Portmatcha insug.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Portmatcha insug.

Inlägg av bedford »

Finns det någon mening med att köra med ett insug som har mindre "utgång" i kanalerna mot isugsporten om toppens kanaler är i största laget för motorn i övrigt? Insuget är ett victor jr / 454 r och topparna brodix bb2xtra så det är en rätt rejäl storleksskilnad. Jag fick tips om att låta insugets kanaler vara lite mindre för att få upp gashastighten. spelar det någon större roll eftersom toppen ju ändå är sist? Det måste ju begränsa maxflödet om man låter dem vara små?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av StefanM »

tja vad är du ute efter? De flesta verkar bara stirra sig blind på maxflöden och sådant när det ändå kanske bara handlar om en gatmotor. Det enklaste torde vara att testa och se hur det går?
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av PFR »

Kör upp dom till samma som topparna har vid flänsen sen gör du en fin övergång in i insuget. Att ha Insuget mindre skapar en jädrans turbulens vid övergången och sedan har du låg rpm bekymmer "Mer än det behöver vara" förstår du har en Hyffsad :) kam och det gör ju sitt med låg rpm så städa till insugen det ger en mycket lättare motor att tuna samt + 10-15hp. Och Brodix BB2 X toppar känner jag mycket vält till har sådant nytt sett som skall göras i ordning nu på bänken har gjort några sådana par genom åren funkar mycket fint.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror man ska låta insuget va om topparna är alldeles för stora för användnings området som det ofta blir på cheva bb.

bäst är att pipe max och räkna lite vetenskapligt på det hela. hur stora är topparna i aria och hur mycket ska du varva och kam, önskad effekt mm.....

har du pipe max input datat så kan du nog få hjälp att räkna här.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av PFR »

Har städa insug många gånger på "stökiga" motorer som har haft problem med gången. Och motorn blir mycket mer harmonisk och mer justervänlig varje gång oavsett vad "pipe max " tycker. Sist på på en 402 big block med stor toppar +9hp med mycket finare register detta är bara ett exempel av många. Att låta nått misstämma för att försöka vinna nått som i detta fall är ju fel väg att gå. Montera helre en 4 håls spacer eller mindre förgasare :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av bedford »

Mycket intressant information här i tråden. Måtten på insug mot toppar är iallafall.

toppar: 45x63
insug: 39x60,5
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Thunderbo1t »

Det var ju nån motorbromsning i nån amerikansk tidning där de fick mer effekt med "totalt fel" insug på en CBB, typ blandat olika porttyper.
Nu kan jag inte mycket om CBB men visst finns det nåt som heter rektangulär port och oval port? Tror det var det de missmatchade och det funkade bra den bromsningen.... Så vad kan man dra för slutsatser?
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av PFR »

De var inte toppeffekt jag lägger i främsta själet till att ha ordning på grejerna utan användar vänligheten.ja de finns oval och rektangulär port och det du tänker på när de gäller dyno test var just de att dom hade ovalports insug mot rektagulär ports toppar. Att pricka in en positiv effekt ökning som dom gjorde är att gemföra med att få upp gashastigheten med en tex 4håls 1"spacer.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Erland Cox »

Var det inte tvärt om? Små toppar och stort insug?
En del båtmotorer säljs så och funkar bra men tvärt om från liten till stor tror jag inte funkar så bra.
Portmatchning till packning tror jag bara på om packningen inte är för stor.
Annars får man en kanal som ser ut som en anakonda som precis svalt en hjort.

Erland
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Jay-c »

oavsett storlek måste väl ändå en så jämn och mjuk kanal som möjligt vara att föredra, om inte annat får man iaf ner pumpförlusterna ;)

jag var lat när jag portade och satte ihop motorn förra vintern och sket i portmatchning både mot insug och grenrör, får nog köpa en USB inspektionskamera och sticka ner i insuget så ser man hur det verkligen ser ut
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast väljer cheva bb killarna alldeles för stora toppar till sina 454-500 motorer och då går helt enkelt ett "lite för litet insug" mot toparna sett bättre men givetvis är det en sämre lösning än att välja rätt topp och insug :thumbright: bättre att ha hyffsat rätt hastighet nånstans än ingen stanns :)

att det blir en mindre övergång har jag alldrig upplevt som ett problem antigen i flödesbänken eller i bromsbänken på denna typ av "låg performens" motor (under 100hk/litern)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av Performance_seeker »

Jay-c skrev:...jag var lat när jag portade och satte ihop motorn förra vintern och sket i portmatchning både mot insug och grenrör, får nog köpa en USB inspektionskamera och sticka ner i insuget så ser man hur det verkligen ser ut
Eller så borrar du hål för injector bungs...jag upptäckte att då fick jag perfekt insyn i port matchningen...eh ja, innan svets... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Portmatcha insug.

Inlägg av hauge »

det där med jämnare gång beror nog på att det blir svårare för bränslet att bilda pölar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar