vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av volvo740turbo »

håller på att kika efter nya topplock då det sitter nå gamla original smogtoppar på min nu som är portade lite grann och planade men det känns som att det är dom som stryper motorn mest just nu.

har hört att mussetoppar ska vara vettiga men det är ju lite prislapp på dom tycker jag för att vara gamla gjutjärnslock! tänkte investera i nya alu toppar men det finns ju såå många att välja mellan och priser som varierar mellan 5-6 tusen till 20K för ett par..

så är det någon som har något förslag på vettiga toppar som är bra för runt 400hk?

här kommer lite info om drivlinan:

* Nybyggd 350 med allt nytt inuti
* Nytt PERFORMER insug
* Ny 600cc förgasare
* Ny Hei fördelare
* Headers
* Dubbelkjedje kamdrivning
* Borrad till 355
* Högre kompkolvar
* HP oljepump
* Rulllyftare
* Nybyggd förstärkt 700 automat med en ny turbin med högre stallspeed. separat oljekylare.

denna kam sitter : http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... w/make/gmc
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska du ha motorn och bilen till och vad är det för värden på kamaxeln mm?

jag tar hem RHS toppar ibland och jag portar dem också om det behövs för applikationen. bra kvalitet till överkomligt pris och du köper dem i Sverige!

jag har också mätt upp alla av de vanliga så jag har koll på aria och storlekar på förbräningsrum mm så kunden får det han behöver.

om du vill ha ut lite mer effekt och vrid skulle nog en lite mer anpassad kam komma bra till hands. hjälper till med det så klart om du vill.

mvh jens jens@savarturbo.se


kör du rullluftare till den kammaxeln eller menar du rull vippor kanske?


Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,500-5,500
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 218
Duration at 050 inch Lift: 218 int./218 exh.
Advertised Intake Duration: 268
Advertised Exhaust Duration: 268
Advertised Duration: 268 int./268 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 int./0.454 exh.
Lobe Separation (degrees): 110
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Moparboy440 »

Finns smogtoppar som flödar helt ok,beroende på gjutnummer.
Om du har ett par 882:or med 1.94/1.5 ventiler som är lätt portade flödar de tillräckligt för 400hk.
Problemet med smogtopparna är de groteskt stora förbränningsutrymmena, som begränsar komp.förhållandet. Men om du har högkompskolvar med tilläckligt stor dome får du upp kompressionförhållandet tillräckligt.
Det som begränsar effekten i den nuvarande kombinationen är den mesiga kamaxeln,det antika insuget och förgasaren som är för liten.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sagt små portade toppar flödar så det räcker men förbrännings rummen är inte bara stora de är kassa också, bättre med nyare vortec isåfall men det är mycket jobb med att få gamla toppar fina i styrningar och säten mm och behöver man sen lite fjädrar mm så blir det oftast billigare med nya om man inte kan göra alla jobb själv vill säga eller om man inte har en polare som jobbar gratis :)

men som sagt va vad ska du ha motorn till? och vad är det för chassi, drivlina mm.

mvh jens
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av volvo740turbo »

sitter rullvippor i motorn. värden på kam vet jag ej mer än de uppgifterna jag länkade.

Bilen är en gatbil så det leks mest med den :hihi: är faktist en helt vanlig volvo 760 som motor/låda sitter monterad i. svetsad axel och lite andra dämpare/fjädrar annars original.
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Tommy »

Så här resonerar jag
smogtoppar går helt bort :thumbdown: oftast små ventiler och dåliga förbränningsrum
Mussetoppar finns en uppsjö av där vissa inte är så bra, vissa funkar bra men de är cirka 40år gamla samt ca 20kg tyngre än alutoppar samt måste blanda tillsatser i bränslet
Finns bra budget toppar som räcker till 400hk utan att de behöver portas procomp, patriot samt persåker har några budget toppar kostar ca 6000kr med 2,02 1,60 ventiler
Sen har du lite mesig kam samt ett insug som inte är så bra
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Tommy »

Men vill du slanta ut mer pengar så skulle jag köpa AFR eller BRODIX som jag tycker gör väldigt fina toppar men det är en helt annan prislapp på dem
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Mark IV »

Skulle antingen kika på vortec toppar om du inte tänker trimma mycket mera i framtiden nackdelen de drar med sig annat insug.

"kina" toppar skulle jag undvika bättre o köpa bra toppar på en gång även om tex pro comp säkert skulle göra jobbet på din motor om du inte tänkte trimma mera, ska du göra det finns toppar som ger mycket mer tex de afr längst ner.

Är det alu du vill ha
Budget Brodix ik 180
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/

Budget kommer du att trimma mera ev stroka till 383 skulle jag ta ik 200orna
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/

Vill du ha de bästa locken så är det AFR som gäller til sbc tycker jag. 195orna är otroligt bra o räcker väldigt långt.
http://www.summitracing.com/dom/parts/a ... /chevrolet

Alla toppar ovan skulle gilla en "bättre" kam
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av volvo740turbo »

vad är det som gör nuvarande insug dåligt? Mark IV: skiljer ju inte många kronor på "budget" och dom bättre du länka så av dom skulle jag nog ta AFR topparna.

har inte tänk att trimma nå mer utan jag vill ha trevlig gång i maskin helt enkelt sen får jag nöja mig. om vi säger såhär då, vilka toppar med vilket insug och kam/förgasare passar som handen i handsken på denna maskin? 20 tusen borde räcka eller räknar jag snålt nu :roll:
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av hauge »

performerinsuget är inte dåligt, men skall du upp i ca 400 kusar är ett performer rpm att föredra.

Ett Kit för ca 400hp:
En kam på ca 230 grader
trickflow 23 graders
headers
Rpm-insug (eller motsvarande)

de flesta eftermarknadtoppar klarar 400 kusar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Moparboy440 »

Performer insuget är gammalt och ett av de sämsta som finns på marknaden.
Finns lätta hästkrafter att vinna genom att byta insug.
http://www.carcraft.com/techarticles/13 ... ewall.html
http://www.corvettefever.com/techarticl ... ewall.html
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av hauge »

performerinsuget har utvecklats med åren och de tidiga hade rätt skarpa krökar i kanalerna. de har blivit bättre med åren.

Att kalla det ett dåligt insug tycker jag är att ta i/är fel. Det är avsett för måttlig trimning och ger en momenthöjning på låg/mellanvarv, förutom en viktbesp. på runt 12-13 kg. Det ger självfallet effekt på högre varv också jämfört med ett std gjutjärnsinsug.

Performer rpm-typen har större kanaler och är ett högre insug och mer inriktat för effekt på högre varv, och ger förvånansvärt bra mellanregister också... i klass med performer.

rpm-typen oavsett märke anses nuförtiden vara det bästa valet... tappar lite på högvarv mot ett enplansinsug, men tar igen det på mellanvarv så summa summarum så blir medeleffekten högre än enplansinsug. Undantaget skulle kunna vara på en 400" eller en riktigt högvarvig sak.

om man kikar på 1:a artikeln så om man tar bort det sämsta så är det ganska likvärdiga insug
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Thunderbo1t »

Hade varit kul om Weiands Air Strike insug hade varit med i testerna.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av Pro-Mille »

Varför inte Performer RPM Air Gap :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?

Inlägg av hauge »

därför att det kostar mycket mer än det ger :-)

finns en video på youtube där de tar ett vanligt rpm o tar ett urtag i plenumavdelaren som på ett air-gap o testar i dyno. Effektkurvan blir då nästan identisk med air-gap
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar