727 som tappat olja. Kass för alltid?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Leo-Creations
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån mar 08, 2010 7:52 pm

727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Leo-Creations »

Körde ikapp med en t6:a (han fick pisk fram till lådan gick :roll:) på motorvägen i somras och den främre packboxen pallade tydligen inte trycket och oljan försvann ur lådan. (största rökmolnet jag sett när oljan träffa avgassystemet)
Är nollad när det kommer till automatlådor då detta är min första amerikanska bil.
går lameller när oljan försvinner?
vad behöver jag byta?
var har de bra grejor?
Är det värt att göra det själv?

Mvh
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Hej.
Jag har själv aldrig hållit på med automatlådor, men man skall kunna göra jobbet själv om man har en bra instruktionsbok för automatlåds renovering. En garage polare renoverade sin GM automat själv, och han hade aldrig petat i en automatlåda innan dess. Det som tog längst tid, och som var lite struligt, var att tillverka alla special verktyg som han behövde.
Sedan måste man vara väldigt noga med att det är rent.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Bjorn C »

Packboxen i lådan är de Inge fel på men pumpen i lådan har rasat å du får trycket på fel ställe därför vänder de packningen ut å in
Pumpen är inte så billig å de har förmodligen matat turbinen full i järnskrot

Byt låda å turbin eller renovera för 10-20 tusen
Mvh
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tror inte det behöver ha hänt speciellt mycket, och du kan göra renoveringen själv om du har lust. Det finns böcker som visar hur det funkar, det finns renoveringssatser att köpa från flera svenska firmor och det är inte speciellt komplicerat.
Det mest komplicerade för en källarmeckare som jag är att byta bussningarna, stora tunna saker som lätt kan deformeras om man inte har lämplig storlek på verktygen för att pressa i dom nya.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Leo-Creations
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån mar 08, 2010 7:52 pm

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Leo-Creations »

Är i valet å kvalet om jag ska manuellkonvertera istället. Verkar som det blir roligare om jag ändå ska punga upp med dom pengarna. Kan jag ju roa mig med att förstärka lådan när tid och lust finnes istället. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, det kan du göra om du vill. Jag, som suttit halva livet i Stockholms trafikstockningar, är allergisk mot allt som är manuellt... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Whiplash »

Varför inte manuellt ventilhus ? Det bästa av två världar :thumbright:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Leo-Creations
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån mar 08, 2010 7:52 pm

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Leo-Creations »

Bor nere i Skåne/Blekinge så det är inget bekymmer här. :) någon som vet någon bra ställe att handla mopargrejor? Typ summit fast för mopar? Tycker jag hittat inget som har stort utbud med humana priser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leo-Creations
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån mar 08, 2010 7:52 pm

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Leo-Creations »

Hade tänkt att försöka få min jänkebil att kunna svänga så manuell med koppling är att föredra känner jag :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Christofer »

Det låter som om du övehettat pumphubben på convertern. Det som händer då är att hubben sväller och krymper bussningen i pumpen som den styr emot och då kommer det fram varm olja som mer eller mindre smälter bort den packboxen. Oftast är det bara byta bussningen i pumpen och främre packbox. Och fundera på om det där verkligen är rätt converter för dig.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Enok »

Om du ska greja med lådan själv så är 727 lådan en av dom lättare att skruva med.
Peter Olson
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Bjorn C »

Christofer skrev:Det låter som om du övehettat pumphubben på convertern. Det som händer då är att hubben sväller och krymper bussningen i pumpen som den styr emot och då kommer det fram varm olja som mer eller mindre smälter bort den packboxen. Oftast är det bara byta bussningen i pumpen och främre packbox. Och fundera på om det där verkligen är rätt converter för dig.
hubben blir inte överhettad bara så där utan vad som händer är att turbinen eller lådan sitter inte centrerad rätt och de skule inte förvåna mig om turbinen rent sitter löst på flexplatan med uppslagna och ovala hål eller så får man vibrationer som går att turbinen börjar slå mot bussningen och då kan den skära fast i i bussningen och då är pumpen i regel skrot när bussningen har snurrat i pumphuset då den ska sitta med pressfattning
när den väl börjar snurra så spolar de oljan mot packboxen och de vänder den in å ut då den inte klarar hålla nå oljetryck utan ska bara täta mot tubinhubben mot vanlig spill olja så de inte rinner ut på backen

att han sen tappat oljan på full belastning kan mycke väl ha bränt lamellern på den växeln den kördes på däremot har säkert planetväxlar å sånt överlevt

vilket som så är de isär med hela lådan å byta pump och då kollar man ju igenom resten av lådan samtidigt

mvh
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Christofer »

Vi har gjort det flertalet gånger på tävlingsbilen har det bara varit att pressa i ny bussning och packbox. Och hubben blir varm för att oljan som kommer ut ur converten väldigt varm, även kunna se att ingående axeln har ändrat färg eftersom oljan ut går mellan statorsuport och ingående axel. NASA axlarna verkar hålla för den misshandeln. Är pumpen blå så ska den nog kasseras ändå.

I vissa fall kan det säkert ha med centrering att göra men det är vedertaget att bussningen faktiskt krymper när convertern blir för varm. I de fallen det har hänt för oss ha däremot pumpimpellern i konvertern givit upp, vingarna har helt enkelt lagt sig ned.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Christofer »

Och att oljan blir så varm beror på att man åker igenom convertern. Eller så är den trasig.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Performance_seeker skrev:Ja, det kan du göra om du vill. Jag, som suttit halva livet i Stockholms trafikstockningar, är allergisk mot allt som är manuellt... :hihi:
Håller med till 100% :hihi:
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar