Hjälp å välja toppar å kam

Allt inom Usa bilar samt hot rods
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av johanF »

Jag tänkte bygga en motor till min 240. Blir en Cheva 350 borrad 030 det är ju lugnt.
Men jag har några toppar liggande, funderar på vilka som skulle passa bäst.
3890462 står de i ena paret och 462624 står det i det andra paret. Båda paren är helt orginal.

Kamaxel har jag inget bra och funderar på vad som skulle passa? Så tips behöver jag här.

Insug har jag ett sådant här liggande
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /chevrolet

Förgasare har jag en holley 650dp men den kanske blir för stor?

Motorn skulle jag vilja ha runt ca>350hk och körbar bilen används dagligen.

Tror ni nått av det som finns liggande skulle funka för å få till en bra motor?

Jag har säkert glömt något men saknas de info för å ge tips så säg till så ska ja försöka fylla på de.

Mvh Johan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av johanF den tor apr 24, 2014 11:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
wrooommm
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av hauge »

462 är väl mussetopper säger minnet, kollat ...stämmer
624 skall vara 72-76 cc nånstans

inget o tveka på så länge du inte har dome på kolvarna...välj 462. Edit..bättre flöde o kompression

insuget du har är inte riktigt vad du vill ha ...det är gjort för att ta ut effekt på högre varv och offrar låg o mellanvarvseffekt för det.
Du vill ha ett tvåplansinsug som ser ut ungefär så här: http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Märket är ointressant...det är marginella skillnader.

Kammen skulle jag välja...beror lite på om du har headers eller gjutna grenrör och om du vill ha jämn tomgång och om den skall vara stark på på lågvarv...nånstans mellan 215 o 225 graders duration vid 0.050 och ett lsa mellan 108 o 114 grader.

Utan att ha simulerat så hamnar du mellan 300 o 340 (350?) kusar beroende på kam om du har headers och bra kompression.

En förgasare kan i princip inte vara för stor...eller det finns ingen exakt gräns..en 650dp funkar. Är den en spreadbore så är det små primärer som kan ge lite bättre ekonomi.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av johanF »

Okej då kör jag på 462 topparna.
Jag har headers fast dom kanske inte är dom bästa pga platsbrist.

Tomgång vill jag ha, men den behöver inte vara den jämnaste heller.

Kolvarna har ingen dome dom är helt plana.

Jag har 700 låda och org konverter men de borde väll funka eller borde man byta konverten oxå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av johanF »

Edelbrock PERFORMER RPM CHEV SB
Duration at 0.006" Lift: Intake: 308° Exhaust: 318°
Duration at 0.050" Lift: Intake: 234° Exhaust: 244°
Lift at Cam: Intake: 0.325" Exhaust: 0.340"
Lift at Valve: Intake: 0.488" Exhaust: 0.510"
Timing at 0.050" lift: Open Close
Intake: 10° BTDC 44° ABDC
Exhaust: 59° BBDC 5° ATDC
Centerlines: Lobe Separation - 112° Intake Centerline - 107°

Nu va ju inte detta va som rekommenderades. Är en sådanhär kam helt upp åt väggarna fel?


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av hauge »

ang. convertern...det beror på ..först VAD för original converter det är (beroende på vad slags fordon/motor som var original) och vad du vill. En högre stallspeed ger utrymme för vassare kam och ger lite snabbare starter. Du har dock en 700-låda som har hög utväxling, eller kort om man säger så, 1:a växel så det är inte lika viktigt med högre stallspeed för att bilen skall vara kvick i starten. Detta förstärks av att du har anständigt effektkrav så det behövs inte väljas en kam som är död på lågvarv.

Du har headers..även de billiga/dåliga brukar vara bättre i mottryckshänseende jämfört med gjutjärnslimpor.

min 1:a tanke är en compcam XE-262 eller 268...en simulering i desktop dyno2003 ger med typ av insug jag nämnde:
ca 340 kusar med xe268
ca 320 kusar med xe262
Båda kammarna klarar en std-converter
brytpunkten blir runt 3500 rpm...dvs under 3500 rpm är den mindre kammen starkare o tvärtom

behåller du ditt insug du redan har så blir effekterna runt
ca 350 kusar med xe268
ca 330 kusar med xe262
men det är inget jag rekommenderar pga att bilen blir slöare i starten/lågvarv, sämre gasrespons på låga varv o sämre bränsleekonomi (daily driver). Brytpunkten blir något högre.

Med en 700-låda är det 0.7 i utväxling i lådan i overdrive. Och som daily driver vill du ha drag på lågvarv i OD...så jag betonar igen att du vill ha ett tvåplansinsug som t.ex edelbrock performer, inte performer rpm som är mer inriktat på högvarv med större kanaler o plenum.
Senast redigerad av hauge den ons apr 16, 2014 4:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av hauge »

edelbrok rpm-kammen vill du inte ha...den är en gammal typ av kam (med låg ventilaccelleration) , med alldeles för stor duration för det du är ute efter. Du kommer tappa en massa bottendrag som du vill ha på landsvägen.

Trilla inte i fällan som de flesta gör vid trimning. De (många) stirrar sig blinda på toppeffekt. I prestandahänseende skall man jaga medeleffekt i det varvtalsintervall man har tänkt sig och som är möjligt/praktiskt.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av Jay-c »

Comp cams har en bra lättanvänd simulator där man kan leka med olika setup, många insug finns inprogramerade. Testa! Ang insug har AFR ett dual plane i plast som skulle passa perfa. Låg vikt och kall luft :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av johanF »

Ja de e ju som du säger ja vill ju ha en motor med kraft "hela" vägen.
Det får bli en sådan xe268 kam då. Såg någon bromsning med sådan kam å den va ju fin på botten oxå.

Dom plast insugen kostade sin lilla slant. Det får bli ett tvåplans alu istället:)

Tack för hjälpen sålänge.


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp å välja toppar å kam

Inlägg av hauge »

vassego

Jag hade nog valt 268:an också, även om 262:an är lite starkare på lågvarv o kanske ett vettigare val men 268:an kommer vara lite sexigare i gången. Och det är inte så stor skillnad på dem.

Minnet säger också att du klarar dig på std ventilfjädrar. Modellen större XE274 vill ha 105 pounds.

Ang. låg vikt på insug. Vägde originalinsuget på min 400". Minnet säger att det vägde 19,5 kg ...eftermarknads edelbrock performer (tidig sämre modell) som jag monterade vägde/väger runt 7 kg. Den extra viktbesparing kontra prisskillnad på ett i plast får var o en bestämma om det är värt eller ej. Samma sak när det gäller ev. effektvinst pga sämre värmeledningsförmåga.

Om man jämför edelbrock rpm vs rpm airgap (som påstås ge högre effekt) så blir det samma temp in i motorn vid ventilerna bara motorn fått gå någon minut och temperaturerna har utjämnat sig.....alltså plast eller ej, luftspalt eller ej...effektskillnader är marginella i en steady-state jämförelse.
Finns en video på youtube där de jämför det två och gör en plenumavdelare på rpm för at likna airgap och de blir då nästan indentiska o prestandahänseende.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar