Holley, Dags att justera.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

För bästa bränsleekonomi tror jag man skall ha ett 2-plans insug med en 4-portare som har små primärportar och gigantiska sekundärportar.
Ännu bättre för att minimera bränsleförbrukningen är ju förstås insprutning...det ger dig full bränslekontroll hur du än kör...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Såhär i efterhand så hade det nog varit på sin plats med insprutning. Nästa motor...
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Fixade större IAB idag efter jobbet (borrade ett par .73 till 2mm, .79 typ) och det resulterade i en ultramager tomgångsblandning (17:1), vilket kunde kompenseras med ett kvartsvarv på blandskruven (eller mer/mindre, hade inte vacuummätaren tillgänglig) och då landade det runt 13,8-14:1 med varm motor. Så nu är det lite mindre bensinlukt kring bilen, tack och lov. Och jag börjar bli riktigt nöjd med vad jag har, accpumpen går nog att tuna mer, ska provas, och jag börjar sakna justerbara PVCR, det hade nog kunnat göra gott under dellast.

Det var det hela så länge.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Så, nu summerar jag säsongen då jag ställt undan bilen. Här är historien om Holleyn, version 2014:

Bestyckade om den (ner på munstyckena) för att få den det minsta körbar, rann soppa igenom förr. Nu har jag stannat på 71:or i primärmunstycken, kanske kan gå ner mer senare, men har sprungit på lite andra problem.
Har fått en ganska markant tvekan på snabba gaspådrag (ser på bb-lambdan att det finns liknande tendenser även vid mindre pådrag, men känns inte i bilen) Har provat att gå upp i squirter, men har nu groteskt stora 0.9mm och snabbaste kammen (blå) och problemet kvarstår till viss del.
Frågan är om man kanske kan minska problemet med att byta till större munstycke (72) eller (mer intressant, öka pvcr)? Alla säger att munstyckena inte har någon påverkan på denna typ av problem, vilket är lustigt då det inte fanns någon tvekan innan jag bestyckade ner. Har även en lean-spike när jag ska dra iväg om jag inte drar upp varvet lite extra och då låter det som att jag är 70+ och inte kan åka manuellt längre.

Får se om det blir någon säsong 2015 för mig, då kanske det kan komma lite mer finlirande.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

Låter som du är expert på förgasare numera hehehehe (glad att jag har insprutning... :hihi: ).
Större munstycken lär göra att din bränsleförbrukning går upp på landsvägskörning.

Vet inte hur du har det med power valve, är det något du kan göra där?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Munstyckena kommer "sabba" förbrukningen ja. power valven är den "största" som finns i enstegs, men däremot är kanalerna till den orörda, vilket kan spela in.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Äh inte var det stort accmunstycke eller acckam!?! Gå på med mer!
Jag har även märkt att man får böja till "accpumpsarmen" så den ligger rätt mot kammen för att ge bränsle på bästa/snabbaste vis initialt.
Lite mindre idle air bleeds kan hjälpa.
Tidigare öppning av power valve kanske kan hjälpa men jag tror inte det är problemet, ej heller större PV kanal, där tunar man mest fullgas, men det vet du ju.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, ja, jag har ju fler accpumpsmunstycken att borra och en 50cc pump i reservdelshyllan, så då kanske det bara är att rocka loss.
Är inte blåa kammen "snabbast" och relativt höglyftande? Så tolkade jag den info jag hittat, dock är den lite motstridig ibland. Bruna är väl den enda som ger 50cc med stora pumpen, den enda långslagiga kammen?
Pw-kanalen är väl något man skulle kunna anfalla om man vill gå ner ytterligare en smula i munstycke, för att få ok AFR på belastning och bättre bränsleförbrukning. Misstänker jag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

http://www.quickfueltechnology.com/Inst ... 41-100.pdf
Mest tillförlitliga källan jag hittat. Många som gjort egna tester med liknande resultat, dock är ju vissa kammar ganska lika så där finns skillnader i de hemmagjorda diagram jag sett.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Den blå såg ju onekligen bra ut på papperet, men i praktiken tycker jag skillnaderna är små.
Gul som egentligen är för Dominator kan man lätt modda dit, man behöver två skruvar för att fixera den i rätt läge, och således borra ett till hål i kammen för den skruven, du ser när du håller på hur det ska vara.
Den tömmer 50cc pumpen totalt och kan vara lite känslig att få i samspel med allt så den inte gasen hänger sig eller bottnar pumpen innan slaget är fullt.
En ihålig skruv behövs också till accpumpsmunstycket för att gå över en viss storlek på accmunstycke, kan det vara 042 tro?
Jag tror det är enklare med en fet lågfartsdel "idle slots" för bra gassvar eftersom de flesta förgasare kommer så från fabrik, men jag har som du gått på med mer accpump istället.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av mekomaskin »

Jag har varit med om att Holleyförgasare "tvekat" på accåumpen för att backventilerna inte tätat förrän det blivit lite tryck i accpumpen. Den första skvätten har alltså gått tillbaka till flottörhuset.
Micke
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag misstänker också att det är minimal skillnad Thunderbo1t, det framgår ju bla. av hur tätt de flesta ligger i diagrammet. Läser man sedan "super tuning holley" så ser man ju även hur liten skillnad det faktiskt är i totalt slag, och total levererad volym.
Den bruna är den enda 4150 kammen som ger 50cc med stora pumpen som jag förstått det.
Har dominatorn andra kammar så kanske det kunde vara något att laborera med senare

Diagrammet jag länkade ger inte heller någon klarhet i om det är läge 1 eller 2 som visas, men utgår från att det är 1:an.

Har redan ihålig skruv på primärsidan (sekundärerna verkar inte så känsliga just nu)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Den gula kammen följer med "alla" 50cc kit men verkar vara gjord för grövre spjällaxel, men det går som sagt bra att fixera den med två skruvar istället.
Konstigt när man tänker efter för de vanliga kammarna passar väl Dominator? Hm... Hur hänger det ihop egentligen?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Bra fråga. 50cc pumpen jag har satt på en skrotförgasare jag har liggandes, så det finns bara en kam till den, och den är brun. Mer forskning att ge sig in på.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

http://www.demoncarbs.com/Assets/docs/P ... mGraph.pdf

Här var den gula med också, och tydligen finns det bara 2 kammar för dominatorns grövre spjällaxel, brun och gul. Gul ser ut att vara djävulen själv om du frågar mig, där får fanskapet soppa!
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar