajer beroende på körstil , puttrar man lugnt i en Svensson bil så kanske de funkar hyfsat länge men börjar man börna eller härja i skogen med stora hjul så blåser man en låda omgående med feljusterad vajer , oljepumpen är de första som sitter på växellådan och den drivs av 2 klackar på turbinen , ska man ta lös oljepumpen å dela den å kolla så är de inga större problem men när den ska tillbaka i lådan så skruvar man bara åt bultarna lite gran och monterar in pumpen i växellådshuset så dom 2 halvorna centrerar sig inne i huset och sen kan man dra åt bultarna enligt momenten de ska vara , skruvar man bara ihop pumpen på bänken så kommer man få ett helvete när den ska in i lådan då de är grymt smått att få halvorna rätt utan gör som jag skrivit tidigare , en 700 är inte så himla svår att repa själv men jag rekommenderar en bra rephandbok ändå och där står de flesta mått man behöver för att få rätt spel i varje lamellkorg bl.a. Mvh
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Th700

Inlägg av Rohden »

Nu har jag varit hos gubben som renoverade den och mätt oljetrycket och det var lågt.
Men han trodde felet låg i ventilhuset.

Hur som så ska lådan ur i vinter och få en genomgång så tips på uppgraderings kit mottages
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Th700

Inlägg av Bjorn C »

enklast tror jag är att höra vad han som bygger lådorna åt dig har för tips
alla har lite av sina egna tips och en del stoppar fler lameller å andra säger att de inte är så bra och så vidare och alla har kanske inte kundskap om detta och jag skulle själv inte börja bygga om en låda nå mycket men är den killen kunnig på 700 så borde han ju ha koll på vad som behövs göras

jag har aldrig haft problem med ventilpaketet på en 700 å han som renoverar mina lådor brukar inte ens öppna innehållet i paketet för han säger att dom aldrig nästan aldrig trasig dära men däremot kan pumpen fara och speciellt om hålen börjar vara lite uppnötta i flexplattan så turbinen centrerar dåligt vilket är ganska vanligt

nå rena uppgraderingskitt vet jag ingen som säljer i Sverige men de finns säkert hos dom som håller på med automatlåder dagligen annars är de nog usa som gäller
jag brukar bara byta kolven i oljepumpen så man får lite högre flöde å tryck å hitils har jag aldrig kört ner en 700 låda som är tillfixad med bara de lilla åtgärden men då har jag ju inte haft 500+ i motorn heller

mvh
Skriv svar