Svängnignsdämpare och kompressor

Allt inom Usa bilar samt hot rods
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av erikkihl »

Har en fråga ang kompressor och svängningsdämpare. Jag har köpt mig en rod med rasad motor i. Det sitter en Cheva 350 med kompressor. I nuläget så sitter det ingen svängningsdämpare på veven och har sett flera andra byggen som inte haft någon. Så nu till min fråga behövs det inte någon när man kör med kompressor? Räknar man med att kompressor och rem tar upp allt?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har också funderat på det där.
I boken "Street Supercharging" står det att det är än viktigare med en bra svängningsdämpare när man har kompressor.
Å andra sidan har jag också läst nånstans att kompressorn funkar som en svängningsdämpare...
Jag litar dock mer på det första förslaget, och skulle nog själv överväga en svängningsdämpare anpassad för kompressor.
Hoppas någon med djupare kunskap kan ge ett bättre svar.
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av erikkihl »

Vart finns det anpassade dämpare för kompressor? Har sökt men inte hittat någon...
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har kanske inte något svar på frågan, men Mopar bigblock med smidd vevaxel är internbalanserade och har en neutral svängningsdämpare, inga osymmetriska vikter.
I Moparfallet med smidd axel tror jag svängningsdämparen bara har som uppgift att ge lite rotationströghet i vevaxeln. Om det är så i ditt fall så skulle det ju stämma att kompressorn får samma funktion, ger lite mer rotationströghet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av erikkihl »

Har en balanserad Eagle vev nu, så då borde jag kunna köra utan svängningsdämpare alltså?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av hauge »

svängningsdämpare behövs oavsett intern/externbalanserat, smidd/gjuten vevaxel.
En smidd är lite styvare och utmattas inte lika lätt, men behöver en dämpare i alla fall.

Jag har också läst nånstans att kompressorn i sig skall dämpa lite...men JAG har lite svårt att tro på det om man inte har en elastisk absorbent med hysteres vid kompressorns remhjul. alltså nått som funkar som en hardykoppling, men inte ser ut så.
Men jag kan ha fel.

Utan att veta hur kompressorn funkar som dämpare så är det säkrast att undvika konstanta höga varvtal. Alltså att accellerera från säg 3-5k rpm utmattar vevaxeln väldigt lite då man tillbringar väldigt lite tid vid ev. kritiska varvtal.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av Thunderbo1t »

Ett exempel med ATI & Summit dampers (finns fler fabrikat):

http://www.summitracing.com/int/search/ ... percharged

http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /chevrolet

Läste i nån Cheva trimbok att Fluiddamper var bästa alternativet till en kompressormotor, dock preppad med extra keyway.
Helt klart så gör nog inte en damper någon skada.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av hauge »

Är benägen att hålla med thunderbolt ang. fluiddamper.

motivering:
När man hänger på en kompressor har man ingen aning om självresonansfrekvenser...alltså än mindre än innan där man väljer dämpare efter den vevaxel man har och hoppas/förutsätter att den tillverkaren vet vad den gör.

En normal svängningsdämpare..dvs med en elastomer mellan inner och ytterring är anpassad för den värsta egenfrekvensen på veven.

Om det behövs en extra kil låter jag vara osagt, men det är säkert inte fel eftersom kompressorer tar/kräver stort moment för att drivas.
En fluid-damper är sämre på den mest kritiska frekvensen än original, men dämpar alla frekvenser. Med det nya systemet med kompressor är den kritiska frekvensen (varvtalet) okänd, även för tillverkare av svängningsdämpare.

Bättre då att välja en svängningsdämpare som dämpar vid alla frekvenser om än för lite vid det nya kritiska varvtalet, än en OEM som dämpar vid fel varvtal och inte alls vid det nya kritiska varvtalet.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
erikkihl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån dec 29, 2008 4:17 pm
Ort: Torsby

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av erikkihl »

Tack för hjälpen. Tycker det låter helt naturligt att köra med en fluid dämpare, var tvungen att få lufta frågan lite. Eftersom man sett en del som kör utan, vilken antagligen beror enbart på lathet....

Det blir till att beställa en fluid dämpare.
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av awes »

Dubbla kilar är att starkt rekommendera om man åker trandrem. På min maskin har jag räknat fram att kompressorn genererar ett motsånd som kostar ca 100hp, så det är en del belastning på den där kilen....
Om man inte har en axel med dubbla kilsspår från början så kan man välja en dämpare med ett spår och borra in en rund pinne som andra kil. Lite enklare än att lämna in axlen för att få spår draget/fräst.
(finns kit med borrmall/jig och pinne att köpe, text http://www.procharger.com/store/index.p ... t&catId=19 men ganska enkelt att göra själv om man har tillgång till fräs och svarv). Har disuketarst en del på Yellow Bullet ang rundpinne resp woodruff kil och finns en del prominenta motorbyggare som menar att rund pinne faktisk kan vara bättre än kil då kilar kan skjuvas av medans med en rund pinne så kommer ytter delen (svängningsdämparen) försöka "rullla över" pinnen och då ökar totala friktionen i forbandet och minska belastningen på pinne och orginal kilen och hjälper till att hålla dämparen på plats.
Anders
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av hauge »

liten anekdot:
i nascar förbjöds de (fluiddamper) ...jag läste nånstans att det berodde på att silikonoljan skiktade sig (när motorn stängdes av) och de längsta molekylerna lade sig i botten o det orsakade vevaxelhaverier. Torde inte vara några problems för oss vanliga raggare som kör lugnt innan motorn (o fluid-dampern) blivit vam. Fast de varvar ju rätt mycket i nascar...vad är det ...storleken 700 kusar ur en 355 o de varvar en 9k rpm. (jag som blir lite nervis när jag varvar min 400" över 6k rpm).

På tal om nascar, intressant video:
http://www.youtube.com/watch?v=rBZCnG1HwDM
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av Husse1 »

Mycket intressant och bra film.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av Performance_seeker »

awes skrev:Dubbla kilar är att starkt rekommendera om man åker trandrem. På min maskin har jag räknat fram att kompressorn genererar ett motsånd som kostar ca 100hp, så det är en del belastning på den där kilen....
Om man inte har en axel med dubbla kilsspår från början så kan man välja en dämpare med ett spår och borra in en rund pinne som andra kil. Lite enklare än att lämna in axlen för att få spår draget/fräst.
(finns kit med borrmall/jig och pinne att köpe, text http://www.procharger.com/store/index.p ... t&catId=19 men ganska enkelt att göra själv om man har tillgång till fräs och svarv). Har disuketarst en del på Yellow Bullet ang rundpinne resp woodruff kil och finns en del prominenta motorbyggare som menar att rund pinne faktisk kan vara bättre än kil då kilar kan skjuvas av medans med en rund pinne så kommer ytter delen (svängningsdämparen) försöka "rullla över" pinnen och då ökar totala friktionen i forbandet och minska belastningen på pinne och orginal kilen och hjälper till att hålla dämparen på plats.
Jag är mer hemma på elektriskt än på mekaniskt så jag kanske ger mig ut på tunn is här...men är det inte själva konan på vevaxeln som skall ta belastningen? Att lita på kilen, eller 2, låter obehagligt tycker jag?????
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av G-son »

Är det konat är det normalt sett konan som ska ta belastningen, kil ska bara se till att grejerna hamnar i rätt läge vid montering (för att gradmarkeringar o.s.v. ska stämma).

När man har problem med att mopedmotorer klipper av krysskilen till svänghjulet brukar det bero på att konan på axeln och/eller i svänghjulet blivit misshandlad och inte längre greppar varann ordentligt, det löser man enkelt genom att slipa in dom mot varann med ventilslippasta så upphör problemen. (Jag har i alla fall aldrig misslyckats.) En V8 är inte riktigt samma djur, men en kona är en kona...
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Svängnignsdämpare och kompressor

Inlägg av awes »

Performance_seeker skrev:
awes skrev:Dubbla kilar är att starkt rekommendera om man åker trandrem. På min maskin har jag räknat fram att kompressorn genererar ett motsånd som kostar ca 100hp, så det är en del belastning på den där kilen....
Om man inte har en axel med dubbla kilsspår från början så kan man välja en dämpare med ett spår och borra in en rund pinne som andra kil. Lite enklare än att lämna in axlen för att få spår draget/fräst.
(finns kit med borrmall/jig och pinne att köpe, text http://www.procharger.com/store/index.p ... t&catId=19 men ganska enkelt att göra själv om man har tillgång till fräs och svarv). Har disuketarst en del på Yellow Bullet ang rundpinne resp woodruff kil och finns en del prominenta motorbyggare som menar att rund pinne faktisk kan vara bättre än kil då kilar kan skjuvas av medans med en rund pinne så kommer ytter delen (svängningsdämparen) försöka "rullla över" pinnen och då ökar totala friktionen i forbandet och minska belastningen på pinne och orginal kilen och hjälper till att hålla dämparen på plats.
Jag är mer hemma på elektriskt än på mekaniskt så jag kanske ger mig ut på tunn is här...men är det inte själva konan på vevaxeln som skall ta belastningen? Att lita på kilen, eller 2, låter obehagligt tycker jag?????
Snutten på veven är inte konad vad jag sett utan har presspassning, i alla fall på cheva.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Anders
Skriv svar