Holley, Dags att justera.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Har 15* föd.på grundtändning, 36* fullt utslag (om jag kan lita på stroboskopet), dock på ganska högt varv (typ 3000) så det ska justeras. Kan öka förtändningen och se hur den reagerar, har med extra bussningar till att minska mekaniska utslaget (msd pro-billet)
Har ingen vacuumförställning på denna motorn då fördelaren inte verkade gå att å med den funktionen.

Nästa bussning ger möjligheten att ha 21* statiskt om man nu vill ha 36* totalt. Har valt 36* då det verkar funka för många med liknande kombos, och jag har inte hört tendenser till spikningar än. Ska senare testa att öka och se vad den gillar. Men just nu verkar 36* ganska safe.

Kan ju även prova byta fjädrar till centrifugalförställningen kanske? Till de mjukaste i satsen, så man får snabbat på kurvan lite. Har stor fobi för spikningar som jag kanske riskerar att missa i allt annat oväsen.

Öka elektrodavstånd var på tal idag faktiskt, sprang ihop med en annan galning från varbergstrakten som hade en del ideer och kluriga tankegångar, som till stor del liknar de jag haft och det vi diskuterat här.

I morgon blir det att prova två saker, accpumpsmunstycke på sekundären. Har ett som är borrat 0.85mm, typ ett 33.5 i holleys skala, provköra och känna efter lite. Sen mjukaste tänkbara fjädrar i fördelaren och se hur den regerar på snabbare tändkurva.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, nu har det testkörts och utvärderats lite. Har förvisso gjort tabben att justera två saker samtidigt,ska på bilträff på lördag så hinner inte göra detta systematiskt just nu, får väl backa bandet när tid finns och kolla vad som gjort vad.
Iallafall, accpums munstycke borrat till 0.85mm samt mjukaste fjädrarna i fördelaren (aggressivaste tändkurvan) och resultatet är: Tvekan när man ska iväg, borta/omärkbar. Kanske borde justerat upp grundtändningen, men det hade krävt lite mer involverat jobb och ville bara kolla om det var ett steg i rätt riktning. Verkar så.
Accpumpen verkar löst en hel del av problemet med tvekan vid rejält gaspådrag, ser fortfarande tendenser till avmagring, men jag har fler borr att prova.

Så på det hela taget är jag mycket nöjd såhär långt med de senaste justeringarna. Gassvaret upplevs som enormt mycket bättre, trots att den ligger högt i AFR även när accpumpen jobbat. Så en liten justering där och kanske en mer restriktiv PV (den fetar nog på lite väl tidigt, kör gärna magert på cruise) så börjar vi närma oss en riktigt ok funktion på maskinen. Blir en tripp på 10 mil till helgen för att stämma av den verkliga förbättringen i bränsleförbrukning. Och sen blir det nog diff o utväxling efter löning, sen är det kört med ekonomin igen :P

Ska även prova byta Idle air-bleeds till ett par borrade bara för att se vad det kan ge. Senare fråga dock, det stinker inte lika mycket om bilen längre.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, tillbaka från kungälv. På vägen dit marchade vi runt 100 (vilket blir 2000rpm) och jag hade en förbrukning på 1,7liter per mil. Tyckte AFR var ganska ok på vägen upp, men steg på ett oroväckande vis under dagen, och på vägen hem (då jag tänkt utvärdera förbrukningen vid ca. 2500rpm) visade det sig att jag tappat ett par grenrörsbultar på höger sida, så antagligen drar lambdan tjuvluft där. Sen bestämde sig vinyltaket för att börja lyfta, så försöket att testa förbrukningen i högre fart ersattes av ett försök att ta sig hem med så mycket av vinylen som möjligt intakt.

Är, oavsett hur man vrider på saken, rätt nöjd såhär långt. Det enda jag undrar nu är om problemet med grenrörsbultarna har varit där ett tag, hörs inget läckage ens nu, så att den inte går så magert som jag tror. Är det så så finns här ju mer att justera om man vill. Annars har jag nog nått gränsen, 15-15.5:1 känns väl safe (blippar upp till 16 ibland, vet inte säkert varför än) och lägre än så kan väl vara lite riskabelt att gå antar jag.

Nu blir det att byta grenrörspackning och prova igen, om lambdan gett rätt värden i början på hemresan (innan vi upptäckte problemet med bultarna) så är jag rädd att PV-kanalerna är lite i minsta laget, då den gärna ligger kvar på höga 14:1 värden även när man belastar motorn en del, och drar iväg uppemot 3000rpm.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror inte det finns någon minsta fara med 16:1 AFR under cruise, och antagligen är några cylindrar då 18:1 och några 14:1 för det skiljer väldigt mycket mellan cylindrarna på dessa förgasade motorer under låglast framför allt, iaf på de tester jag hittat på nätet.
Nån som kan mer får gärna rätta mig om det är fel antagande.
Jag tror jag ska pröva en bränsleplatta från en bensinförgasare på min e85 förgasare bara för att se om jag kan få ned det feta låglastområdet.
E85 ger dock mer trevliga avgaser än bensin så det är ingen plåga med lukten för min del :-)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Kan nog vara så. Nu när allt kallnat så ska stiften ut på samtliga cylindrar och se hur de ser ut. Sen ska elektrodavståndet mätas och justeras en aning för att se om det kan ge bättre förbränning också.
Det är som vanligt, mest en smula nervös då det är jag som betalar kalaset när något går i härdsmälta. Ska se om jag hittar min EGT. mätare, den kanske kan vara till hjälp här med, som lugnande medel.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

Thunderbo1t skrev:Jag tror inte det finns någon minsta fara med 16:1 AFR under cruise, och antagligen är några cylindrar då 18:1 och några 14:1 för det skiljer väldigt mycket mellan cylindrarna på dessa förgasade motorer under låglast framför allt, iaf på de tester jag hittat på nätet.
Du har nog helt rätt, man ser på stiften att cylindrarna får olika blandning.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, bra att veta. Då ska jag hålla koll på detta och sikta mot 15.5-16 på cruise.

Men nu kommer nästa tanke för att jaga dropparna. Har pratat med olika mopar-kunniga (och andra) samt läst runt lite på nätet.
Tändningen: Jag har haft 15* initial och 36* total. Nu bytade jag nyligen till snabbaste förställningskurvan msd hade att erbjuda, vilket rättade till en del problem jag länge haft med lite svårt att komma iväg (nämnt här tidigare)
Har inte kollat tändningen sedan dess, men tänkte "mappa" den när tid finnes. Dock ser det ut som, enligt instruktionerna till fördelaren, som att jag bör ha ett visst utslag redan på tomgång. Och fullt utslag vid ganska precis 2000 rpm. Mao. en förställningskurva på 1000 rpm ca.
Min tanke nu är, med så lite spel, och inga som helst problem med spikning odyl. så kanske man kunde prova att låsa tändningen på 36* direkt? Så länge den bara smäller igång kan jag inte se några problem med detta? Borde kunna hyffsa till förbrukningen i jämn fart en del isåfall, samt ge bättre förbränning på tomgång (saknar nästan vacuumförställning just nu).

Enda andra alternativet är att börja fixa egna stoppbussningar till mekaniska utslaget, då de som fljer med fördelaren är på tok för små.

Tankar?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

I en del manualer så avses fördelarvarvtal, dvs hälften av vevaxeln, kan det vara så? Det lät som en ordentligt snabb kurva annars? fast å andra sidan vore 4000 varv inte troligt med mjukaste fjädrarna.....
Jag åker med fördelaren låst på 40 grader (åker på E85, slow burn toppar) och har stallvarv ca 2700-2800. Startar skitlätt, men med bara 25% mer bensin i så hugger det emot så det ej går att starta vare sig kall som varm. Du har ingen funktion för start retard på boxen?
I manualen som medföljer Mopar Performance fördelarna står det (beroende på motor) 50-55 grader med vakuum inkopplat under cruise och 35-38 grader vid WOT.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Har en start retard-funktion med jo. Det är en rejält snabb kurva, och har kollat av den tidigare, med hårdare fjädrar, och då stämde kurvan i instruktionen ganska väl med motorvarvtalet.

