Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Tja jag har en uppsättning smidda H-profil stakar till LS1 som är för flytande kolvbult liggandes som jag tänkte använda men nu när jag håller på och letar kolvar så är ju allt för press fit.
Hittar massor av kolvar till Cheva V6 som skulle sitta fint dock så är det ju mindre kolvbult så bussningen i lilländan måste fixas till i sådana fall.
Går det att modda en sådan kolv för låsning eller vad gör man?
Ska inte in i nån jänkare utan är till min Jagga V12a
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Mark IV »

Nja det tror jag inte går, däremot kanske de går att bussa om i lilländan så de blir för pressfattning istället men kostnade kanske sticker iväg så det blir billigare att köpa stakar med presspassning men tror inte det finns h-beam utan då får du nog satsa på i-beam stakar.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Vet att det har varit uppe för diskution förut men kan inte hitta den tråden igen, tror det var Kadett här på forumet som hade svarat in låsringsspår och kortat bultarna??
Är ju ingen omöjlighet om det finns material så det räcker i kolvsidorna....?


Mvh//Tobmag
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Lidenfors »

finns väl flera tillverkare som har flytande kolvbult till LS1 ?
wiseco köpte jag
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Mark IV »

tobmag skrev:Vet att det har varit uppe för diskution förut men kan inte hitta den tråden igen, tror det var Kadett här på forumet som hade svarat in låsringsspår och kortat bultarna??
Är ju ingen omöjlighet om det finns material så det räcker i kolvsidorna....?


Mvh//Tobmag
Ne säkert inte men det gäller ju att du hittar en låsring som funkar för ändamålet tex TRW/speed pro har använt minst 3 olika designer på låsring använder du fel så har du snart fått kolvbulten o hamra ut låsningen o fina spår i cylindern var mest så jag tänkte. Men går det o göra spår o använda tex dubbla spirolocks så funkar det säkert men verkar mycket jobb tänkte det kanske är mindre att bussa om den och få en "säkrare" montering beroende på effektuttag. ett annat alternativ är väll customgjorda kolvar tex Diamond kankse kan hjälpa dig men blir inte gratis.
Senast redigerad av Mark IV den fre jan 03, 2014 1:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Mark IV »

Lidenfors skrev:finns väl flera tillverkare som har flytande kolvbult till LS1 ?
wiseco köpte jag
Fatta för han ska ha dem i en jaguar 12a? El fatta jag fel? Till ls finns kolvar med flytande bult från flera precis som du skriver.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Lidenfors »

aha då förstår jag problemet , att det inte ska vara till en ls motor
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Jo til LS finns det en uppsjö av kolvar men dom går inte ner i mitt block.

Jaguar V12 har 90mm borr och sen 2 olika slag 70mm (5,3L) eller 78,5mm (6,0L)
Blocket är aluminium med lösa foder
Orginal foder går att ta upp till max 93mm.
Med andra foder och borra upp blocket går det att få max 96mm.
vill man gå över 96 så är tydligen gränsen 98mm men då måste man offset borra blocket

Sen behöver jag en komphöjd på ca 37mm på kolvarna

Jag har hittat många fina Cheva V6 kolvar men dom är alla press fit....
Har även hittat ett par Toyota kolvar som skulle funka men dom är nästan låga med 35mm komphöjd.

Förslag på kolvar 91-93mm komphöjd 36-39mm mottages mer än gärna.

//Tobmag
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Jens.k »

Har inte koll på komphöjder men några bmw motorer med borr där ikring är

s85b50 (v10) 92mm borr
m62b44 (v8) 92mm borr <- dessa borde gå att få till helt ok pris begagnade om det skulle vara intressant.
n62b44 (v8) 92mm borr efterföljare till m62
m30b34/b35 (6a) 92mm borr. Obs innan -82 så är jag inte säker på borr. Även dessa kolvar borde gå att hitta till ok pris.


Som sagt så har jag inte några komphöjder på dessa men nån kanske har den infon.
Kanske kan hjälpa dig på nått vis.
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Tack Jens, klart intressant ska ta och googla runt lite får vi se vad som finns om dessa.

//Tobmag
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

tja V8 kolvarna är bara att glömma då komphöjden bara är 31mm.

V10 hittar jag inget på men kan tänka mig låg komphöjd och högt pris :-)

Kolvar till M30B34 MA skulle funka men vad sitter den i för bilar och verkar vara riktigt gammalt och har en rejäl grop.
Hittade även till M30 B35 ME7 vad det nu är för BMW motor

Antar att det är till gamla 535/735 ?


//Tobmag
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Jens.k »

vet inte vilka bilar de olika m30 kombinationerna satt i men det borde nog gå att få fram.
Finns en i säljes nu, du kan ju vart den kommer i från samt komphöjd på den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=80368

vet dock att m30 fanns i e28, e34 fram till ~92 och i e32 fram till ~92 och även e24
men som sagt vilken typ av motor i vilken kaross vet jag inte.
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Har kollat lite på BMW kolvarna , finns ju att få tag på men vill man verkligen bygga en ny motor med 20 år gamla kolvar som snurrat ett antal tusen okända mil...

Nä Toyota kolvarna verkar vara ett bra alt men jag är fortfarande öppen för andra förslag.
Har hittat en del till GM, Holden etc men antar att allt är med pressad kolvbult.


//Tobmag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av Jens Gustavsson »

tobmag skrev:
Förslag på kolvar 91-93mm komphöjd 36-39mm mottages mer än gärna.

//Tobmag
kolla på ford moudular de har 90-92mm och ca 33komp höjd och 22 kolv bult oftast finns olika modeller leta på sumit racing
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Cheva kolvar "press fit" kolvbult

Inlägg av tobmag »

Tack Jens

Jag har sett dom men dom är lite väl låga blir en stor klämspalt sen hittar jag bara press fit av dom , Cheva har åxo många modeller, Holden 202 skulle med funka men allt bara press fit.....

Ska göra en djupdykning i KB pistons lista igen å se om jag kan hitta nåt.
Just nu ligger Toyota kolvarna bäst till.


Eller är det bara jag som fattar fel, med press fit så är kolbulten fast i staken eller hur?

Mvh//Tobmag
Skriv svar