vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jay-c »

Rhs känns som ett bra budgetalternativ om man inte ska ha mer än 400,

Annars afr 195/210 tillsammans med deras fina plastinsug och en kamaxel med riktigt lyft skulle vara kul att se :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av PFR »

Ett prisvärt alternativ är dessa 195 toppar http://www.anabint.se/Produkter_Bildela ... oppar.html
med en portning som jag gjorde och det övriga (jag byggde motorn) dyno körde jag en cheva 383ci motor för gat bruk med hydral roller kam till 446hp vid 5700rpm går otroligt fint och stark.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Rohden »

Pfr, nyfiken på kammen
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jay-c »

Ah performance tar 8500 för pro comp 210cc, prisvärt? http://www.corvettespecialisten.com/sho ... id=7342831


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av hauge »

Har kollat lite ang. procomp

De kan oftast behöva lite massage som att frilägga tändstiftets elektrod, jämna till runt ventilstyrningarna.
En annan sak är att de inte alltid anger rätt typ av insugsport. Var nån video...tror de var runt 195cc var de angivna som raised runners men var det inte.

Verkar vara som det ofta är med kinesisk tillverkning. De gör så gott de kan, men får ingen feedback.

Med tillsnyggning verkar det som om man får vettiga flöden.

Summa summarum så känns det vara som jänkegrejer var förr. Plocka isär, snygga till..kolla så allt är ok o sätt ihop
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Mark IV »

Om man nu köper lock för 8500 o fixar o donar har nån som portar dem om man inte kan det själv kanske tom byter fjädrar då blir nog inte skillnaden stor mot o ta hem ett par AFR 195or från staterna el brodix locken om man absolut inte har kulor till AFR´n. Köper du AFR´n el brodix locken från rätt ställe så får du fjädrar specade för din kam utan kostnad el en liten extra slant beroende på lock och hur vild kam.
AFR brukar aldrig behöva tas isär o kollas. Har byggt ett par 383or med hyd rulle o AFR 195or ca 500 hk st gav de.
Skulle inte snåla här, hur många har sett tex ett vetilsäte lossna i AFR toppar?
Min erfarenhet är att priset alltid speglar kvaliten har själv köpt billigt som blivit dyrt innan det var klart men lärt mig att det som snålas in i början alltid biter en i röven.
Men som sagt ska ts inte trimma mera så funkar säkert Pro Comp locken ur kartong men ska de uppgraderas i framtiden så är skillnade mot AFR locken inte stor
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jay-c »

kanske edelbrock e-street är ett alternativ, om man nu "måste" plocka isär pro comp grejorna? 10345 pengar
http://www.corvettespecialisten.com/sho ... d=13515804

men är väl så att har man ändå topparna lösa på bänken är det inte jättemycket extra jobb att ta ur ventilerna och slipa bort kanten på fräsningen till sätet.
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fina med RHS är att man får kvalitets grejor som ändå kostar rimliga pengar sen finns de i väldigt många olika konfigurationer så man kan få med rätt fjädrar, förbräningsrum, tändstifts plasering, ventiler, insugs canaler ............

jag har också mätt upp stort sätt alla topparna till Csb motorn så jag har koll på flöden, aria och brädd på förbränings rum mm så jag kan rekomendera precis de som passar kunden rätt.

ska man ha de billigaste (pro-comp) så får man va berädd på att kolla allt noga, göra om säten mm och ändå riskera att tappa sätes ringar och få grejor som måste byggas om och det är inte billigt i långa loppet :)

samtidigt känns arf toppar lite överdrivet i en enklare csb då pengerna kan ge mer prestanda och driftsäkerhet nån annan stans. men jag tar hem sånna också och värre om man behöver det :wink:

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Tommy »

Skulle vilja veta hur många som haft problem med lossnande sätesringar
känns som ett argument att sälja dyrare grejer
har testat en massa olika toppar men aldrig haft grejer som lossnat ur dem
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av hauge »

Var min tanke också :-)

Fast argumentationen om merarbetet var adekvat. Som sagt det beror på hur mycket man vill ha ut, om man kanske skall trimma mer... om man tycker det är ett värde i sig att få gå igenom dem själv osv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Mark IV »

Pro comp har blivit bättre men de kan ha en del problem med tex säten som lossnar har sett det på två sb lock o på en BB cheva jag hjälpte en med hade de gått sönder i godset vid vipparmsbulten de hade en helicoil från fabrik 3 gängor hade den :mrgreen: Gilla inte mek rullfjädrar med 225 lbs seat efter svets o ny helicoil som hade mer gäng höll de men satte på en gördel. Men med vad reparationen av locket kostade hos motofirma nya packningar gördel montering etc kostade så hade tex afr 305 vart billigare för honom.

Edelbrock har inte de bästa sätesjobben ur kartong har haft två par som behövde ventiljobb då jag hade motorfriman kolla dem innan de bultades på.
De AFR lock jag använt var alla fläckfria även om de med kollades innan skeppning hit. Brodix snäppet under men bra grejer.

Dart gör "budget" lock med deras shp serie är ok för pengarna.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Rohden »

Jag har haft ProComp lock i två år på min Csb utan problem, provtryckte ventilerna innan montering och alla var täta. 7000:- redo att montera direkt ur kartong.
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Intressant tråd.
Allt beror ju på vad man vill ha ut av sin bil/motor, att stirra sig blind på topp effekter är lätt gjort, och personligen tycker jag att man skall hålla mer koll på vridet på dom varvtal man mest använder sig av. En race motor är en sak, men en gat & bus bil, använder man kanske topp effekten ca. 1 - 5% av den tid man kör bilen.

Bra toppar till bra pris, då gillar jag Dart SHP, som finns i flera olika utföranden med 180 eller 200cc kanaler, och 64 eller 72cc förbränningsrum. Klara .620" i lyft också.
Dom är inte värst, men bra mycket bättre än ett par original toppar:
http://www.summitracing.com/int/parts/d ... /chevrolet
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar