Porta cheva #416 toppar till sbc 305
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Håller på med terapi projekt vid namn csb305.
Tanken är att försöka fila fram skapligt med effekt ur "orginal" gjutjärns delar förutom då kam, insug och avgas system.
Målet skulle vara då att klämma skapliga 400hk på 6500rpm.. (åtm i drömmarna)
Motor
305 borrat 030"
Dome kolvar som enligt specs borde ge 11.5 komp med 58cc förbr
#416 orginal toppar med 1.84" 1.5" ventiler
Kam summit hydraul flat tappet (motsvarar cranes 302 H06)
0.050" 246 både på insug och avgas
http://www.cranecams.com/product/cart.p ... il&p=23763
Insug blir hillborn som ombearbetats till EFI med MS. Dock har jag ett single plane edelbrock insug som kanske används isamband med bänkning..
Så nu till frågan. Motor konceptet är kanske lite udda gällande kammen men målet är att ha en lite gammalmodig motor med sisådär effekt.
Är ny inom V8 men en liter effekt på 80hk är ju inte direkt skyhögt så borde väll vara möjligt?
Topparna har jag försökt fila fram i flödesbänken men har problem med turbulens. Hur mycke bromsar turbulensen effekt ifall flödet är endå "ok"
Bästa flödes resultat hittills på insug
0.1" 65 cfm@28"
0.2 124
0.3 161
0.4 185
0.5 212
0.6 222
Max planerad ventil lyft på insug skall bli 0.533" Så 0.6 lyftet är bara indikator.
Men tillbaka till frågan. Hur bra får man turbulensen istyr på en csb topp? Har försökt några amatör tricks men utan desto större resultat.
Bild på kanalen. Tanken är att plasta golvet sedan för att uppnå dom areorna som pipemax föreslår till "konceptet"
Bild på helheten.
Tanken är att försöka fila fram skapligt med effekt ur "orginal" gjutjärns delar förutom då kam, insug och avgas system.
Målet skulle vara då att klämma skapliga 400hk på 6500rpm.. (åtm i drömmarna)
Motor
305 borrat 030"
Dome kolvar som enligt specs borde ge 11.5 komp med 58cc förbr
#416 orginal toppar med 1.84" 1.5" ventiler
Kam summit hydraul flat tappet (motsvarar cranes 302 H06)
0.050" 246 både på insug och avgas
http://www.cranecams.com/product/cart.p ... il&p=23763
Insug blir hillborn som ombearbetats till EFI med MS. Dock har jag ett single plane edelbrock insug som kanske används isamband med bänkning..
Så nu till frågan. Motor konceptet är kanske lite udda gällande kammen men målet är att ha en lite gammalmodig motor med sisådär effekt.
Är ny inom V8 men en liter effekt på 80hk är ju inte direkt skyhögt så borde väll vara möjligt?
Topparna har jag försökt fila fram i flödesbänken men har problem med turbulens. Hur mycke bromsar turbulensen effekt ifall flödet är endå "ok"
Bästa flödes resultat hittills på insug
0.1" 65 cfm@28"
0.2 124
0.3 161
0.4 185
0.5 212
0.6 222
Max planerad ventil lyft på insug skall bli 0.533" Så 0.6 lyftet är bara indikator.
Men tillbaka till frågan. Hur bra får man turbulensen istyr på en csb topp? Har försökt några amatör tricks men utan desto större resultat.
Bild på kanalen. Tanken är att plasta golvet sedan för att uppnå dom areorna som pipemax föreslår till "konceptet"
Bild på helheten.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
400hk kräver seriös trimning av en sådan motor men säkert fullt möjligt.
hur mycket har du portat i topparna för att nå de siffrorna?
mvh jens
hur mycket har du portat i topparna för att nå de siffrorna?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Ja portningen innebär höjd tak med ca 3-4mm. Gods tjockleken är 2mm just efter ingång vi taket.Jens Gustavsson skrev: 400hk kräver seriös trimning av en sådan motor men säkert fullt möjligt.
hur mycket har du portat i topparna för att nå de siffrorna?
mvh jens
Lite breddning och av själva kanalen just före svängen.
Grytan så portade jag så att kanalen svänger en aning mot mitten. Dvs portade den djupare och bredare på ena sidan av styrningen.
Flödesiffran jag nådde med endast portning av grytan och 2 vinkel säten (har inte verktyget för den tredje)
0.1 57
0.2 117
0.3 156
0.4 192
0.5 194
Orginal flödet på 0.5" mättes då till 162cfm
Tror denna bild är tagen just efter flödningen. Har som sagt bara grovportat och inte lagt så mycke energi på finlir..
Sedan försökte jag med att förstora halsen ikanalen just före svängen men blev tvungen att förstora kanalen. Detta gav egentligen inget. Först med förbränningsrums filning och höjning av kanalen så vaknade porten lite iliv.
Mest knepiga är tubulensen just före svängen. Har försökt fritt med modellera utan desto större framgång. Är just därför lite nervös ifall motorn kommer å svara med effekten efter vad topparna ger för cfm.
Annat roligt problem är hillborn insuget som är helt kasst vad gäller flöde. Tidigare med en kanal som flödade runt 204cfm på 0.5" så sjönk flödet ner till 192-194 med hillborn insuget fastskruvat.
Med modellera gick det att förbättra ca 1-2cfm men blir väll å fila ännu. Målet är som sagt att få runt 205-210cfm med insug.
400hk är kanske lite optimistiskt men tänkte försöka åtm bygga allt enligt de. Kammen kanske inte blev den bästa. Kanske man borde satsat i en rikti rullkam men då skulle motorn förändrats från budjet till proffs bygge
Om du skulle fantisera ihop en cheva 305 till 400hk så hur skulle den ungefär se ut?
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
På dessa toppar ska man tänka på att de i pressade vipparmsskruvarna kan börja röra sig om man har lite fjädertryck och varvar lite
bästa är att byta till skruvade men det är en hel del jobb
bästa är att byta till skruvade men det är en hel del jobb
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Kul med fler som portar #416 toppar! Rodden blir cool som fasen med Jag har portat topparna till min 305:a, första portningen någonsin typ, och så här blev det:
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Inte så bra bild kanske..
Flödat med 95mm borr.
Tog i grytan och runt styrningen. Har försökt snygga till korta radien och även breddat kanalen lite.
Angående vipparmsbultarna så köpte jag en jigg från Jegs för att borra upp och sätta i gängade vipparmsbult istället. Har bara satt i två än eftersom det var gängpaj på dom, var smidigt att använda den jiggen.
/David
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Inte så bra bild kanske..
Flödat med 95mm borr.
Tog i grytan och runt styrningen. Har försökt snygga till korta radien och även breddat kanalen lite.
Angående vipparmsbultarna så köpte jag en jigg från Jegs för att borra upp och sätta i gängade vipparmsbult istället. Har bara satt i två än eftersom det var gängpaj på dom, var smidigt att använda den jiggen.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Tack för infon. Tittade ganska omgående på dina kanal bilder då jag började porta.
Jämförde även orginal topparnas flöden så dom va ilinje med dina uppmätta.
har flödesbänsken kalibrerad med A.Norrbacks plattor. Så bänken borde uppfylla "savar" standarden med en nogranhet på +/- 2cfm.
Märkte då jag portade kanalen, att med ögon måttet så stannade flödet runt 195cfm hur än jag försökte bredda å å höja på ingången till kanalen. Portade ända tills det gick hål utan att nå 200cfm.
Tog då andra kanalen å portade bara som sagt grytan. (märkte skrivfelet på tidigare inlägg 0.4" lyftet). Portade ganska fritt runt tills flödeshastigheten vid inloppet började stiga.
0.1 57
0.2 117
0.3 156
0.4 182
0.5 194
Borde kanske förbättra antecknings systemet en aning
Skall ännu öva portningen vid en kanal före jag börjar med topparna. Skall försöka porta en kanal högre och samtidigt höja golvet..
Har du rädat haft bilen igång med dina 416 toppar?
Jämförde även orginal topparnas flöden så dom va ilinje med dina uppmätta.
har flödesbänsken kalibrerad med A.Norrbacks plattor. Så bänken borde uppfylla "savar" standarden med en nogranhet på +/- 2cfm.
Märkte då jag portade kanalen, att med ögon måttet så stannade flödet runt 195cfm hur än jag försökte bredda å å höja på ingången till kanalen. Portade ända tills det gick hål utan att nå 200cfm.
Tog då andra kanalen å portade bara som sagt grytan. (märkte skrivfelet på tidigare inlägg 0.4" lyftet). Portade ganska fritt runt tills flödeshastigheten vid inloppet började stiga.
0.1 57
0.2 117
0.3 156
0.4 182
0.5 194
Borde kanske förbättra antecknings systemet en aning
Skall ännu öva portningen vid en kanal före jag börjar med topparna. Skall försöka porta en kanal högre och samtidigt höja golvet..
Har du rädat haft bilen igång med dina 416 toppar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Ok. Ja det låter som en vettig idé att höja kanalen med plast i botten, arean är väl stor som den är redan? Borde ju gå att få rätt vettigt med flöde ur dom tycker jag?
Inget fel på anteckningsblocket!
Jo jag har haft bilen igång med topparna. Här är en liten film som sugmotor:http://vimeo.com/71920063 Det är inte så mycket hårdgasande men bilen går mycket bättre än vad den gjorde med bara standard motor, Holley 650 och headers.
Här är film från i söndags med turbogrejerna monterade: http://vimeo.com/83987802
/David
Inget fel på anteckningsblocket!
Jo jag har haft bilen igång med topparna. Här är en liten film som sugmotor:http://vimeo.com/71920063 Det är inte så mycket hårdgasande men bilen går mycket bättre än vad den gjorde med bara standard motor, Holley 650 och headers.
Här är film från i söndags med turbogrejerna monterade: http://vimeo.com/83987802
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Roligt med turbo bygge.
Kompisens kompis byggde några år tillbaka en budjet turbo motor av en 305 cheva. Kommer inte ihåg riktigt men effekten satt väll runt 400 motor hk..
Orginal 305 med en raggar trim kam å megasquirt...
http://cam67.1g.fi/kuvat/misc/toyota_co ... LOWRES.WMV
Kompisens kompis byggde några år tillbaka en budjet turbo motor av en 305 cheva. Kommer inte ihåg riktigt men effekten satt väll runt 400 motor hk..
Orginal 305 med en raggar trim kam å megasquirt...
http://cam67.1g.fi/kuvat/misc/toyota_co ... LOWRES.WMV
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
kul o läsa... det är det trevliga med denna sajten tycker jag.. man tager vad man haver o gör det bästa med budget o har kul. på andra sidor hade det tyckts att det varit meningslöst att ge sig på en 305":a
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
hauge skrev:kul o läsa... det är det trevliga med denna sajten tycker jag.. man tager vad man haver o gör det bästa med budget o har kul. på andra sidor hade det tyckts att det varit meningslöst att ge sig på en 305":a
Ville bygga en motor som skulle ge max hk på +6000rpm ha lite av karaktär och inte dunder mycke vrid. Sedan skulle motorn bestå av orginal toppar, block. Annan grej va att rodden behöver inte mera hk än 400 så en 305 passade ganska bra.
Vill även testa lite den vägen att först leka ihop en koncept och sen försöka bygga ihop den på en riktig motor.
Övade detta på kompisens VW motor men projektet ran ut isanden efter bänkningen..Dock så uppfyldes effektmålet vilket va bra å gav lite självtroende gällande motor.
Största problemet dock ännu är turbulensen i kanalen å skulle vara intressant å veta ifall man skall försöka få det bort så bra som möjligt eller bra leva med saken..
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Hej.
Kul projekt, budget projekt är alltid kul och intressant.
Riktigt kul att du ger dig på en 305:a, och dess original toppar.
Det roliga är också att ingen kommer att ha några förväntningar alls på en 305:a.
Har gjort några portningsjobb själv, som i alla fall fungerat bra på dom motorer dom suttit på.
Har en Caprice Coupe med en snik 350 motor, en van motor med Edelbrock insug, Crane hydraul kam 204/216 @ .050" .427" .454", original komp (ca. 8,0:1) & headers. Har haft lite planer på att "grotta" lite i dessa original toppar, och höja kompet lite. Denna kombination skall enligt flera källor och dataprogram ge 270 hp, och det stämmer nog rätt bra. Har börjat samla på mig delar för att bygga en 400:a, men det känns nästan roligare att försöka få lite mer fart på snik 350 motorn.
En flödesbänk vore riktigt kul att ha.
Är det en Engelsk 32:a kaross du har? Frän bil hur som helst.
Kommer att följa den här "tråden".
Kul projekt, budget projekt är alltid kul och intressant.
Riktigt kul att du ger dig på en 305:a, och dess original toppar.
Det roliga är också att ingen kommer att ha några förväntningar alls på en 305:a.
Har gjort några portningsjobb själv, som i alla fall fungerat bra på dom motorer dom suttit på.
Har en Caprice Coupe med en snik 350 motor, en van motor med Edelbrock insug, Crane hydraul kam 204/216 @ .050" .427" .454", original komp (ca. 8,0:1) & headers. Har haft lite planer på att "grotta" lite i dessa original toppar, och höja kompet lite. Denna kombination skall enligt flera källor och dataprogram ge 270 hp, och det stämmer nog rätt bra. Har börjat samla på mig delar för att bygga en 400:a, men det känns nästan roligare att försöka få lite mer fart på snik 350 motorn.
En flödesbänk vore riktigt kul att ha.
Är det en Engelsk 32:a kaross du har? Frän bil hur som helst.
Kommer att följa den här "tråden".
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Karossen är en 1930 Ford tudor. Köpte den körbar å nu tänkte jag börja med att fixa till ramen och motor.
På ebay bilderna såg bilen ut såhär.
Som tur va så va bilen precis som försäljaren hade sagt.
Här e bilen fotograferad i eget garage med nya kylar maskeringen
Motorn va förståss upphottad med enplans insug så alla 130hk skulle få sin plats i varvtals registret
Vinterns projekt blir då att fixa rambalkarna lite mer "orginal" liknande och nya motor fästen etc.
Här e hur den såg ut när den ställdes in till garaget
Första förändringen va grenröret. Bilen hade några lite modifierade T-hot headers som jag bestämde mig att svetsa om lite i lakester stil. Skulle haft ett par långa trattar men hittade inte några för passligt pris. Framtids planen är att bygga ett par mera optimerade med kör med utsende nu till först.
Efter grenröret blev de å bygga om fram ram balkarna lite mera liknande till orginal
Sen lite provpassning av framlampor
Som bäst håller jag på med olika fästen. Förra veckan fick jag motorfästen färdiga.
Provpassning
Här e bild på dom gamla fästen
Blev lite mera å göra än vad jag planerade från första början. Nu gäller de bara å ligga i så man får den färdig till sommaren.
På ebay bilderna såg bilen ut såhär.
Som tur va så va bilen precis som försäljaren hade sagt.
Här e bilen fotograferad i eget garage med nya kylar maskeringen
Motorn va förståss upphottad med enplans insug så alla 130hk skulle få sin plats i varvtals registret
Vinterns projekt blir då att fixa rambalkarna lite mer "orginal" liknande och nya motor fästen etc.
Här e hur den såg ut när den ställdes in till garaget
Första förändringen va grenröret. Bilen hade några lite modifierade T-hot headers som jag bestämde mig att svetsa om lite i lakester stil. Skulle haft ett par långa trattar men hittade inte några för passligt pris. Framtids planen är att bygga ett par mera optimerade med kör med utsende nu till först.
Efter grenröret blev de å bygga om fram ram balkarna lite mera liknande till orginal
Sen lite provpassning av framlampor
Som bäst håller jag på med olika fästen. Förra veckan fick jag motorfästen färdiga.
Provpassning
Här e bild på dom gamla fästen
Blev lite mera å göra än vad jag planerade från första början. Nu gäller de bara å ligga i så man får den färdig till sommaren.
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Ser ut att bli "helrätt" det där du fixar till.
En kul bil kommer det att bli, den saken är klar.
Hur är det att besikta en hot rod i Finland?
En kul bil kommer det att bli, den saken är klar.
Hur är det att besikta en hot rod i Finland?
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm
Re: Porta cheva #416 toppar till sbc 305
Ursäkta för OT men vill du sälja din Caprice coupe så säg till. Är sugen på en sådan:)Jokern / Woodridge skrev:Hej.
Kul projekt, budget projekt är alltid kul och intressant.
Riktigt kul att du ger dig på en 305:a, och dess original toppar.
Det roliga är också att ingen kommer att ha några förväntningar alls på en 305:a.
Har gjort några portningsjobb själv, som i alla fall fungerat bra på dom motorer dom suttit på.
Har en Caprice Coupe med en snik 350 motor, en van motor med Edelbrock insug, Crane hydraul kam 204/216 @ .050" .427" .454", original komp (ca. 8,0:1) & headers. Har haft lite planer på att "grotta" lite i dessa original toppar, och höja kompet lite. Denna kombination skall enligt flera källor och dataprogram ge 270 hp, och det stämmer nog rätt bra. Har börjat samla på mig delar för att bygga en 400:a, men det känns nästan roligare att försöka få lite mer fart på snik 350 motorn.
En flödesbänk vore riktigt kul att ha.
Är det en Engelsk 32:a kaross du har? Frän bil hur som helst.
Kommer att följa den här "tråden".
MVH
Kalle