Subframe connectors

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Subframe connectors

Inlägg av Falkenrejsing »

Hej. Har nu fått tag i lite greppvänligare däck (et street) till super been och då börjar man ju fundera på om inte chassiet kan behöva lite uppsträckning. Så då är det väl dags för subframe connectors i första hand. Min fråga är, då tiden går fort och mycket ska hinnas med och tidigare ägare blåst på tjockt med underredsmassa, om bolt-in kan vara en ok kompromiss? Självklart klenare än svetsade, men är vad som helst bättre än inget alls? Kommer i framtiden svetsa dit dom, men inte denna våren.
Vad säger folket, erfarenheter?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Subframe connectors

Inlägg av hauge »

svaret som du givit själv brukar vara konsensus på amrikanska forum....bättre än utan, men sämre än svetsade.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Subframe connectors

Inlägg av Falkenrejsing »

Jo, jag har också fått den bilden när jag läst på amerikanska forum, och kan väl hålla m ed om att det säger sig själv att det blir så.
Sen känns det väl lite som att amerikanerna har sitt standard-formulär när de svarar på frågor och att 90% inte vet utan bara förklarar att det dom har är det enda som fungerar punkt och slut. Så jag passade på att fråga här också efter erfarenheter och åsikter.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Subframe connectors

Inlägg av hauge »

vet inte om det är nån hjälp, men lite input:

jag har monterat egna subframe connectors på min cheva monza och det blev som natt och dag på chassiet.

Tänkte rätt mycket innan jag bestämde hur de skulle se ut och monteras och satte infästningar(förstyvningar) till dem straxt framför bärarmsinfästningarna till bakaxeln. Drog sedan mina connectors (20-25mmx100mmx1.5mm-2mm) till främre subframe och lät förstyvningarna också gå snett genom golvet o svetsades där också för att öka styrkan ytterligare

Innan så hade jag problem med att tröskellådorna hade börjat separera i underkant pga lite för mycket effekt och när jag hissade upp framdelen på bilen med domkraft vid främre domkraftsinfästningen så ...jaa chassiet ställde/böjde sig synligt innan fronten reste sig.

Efter montaget så håller tröskellådorna sin form, bilen böjer sig (synligt) inte när jag anv domkraften. Bilen är mycket stummare vid växling... innan kändes det som om hela bilen vred sig när man växlade från 1:an till 2:an.....borta nu. Bilen har också blivit betydligt mer vridstyv, vilket känns vid snäv kurvtagning. Kort sagt, helt annat chassie.


Detta är med en så kallad unibody och inte ram som du/trådskaparen har.

Hade jag ram så skulle jag fundera starkt på att försöka använda karossens golv som bärande element för att öka chassiets styrka/vridstyvhet.
Materialet/golvplåten finns ju där redan och med lämpligt valda infästningspunkter mellan golv och subframe connectors borde man kunna spara mycket vikt med samma/större styrka genom att utnyttja golvplåten istället för att som jänkarna använda bamse-connectors.

(Att skruva dit har inte vart nått alternativ för mig, eftersom jag inte har ram)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Subframe connectors

Inlägg av Falkenrejsing »

Har väl inte direkt någon ram jag heller, bara främre ramtassar ut till motorrumet och kick-upen över bakaxeln som är i (ur mitt minne) 25x25mm eller så. Så i hela cupeutrymmet är golvet enda bärande del.
Har i vilket fall som helst beställt comp engineering skruvade connectors nu, så denna sommaren får det duga, sen när vintern kommer igen så ska underredet skrapas och då får jag ta ställning till om jag svetsar dit dom eller bygger egna och svetsar.
Kan antagligen inte bli sämre, och jag har egentligen inte upplevt några problem tidigare, då det aldrig bettat förut med mina 235/45-17 däck, så starten har aldrig frestat karossen så hårt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Subframe connectors

Inlägg av BakAxel »

Hej, jag och garagegrannen kommer köra 80x40x3mm balk till våra mopar a-body's (valiant 4-d -72 och dart ht -73) balken bak är 3tum bred så jag tänkte låta nya balken fortsätta en decimeter eller två över den gamla, sen pluggsvetsar jag och helsvetsar kanten mellan nya och gamla balken... Kommer även att försänka balken i golvet och svetsa ihop golvet med balken.

Kommer att bygga ett kryss som senare ska fungera som växellådsbalk till gm 4l85e (rb 446 EFI+Turbo, ev stroker senare)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Subframe connectors

Inlägg av Performance_seeker »

BakAxel skrev:...Kommer att bygga ett kryss som senare ska fungera som växellådsbalk till gm 4l85e (rb 446 EFI+Turbo, ev stroker senare)
Blir fint projekt det där BakAxel! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar