Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Kalle LKPG »

Hej!

Har en tid varit utan amerikanskt järn och nu börjar suget komma. Tidigare bilar är Camaro RS 70 med 350 (ca 370hkr) samt en gammal pickup oxå med 350. Har länge varit sugen på att en turbospis samt efi/insprutning för att få det bästa av två världar. Det härliga ljudet samt bottendraget ur en stor V8 och så fin gång samt effekt av turbo.

Jag är inte extremt snål samtidigt som jag inte vill ösa pengar på motorn. Är inte ute efter extrem effekt men runt 500hkr vill jag nog gärna ha om det skall kännas lönt.

Är en L98 (350 tpi som satt i tex gen 3 Camaro) ett alternativ? De lämnar väl ca 250hkr orginal. Är den inte så populära LT1 som satt i tex Corvette efter 92 ett bättre alternativ? (306hkr) Eller LS1, börjar ju på att kosta lite slantar men det kanske är värt det?

Är det över huvud taget värt att bygga på en maskin med org sprut? Bättre att satsa på en gammal hederlig CSB och köpa ett riktigt eftermarknadssprut? Färdigbyggd motor kan även det vara ett alternativ men de verkar inte va till salu så ofta.

Målet är en rolig åkarmotor som skall vara pålitlig och ha bra medeleffekt.

Är det kanske rentav onödigt med turbo för en rolig CSB på 500hkr?

Tack på förhand:)

MVH
Kalle
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av hauge »

500 sughästar ur en 350 är inte billigt...det kräver fina toppar, rullkam och bottendraget blir lidande.

Är själv i samma/liknande val/kval...ligger på 360-380 med std-trim på en 400" (och bra medeleffekt). Skall jag komma upp i 450-500 får jag byta kolvar, topplock o byta till rullkam...mycket pengar. Så för mig ligger överladdning nära tillhands.

Med en eaton M122 kommer man upp i 500+ kusar, får en fin momentkurva (+att man kan välja mha bypassen vid vilka varvtal kompressorn skall arbeta)
Sen finns det turbo o då kan man få en MASSA effekt o ändå få en skaplig momentkurva pga slagvolymen.

(För mig existerar inte ls1 utan bara standard csb och lt1 (reverse cooling))
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Moparboy440 »

Sprillans ny CSB med effekt runt 500hkr för 38600kronor: http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /chevrolet
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Jay-c »

L98 har jag, fast sug. Orginalinsuget är inte roligt, små kanaler så den inte orkar varva över 4500 typ. Skulle gå på lt1 istället, orginal sprut har en del begränsningar (ex max fyllnadsgrad 100% i mappen)
För lt1 och l98 finns färdiga kompressorkitt (blowerworks?) om man vill men skulle iaf rekomendera ett eftermarknadssprut


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Jay-c »

Bostic kör ju lt1 och procharger, verkar funka ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Kalle LKPG »

Hauge.
Ja som sagt 500 kusar kostar ju endel o det blir väl även lite motorcykelkaraktär av motorn.
Kompressor kan givetvis med vara ett alternativ men jag tycker turbo känns modernare, effektivare och även bränslesnålare.

Varför är inte LS1 ett alternativ? För nytt? För dyrt?

Moparboy:
Onekligen bra valuta men jag tror inte man har den hemma ink frakt under 60 000kr? Har hamnat runt 10kr dollarn tidigare med allt då jag beställt från summit.

Jay-C:
Gäller 4500RPM även med överladd tror du? Kanske inte är ett så bra alternativ då. Ang LT1 så verkar det som den lite klenare versionen som satt i camaro, caddilac mm lämpar sig bättre för överladd pga lite lägre komp.
Med eftermarknadssprut menar du ny styrning/ECU el spjäll, plenum o hela skiten? Vad rekomenderar du?

MVH
Kalle
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av hauge »

ls1 är säkert en jättefin motor, men skall man ha lite delar så blir det värre eller jag har ingen aning om vad grejer till den motorn kostar.

kompressor/turbo
bränslesnålhet...mjaa är lite bättre med turbo och sänker förbrukningen en gnutta vid jämn fart (i teorin). En fördel är ett mer varierbart deplacement (ratta på wastegaten), medans på kompressorn får man byta remhjul o kanske rem..kostar pengar.
Turbon kan slå kompressor lätt på maxeffekt så skall man ha herrejösseseffekt så är valet lätt

Moderna kompressorer har bypass o har egentligen bara friktionsförluster när de inte arbetar.
Varför jag funderar mer på kompressor är praktiskt...har ont om plats för avgasrör i motorutrymmet. Höger extraktorgrenrör är tredelat för att kunna monteras ..tvådelat på vänster...betyder att det är ont om plats.
Jag tänker som så att 650 sughästar o 550-600 kompressorhästar räcker för min bil (1450 kg med mig i) o bygga nya grenrör och dessutom få två 2.5"-3" ut ur motorrummet o ner under bilen...näää..vill inte...får ont i huvudet bara vid tanken.

Jag slet två dagar med att få två 2.5" snyggt över bakaxeln o in i slutdämpare. (o blev inte snyggt) ..vill inte göra om det i motorrummet

edit: observera att det jag säger är MIN sanning. Valet du gör är ditt eget
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Jay-c »

Eftermarkadssprut menar jag styrsystem och kablage. Det är bara insuget som är kass på l98, jag har bytt till edelbrock pro-flo xt och mycket nöjd. Ang sprut finns det färdiga lösningar (FAST ez efi t.ex verkar lättanvänt)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Lidenfors »

Med LS1/Ls2 pickup motor 4,8 5,3 eller 6,0L och en turbo så kommer du upp i bra effekt .
finns ju många som monterat turbo och mappat om orginalsprutet och kommit upp över 500hk.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Dom nyare smallblockarna är nästan underverk. Finns också i helaluminium utförande, topparna är också grymma. Med en nyare csb, så kan du ha över 500 hästar, och ändå körbart.
Har en kompis som håller på med en sån motor nu (6,2 L), den blir i första utförandet som GM's 525 hästars version. Det var tydligen inte så mycket som skilde på 400 hästar motorn, och 525 hästaren, endast kam och komp skilde, enligt vad han hade fått fram.
Det går ju att ha en 500 hästars motor, som ändå går på runt litern milen med dessa nyare motorer.

Dom nyare motorerna har flera fördelar, men det finns naturligtvis inte lika mycket eftermarknads grejer till dom ännu.

Det finns t.o.m. aftermarket block i äldre CSB utförande, som nyare topparna passar på, just för att dessa nyare toppar är så bra, å andra sidan så finns det aftermarket toppar till CSB vers.1, så det står härliga till. Man kan få yrsel för mindre. :hey:

Stirra dig inte blind på det där med hästkrafterna heller.
En gammal polare som körde Camaro Cup förut, provade en polares nyare Corvette med 405 hästars motorn, och han sade, att han skulle aldrig hängt med den sin Camaro Cup bil, och Cup bilarna låg på mellan 440 - 460 hästar då. Naturligvis så har polarn med Corvetten monterat i en Edelbrock kompressor i Vetten.
Fantastiskt kit, då tydligen allt fanns med i kitet, t.o.m. nya motorfästen, då motorn var tvungen att sänkas något i bilen. Ser faktiskt original ut, förutom att det står Edelbrock på kåporna. Den skall tydligen gå sjukt bra nu, och ha ca. 600 hästar.
Han monterade dock inte kitet själv, utan Turbo Center gjorde det jobbet.

Har själv bara CSB vers.1, men man får ju funderingar på om man inte skulle avyttra dessa, och satsa på nyare CSB istället.

Vet inte om du blev så mycket klokare av det här, men om jag skulle börja från början, så tror jag nog att det skulle blivit en nyare CSB.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av hauge »

ang bränsleförbrukning...
självfallet har de nya veåttorna bättre förbränning, mindre internförluster och andningsvägar.

Den stora faktorn är dock insprutning i kombination med en 4,5,6:e växel som gör att motorn går rent och ekonomiskt även på låga varvtal på landsväg
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Ja, visst, men insprutning har funnits länge nu, även på V8:orna, liksom överväxel, fast dom nyare har lite mer utväxling på överväxeln tror jag.

Läste om nya Corvetten i Bilsport, och den skulle vara på 455 hästar, och bara dra 0,8 liter/mil!!!
Ganska fantastiskt om det stämmer.

En riktigt bra konstruktion med dom nya CSB motorerna, är att dom har en mycket bättre bascirkel på kamaxeln, samt 1,7:1 vippor på det, vilket gör att dom har mycket bättre ventiltider, d.v.s. "area under valve", (vet inte hur man skall översätta det till svenska), variabla ventil tider, samt stänger av bränslet till 4 cylindrar när man fått upp farten.
Hur mycket det där med "bränsle avstängningen" gör vet jag inte, för man har ändå kvar pumpförlusterna, dom kommer man aldrig ifrån.

Finns aftermarket block till CSB vers.1, med big blockens bascirkel på kamaxeln, samt är gjorda för Chryslers lyftare, just för att få bättre "area under valve". Men med ett sånt block, så gäller det att få ta i någon som tillverkar en kamaxel som har big block Chevans bascirkel på nockarna samt också är gjord för Chrysler lyftare.
Dom flesta kamaxeltillverkare, gör sin kamaxlar med Cheva small block nockar, vilken motor det än är kamaxeln skall vara till, för då sparar dom in lite dollars.

Jag har nog bara sett en enda kamaxeltillverkare som gör kamaxlar för Chrysler, som har Chrysler nockar. Med en sådan kamaxel får man en betydligt bättre kamaxel, om man nu åker Chrysler.

Intressant ämne det här.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Steve »

Jag tror att vi svävar lite från ämnet här :)

Med tanke på att man kan köpa en LM7 för runt 10 papp med insprutning och allt så är det ju ett hyfsat bra val. Man får ju nästan ge det för en hyfsad 350 med förgasare också

Kolla in Sloppy Mechanics på tuben, Denmah bygger verkligen budgetbyggen och har ordentlig snurr på dom..med originalinsprutningen
http://www.youtube.com/user/denmah
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Kalle LKPG »

Låter onekligen vettigt med LM7 då. Hittar endast en annons på blocket. Såldes en här på sidan i veckan för 10k. Känns lite tilltaget med 17000 kr?

http://www.blocket.se/orebro/Cheva_LSx_ ... ?ca=14&w=3

MVH
Kalle
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Re: Vilken CSB för budgetturbo? L98, LT1, LS1?

Inlägg av Kalle LKPG »

hitta en LR4 för vettttiga kulor. Vad jag kan läsa skall även den vara bra för överladd? Ca 290 hkr orginal. Går det få igång den med orginal kablage och box el får den fnatt när imbolizer mm saknas? 7500 är det ett bra pris?

MVH
Kalle
Skriv svar