Jag får väl göra som man ska då, prova och se hur det går. Inget som inte går att återställa ju, som tur är.
Har en bekant som har en challenger som precis kollat av sin kurva, 28* initial och 38* total, men han åker både aggressivare kam och gjutjärnstoppar, med open chamber (tror jag)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Kollade just lite på hur man fixar start retard funktionen, något jag inte funderat på innan, och insåg att jag i stressen över att hinna med allt förra våren kan ha klantat till det hela lite. Säger inget om det just nu, men i morgon vet jag. Kunde förklara en del av problemen jag haft med start varm och tvekan vid start från stillastående.

Ska se hur bilen reagerar på uppställd tändning (tomgång, förgasarinställning, vacuum) och se om lock-out kan vara något för mig. Vet att det mest är i extremfall man gör så (säger folk) men med så kort kurva (knappa 1000rpm) så känns det inte som att det "BORDE" spela någon roll?

Ska även mäta bussningarna till stoppen på mekaniska utslaget och se om jag kan se någon tråd där, hur många tiondelar är en grad typ. Och försöka få tillverkat större bussningar så jag i så fall kan öka tändningen och fortfarande ha en liten centrifugalförställning till hjälp.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Det beror till en del på stallvarvet (eller åker du manuell, har glömt bort vilket).
Har du ett stallvarv uppåt/över 3000 varv så tror jag nästan att det är bättre med fast tändläge, i vissa fall.
Jag monterade en ny Quick Fuel 650 DP E85 i helgen, och bättre bränslekurva för gatbruk går knappast att få med förgasare, tror jag :-D
Dock krävdes det en uppgradering till dubbla 50cc accpumpar med gula kammar samt rejält uppborrade accmunstycken för bra gassvar, men det beror till stor del på det kalla insuget. Det ska bli grymt intressant och mäta förbrukningen efter bytet.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Åker manuellt ja.
Har som sagt också börjat inse att där finns mycket att rätta till i förgasarna när det kommer till tillskotts-soppa. Särskilt om man magrar av munstyckena samtidigt. Träffade en kille för någon vecka sedan och pratade lite, och han var definitivt av samma åsikt.
Han rekommenderade även att kika på tändning bortåt 25* föd i grund, för att få till bättre ekonomi och gassvar. Bättre verkningsgrad.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Hade ur stiften idag och "läste" lite. Mörkt bruna, inga tecken på att någon cylinder går magert osv. Kul och upplyftande. Nu börjar det klia i fingrarna att prova ännu mindre primärmunstycken, och kanske borra pvcr. istället. Eller kanske prova att "senarelägga" huvudkretsen med större airbleeds på primärkretsen, något jag sett testas i amerikanska artiklar på nätet.
IAB ska provas ett par storlekar större, har köpt ett 10-pack 73:or (eller om det var 74) som ska borras om det behövs.
Hade varit trevligt med ett 1.9mm borr, vilket hade blivit ca: 75 i storlek. Men nu får det bli 2mm, eller 79 airbleed storlek.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Performance_seeker »

På min 383 med låg kompression och vass kam (ingen bra kombination) var jag tvungen att ha 24 grader fast förtändning och centrifugaltändningen maximerad till 12 grader, 36 grader totalt. Vacuumförställningen kunde jag inte använda överhuvudtaget, den bara ställde till problem.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Har ju egentligen varken vass kam (relativt sett) eller låg komp (borde ligga mellan 9.5-10:1, har slarvat lite och inte skrivit upp ordentligt vad jag mätte mig till) Men bilen verkar trots det ganska okänslig för tändningen. Var orolig att den skulle börja spika lite när tändkurvan blev så snabb, men märker inga negativa sidor alls såhär långt.
Får nog se vart jag jagar den/de sista decilitrarna, om det blir i förgasaren eller tändsystemet. Kunde bilen dra typ 1,5 i farter runt 100km/h så ökar ju risken att den används.

Sen kommer ju ny utväxling som drar ner ekonomin, och idag dök ett street dominator insug upp, ska tydligen vara en höjdare sägs det runt om i världen. Förvisso enplans, men verkar ändå ha överkomlig kurva på lågvarv. Men risken finns väl att den vill ha annan blandning för att lira med detta insug. Blir nog en hyllvärmare över sommaren.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar