Holley, Dags att justera.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, kör en holley 750 double pumper HP (med utbytbara air-bleeds, dubbla tomgångskretsar, listnr.:0-82751) och har alltid haft problem med att den genererar något som kan liknas vid tårgas på tomgång/lågfart. Saken är att det stinker bensin om bilen på tomgång/lågfart och den drar 2,5 liter per mil. Kan inte se något som gör att den skulle vara så törstig så jag måste börja rota i detta nu. Ska montera bb-lambda innan säsongen drar igång.

Förgasaren sitter på en mopar 383 med lite trimdelar, andra toppar osv. och är möjligen i största laget enligt några, men bör funka bättre än den gör enligt mig.

Grundtändningen är ställd på 15*(har ingen vacuumförställning)

Om man nu ska börja koncentrera sig tomgångskretsen i förgasaren så har jag original på primärsidan:

Air bleed nr:71 (0.071" antar jag), IFR: 0,73mm (ca, mätt med något som passade i hålet som sedan mättes med mikrometer), blandskruven på 3/4varv ut ca. för bäst vacuum (som är 14-15"hg)

På sekundär är det samma i princip, fast med nr:28 på air bleed.

Har nu provat att stoppa in en bit kabel (en kardel ur en vanlig 1,5 kvadratare) som håller ca. 0,23mm. Kan inte ens säga om det gjorde någon skillnad på blandningen men blir hålet soppan ska igenom mindre så bör det ju snåla ner lite. (hittade tipset i en gammal bok om holley-tuning)

Frågan är om man kanske ska ge sig på air bleedsen och prova att borra lite? Större air bleeds ska ju ge magrare blandning i lågfartsregistret? 0.071" blir ju ca 1,8mm, och då känner jag att ett test med att borra bleedsen till 2mm, alltså 0.079", kunde vara ett bra sätt att testa. valet 2mm beror nu bara på att jag har sådana borr, och man kan alltid gå tillbaks o köpa nya bleeds om det inte funkar. Om det blir lite magert kan man kanske med fördel skruva ut blandskruvarna en bit och möta upp lite. Är ganska van vid att ha dom ca. 1,5 varv ut.

Sen så kommer jag väl få vända mig mot resten av förgasaren senare och sortera ut hela registret, men en bil som inte riskerar att surna till på tomgång är ett måste för att orka med att ens börja känner jag.

Annars är det väl dags för e85, då kommer ju de fetare kretsarna till pass fortare än kvickt;)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av dsimila »

Kolla bränsletryck, flottörnivå och att nålventilen tätar ordentligt först innan du börjar pilla på munstycken.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Soppatrycket har jag inte kollat, vanlig carter mekanisk pump dock, inte så orolig för det.
Nålventilen kan klart vara kass, men då borde den inte hålla stabil flottörnivå(?), vilket en gör.
Har justerat och kontrollerat flottörnivåerna ett par gånger och hade nålventilen varit kass (rätta mig om jag har fel) hade väl bränslenivån ökat i flottörhuset och soppa runnit ut efter en stund, då flottören aldrig riktigt skulle ha stängt?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av dsimila »

Då är det inga problem där.
Bara att fortsätta pilla.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av David Herbertsson »

Svarar den bra på tomgångskruvarna? Jag hade ju problem med att mina spjäll stod så dom öppnade transferslot:en lite för mycket och då började den gå på huvudkretsen istället för tomgångskretsen. Då blev det inga större förändringar när jag skruvade på blandskruvarna.

Är det utbytbara airbleeds både till tomgången och till huvudkretsen? Det är ju dom som sitter längst ut mot sidorna på förgasaren som är till tomgången.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Svarar på blandskruvarna, ja, men inte som jag är van vid. Måste ha vacuummätaren inkopplad för att få det riktigt glasklart, det är ingen jätteskillnad mellan de olika lägena, utom när man äter vacuum då.

Har justerat spjällen med förgasaren av för att undvika det däe med trasnferen, och sedan dess har jag endast skruvat ner främre spjället en aning.

Lösa airbleeds på både tomgång och högfart. Och four-corner idle, så det finns hur mycket som helst att skruva på.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av hauge »

Nu var det ett par år jag slogs med min holley..dvs jag kan komma med nån groda/tokighet

Att plugga bleedsen fetar väl bara på blandningen ? Du har ställskruv som du väljer bränslemängd med (tillsatsluft om det är reverse idle). Bleedsen är mer till för emulsifiering av tomgångsbränsle. (jag har bara jobbat med reverse-idle gasare dock)

Känns som om du har ett tvådelat problem...för mycke soppa på både tomgång o lågvarv.
Du har ingen tillskottsventil som är blåst ? Då skall huvudmunstycket..fel..huvudkretsen (eftersom tillskottbränsle inte går via huvudmunstycket).. få för mycket bensin.

Du har kollat att alla tändkablar osv är ok? (tänker på stanken)... dvs det blir gnista på alla stiften ordentligt. Jag brukar kolla det med en tändinställningslampa.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av David Herbertsson »

Ok. Då ska ju inte det vara problemet. Det är ju blandskruvarna, airbleeds:en och Ifr:n som påverkar bränslemängden på tomgång, pröva att gå upp i storlek på bleeds:en. Det känns ju långsökt att Ifr:n skulle behöva förminskas?
Har du prövat om den dör då du skruvar in blandskruvarna i botten?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du inte har nån bok i ämnet å köp en sån.

sen kolla ned i förgasaren så ser du om det regnar från huvudsystemet på tomgången sen kolla nivån i glas rutan. sen som nån sa kolla hur mycket tranfer öppningen är öppen det ska ligga så springan är fyrkantig ungefär.

går den sen på alla cylindrar och är kompan jämn.

om allt de är ok montera lamdan men om det rinner ned soppa i motorn fixa det först då lamdan dör om det rinner in soppa. byt oljan om det va så också.

en sista fråga är förgasaren specad till en sån motor du har angående kam och så? är den gjord till en sån motor du har så ska det va väldigt nära i bestyckning leta då felen i soppa leverans systemet eller i motorn.

mvh jens
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, försöker bryta ner det hela lite grann.

Tillskottsventilen är hel, kollade när jag rensade förgasaren i vintras.

Att strypa IFR är ett tips jag fick från en bok jag har om dessa förgasare (dock lite äldre datum på den)

Det rinner ingen soppa från bostrarna på tomgång vad jag kan se.

Transferportarna är i ett läge som verkar riktigt enligt vad jag kunnat tolka av boken jag har. Har justerat upp spjället på sekundärsidan något för att slippa justera all tomgång på primär för att kunna undvika att öppna transfer på tomgång.

Förgasaren är väl egentligen specad till en motor med något högre trimningsgrad, dvs. orolig tomgång pga lågt vacuum/vass kam. Då brukar man (väl? enligt boken iallafall) feta på tomgångskretsen något.
Och här kommer även airbleedsen in, tror jag, då de ska förmedla en vacuumsignal till "sin" krets, enligt vad jag läst. Kan det möjligen vara så att dessa då är mindre (starkare signal) för att funka med lägre vacuum? Detta är en teori jag har skapat efter mycket läsande och vill bara bolla runt den lite.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

Lågt vacuum och låg kompression kan vara besvärligt.
Du kanske skulle prova med en förgasare som du vet fungerar för att få en känsla för hur motorn bör gå?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Det där är ännu ett problem i "raggar-landet" där de enda som har något att åka i har edelbrock 1406, för att dom är: nya, kromade, och en aning snålställda från fabrik, vilket ger lägre förbrukning. Den enda jag vet som kör holley kör dragrace med dominator, tror att det blir för ilsket för den här motorn.

Upplever dock inte att jag har lågt vacuum, och komp ligger strax över 9.5:1 om jag lyckades räkna rätt när jag byggde ihop allt. Dessutom med en ganska snäll kam (comp xe262h) som inte känns som den borde stressa bitarna i onödan.

Funderade ett tag på att skaffa en 750 vacuum och köra med den, så skiten blir använd. Med 2,5 liter milen står bilen still en del. (2 liter eller vad som helst där under hade känts mer humant)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Någon som har en Holley 750 av annan typ som skulle kunna mäta airbleed och/eller IFR? Dessa mått verkar sällan stå utskrivna, men ju mer jag läser desto mer verkar det som att där finns en del att förbättra i det området.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, det borde funka bra med den kammen, men det kan ju vara intressant att mäta vacuum ändå, en enkel mätare kostar inte många kronor. Om du har servobromsar så är det än mer intressant.

Jag har en relativt ny Holley 750 med vacuumsekundärer, sitter just nu på 512an. Den funkar bra, jag har kollat med lambdasond. Kan mäta och kolla vad du vill, men kommer att resa bort idag och är hemma igen antagligen torsdag.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tänkte att det är inte så bra att köra en motor om den går alldeles för fett på lågvarv, det finns en risk att all bensin sköljer bort oljefilmen från cylinderväggarna...det råkade jag ut för på den 383an som satt i bilen jag köpte.
Min 383a var helt felbyggd med vass kam och låg statiskt komp...och riktigt uselt dyn. komp. Vacuum fanns knappt, Holley 750 fungerade uselt och blandningen var kass med tändstift som gärna ville slagga igen, ett riktigt missfoster med andra ord... och hästkrafterna var i klass med en standard Volvo 240...till 3-dubbla bränsleförbrukningen... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar