Cheva 350 vill inte gå bra

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Jaas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jul 19, 2009 9:10 pm
Ort: Köping

Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Jaas »

I våras vart jag med en Cheva Monte Carlo från 1974 med 350 motor. Bilen hade då en Holley 2-ports förgasare av snikmodell. Bilen fungerade bra vid normal körning men hade en hög tomgång och kunde vara lite svår vid långa rödljus. Och fungerade inte i mer än 15 minuter på crusing innan den dog.

För att råda bot på detta köptes en Rochester Quadrajet och ett 4-ports gjutjärns insug. Förgasaren renoverades och kalibrerades av Q-jet i bålstad. Men det vart snarare sämre än med 2-portaren. Finns inget möjlighet att ställa tomgången på under 1100 varv/min och för att lyckas med det måste blandskruvarna vara mycket ute och hög förtändning.

Det blir ett grymt lågt vaccum också. Vad jag har förstått ska man ha runt 17-20 in/hg men jag får bara 5-8. Detta problem fanns redan med 2-portaren.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Moparboy440 »

Låter som insugsläckage? Spraya startspray runt insuget och kolla om varvtalet ändras.
Har du kopplat i Vakuumslangen till fördelaren?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Jaas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jul 19, 2009 9:10 pm
Ort: Köping

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Jaas »

Har provat med startgas utan resultat. Felet fanns både med 2-port och 4-port så jag har ju bytt insug där mellan.

Jag har provat med och utan slangen till fördelaren. Ingen direkt skillnad. Har också kopplat loss och pluggat alla vaccumslangar från insug/förgasare för att utesluta läckor där.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Thunderbo1t »

Läckande insugsventil? Det kan bero på feljusterat ventilspel om man har tur.
Läckande EGR kanal?
Nedgången kamaxel?
Jag skulle justera "ventilspelet" (hydraulkam) och sedan göra ett kompressionsprov.
Jaas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jul 19, 2009 9:10 pm
Ort: Köping

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Jaas »

Kan också tillägga att fast man har hög tomgång med neutralen i sjunker den så mycket att bilen dör när driven läggs i.

Får gå igenom ventilerna imorgon.

EGR är borta

Hur vet jag om kamen är sliten?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av hauge »

"Kan också tillägga att fast man har hög tomgång med neutralen i sjunker den så mycket att bilen dör när driven läggs i."

kan vara flera grejer...du har alltså uteslutit vakumläckage

Om du har taskigt vakum och behöver hög förtändning så tyder det på en vass kamaxel.

börja med att kolla att, med vakum urkopplat, kontrollera att vikterna i fördelaren inte börjat reglera tändförställningen på tomgång. Det kollar du med en tändinställningslampa.
Har tändningen börjat reglera med vikter och/eller vakumregleringingen precis börjat reglera på tomgång så får man sånna tråkiga egenskaper som att motorn står på näsan när man lägger i drive. (jag har lidit och lider till viss del fortfarande av det)

vad som i så fall händer är att när drive läggs i så sjunker tändningen när driven läggs i och med sänkt tändning så sjunker varvtalet ännu mer
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Performance_seeker »

Du kan ha en "vass" kam i motorn som stänger insugsventilen sent och ger låg dynamisk kompression, och dåligt fungerande förgasare på lågvarv..

Det du beskriver är typiska symptom på alltför "vass" kam. Att det blev sämre med 4-portaren i. st. f. 2-portaren stämmer också...med den större förgasaren blev hastigheten ännu lägre på insugsluften...och förgasaren fungerade ännu sämre...och blandningen blev ännu sämre.

Byt till snällare kam, eller steppa upp statiska kompressionen rejält är mitt tips.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av hauge »

kan inte rochester.. även om det är en bra gasare så efter vad jag förstått så skall den vara kinkigare på vakum än en holley.
Alltså en holley borde klara det bättre så länge den inte har reversed idle, utan är av den klassiska typen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Jaas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jul 19, 2009 9:10 pm
Ort: Köping

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Jaas »

Har mätt tiderna på kamen och den verkar vara ganska vass. Får ta och byta den och hoppas på bättre resultat.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Moparboy440 »

Vad fick du för värden då du mätte?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Tommy »

Har kört många 350 med vass kam och man brukar måsta köra med hög tändning och lite utslag körde med ca 10graders utslag från 28grader på tomgång till 38grader efter 3000varv. kan inget om rockorkestrar kör holley och man måste labba mycket med tillskottsventiler samt accpump för att få dem att gå riktigt bra
Sen är ju kul med vass kam :thumbright:
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 350 vill inte gå bra

Inlägg av Jens Gustavsson »

gör ett enkelt kompa test så ser du om det står rätt till i alla burkar. glöm inte att hålla full gas.

mvh jens
Skriv svar