Ingen gnista. Corvette -90

Allt inom Usa bilar samt hot rods
elis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis apr 24, 2007 6:09 pm
Ort: lysekil

Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av elis »

Bilen fungerade felfritt när jag ställde in den i garaget men nästa dag gång jag skulle iväg ett par dagar senare var den tvärdöd. Lokaliserade problemet till att den saknade gnista.
Nu måste jag villigt erkänna att jag har dålig koll på hur dom här maskinerna fungerar. Har kört Audi om senaste 10 åren och får väl skylla på det. :roll:
Bilen är en corvette 90a med 350 TPI.
Lossade fördelarlocket och kollade läget därunder men allt såg bra ut.
Så, fördelare, tändsteg och tändspole.....finns det något mer som styr tändningen som kan bråka och hur tar jag reda på vilken del det är som har gett upp?
Borde väl gå att mäta sej till?
Mvh
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av Performance_seeker »

Corvetten är så grymt ny att jag inte vet om jag skall våga mig på att spekulera...men du har fördelare och 1 st tändspole om jag förstår det rätt?

I så fall skulle jag börja med att mäta på tändspolen. På de 2 anslutningar med klena trådar bör du ha 12V-matning på den ena, och den andra bör gå till fördelaren, där du antagligen har en liten elektronikmodul skulle jag gissa. Den tråden som går till fördelaren skall "pumpa" upp och ner mellan 12V och nästan 0V för varje gnista. Gnistan skall hoppa på respektive tändstift när tråden från fördelaren går upp till 12V. När den ligger nära 0V så går det en rätt stor ström genom tändspolen.
- Men, det är mina gissningar, kanske GM har hittat på något helt annat????
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av Jay-c »

Det är en vanlig HEI fördelare orginal där spolen sitter integrerad i fördelaren. Styrning av tändningen går genom databoxen, gissar att felet sitter i spolen eller dålig jord
/ Johannes Carlsson
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av StefanM »

du har inte nyckel med stöldskydd då? Vanligt att kablarna upp till låset går sönder på tid och längd. Då känner den inte att du har rätt nyckel i.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av mstahl »

hej
är det optispark ?
optispark brukar rosta på trigger skivan i fördelarn och ställa till med det syndromet
Stahl
elis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis apr 24, 2007 6:09 pm
Ort: lysekil

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av elis »

Tjena.
Tillbaka efter en vecka i norrland utan någon som helst mottagning.
Jag tror det är stöldskydd på den men är inte säker på att det ens är inkopplat.
Ingen optispark på denna. Det kom på LT1an och detta är en TPI.

Går det på något sätt att kolla om det är fördelaren som krånglar eller är det bara att beställa en ny och hoppas att det är den och inte tändspolen....eller modulen....eller nåt annat :roll:
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av hauge »

spelar ingen roll om det är stöldskydd... det skall komma gnista i alla fall på starten (om jag inte fattat det fel... cpu:n tar inte över tändningen förrän vid ett par hundra rpm)

svar på hur du kollar har du på zatzy
Kan du inte läsa svaren eller ge nån form av respons till de som är snälla o hjälper till på de forum där du frågar på kanske du skulle minska på antalet forum.

Nu skriver i alla fall inte jag mer i detta frågan
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
elis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis apr 24, 2007 6:09 pm
Ort: lysekil

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av elis »

Ja ok. Tack för hjälpen iaf.
Anledningen till att jag inte vet om stöldskyddet fungerar är att det blinkar en en lampa till vänster på intrumentpanelen där det står security så fort bilen är avstängd och detta drar efter några dagar ur batteriet.
Letade på nåt amerikanskt forum förra vintern och om jag fattade det hela rätt så hade det med stöldskyddet att göra. Dock har jag aldrig haft några problem med tändningen tidigare och securitylampan blinkar forfarande.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Ingen gnista. Corvette -90

Inlägg av Jay-c »

Min security lampa blinkar också men drar inte ut batteriet, kanske du har något som drar tjuvström? typ relä/brytare som skickar ström till spolen är kass?
/ Johannes Carlsson
Skriv svar