Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Är ute efter en rolig bil som går att använda till det mesta,cruising,hobbydrifting,mm.
Har börjat titta lite på Camaro gen4 (eller Firebird/Transam) manuell med LT1 motorn.
Är det en bra/pålitlig bil?
Funderat på gen3 också men då är det ju tydligen en klenare låda,bakaxel,mindre hk....
Vad tror ni kan den funka till det jag vill?
Tacksam för svar,mvh/Sten.
Har börjat titta lite på Camaro gen4 (eller Firebird/Transam) manuell med LT1 motorn.
Är det en bra/pålitlig bil?
Funderat på gen3 också men då är det ju tydligen en klenare låda,bakaxel,mindre hk....
Vad tror ni kan den funka till det jag vill?
Tacksam för svar,mvh/Sten.
Senast redigerad av Sten den sön apr 20, 2014 7:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Jag tycker det är enkla, ärliga och pålitliga grejor för busbehov. Lättkörda som en Manta/Ascona men med "lite" mer pulver
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Låter ju bra!
Hur pass bra går dom,orkar dom dra lös på 2an 3an?
Hur pass bra går dom,orkar dom dra lös på 2an 3an?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Det är ett bra val. Dom går rätt bra faktiskt. 0-100 på 6s ungefär. Drar man iväg fullt så ritar dom på 1:an, 2:an och nått litet skrik på 3:an. Det ligger en vettig ute på blocket nu, en röd tror jag det var, med 383 stroker osv. för 100 000.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Låter ju bra,dock läste jag att styrutslaget är lite litet.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
För litet för drifting? Det är det väl på alla bilar. Är väl en av dom första modifieringar man får göra på en driftingbil, oavsett fabrikat?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Ja jo,det har du iofs rätt i.
Men till många andra bilar finns det ju färdiga "kit" att sätta dit för mera styrutslag.
Har inte hittat det till gen4,men har hittat dom som fixat själva så det går ju att bygga om.
Om man vill få ut lite mera effekt var ska man börja och finns det dom som
mappar LT1 eller "chippar" man?
Finns det färdiga "paket" som man vet funkar,typ headers,avgas,kam,chip,mm?
Typ om man vill ha 350hk,vilka headers,kam,mm. 400hk vilka toppar,porta standard,mm....osv....
Har hittat mycket om att trimma LT1 men finns ju hur mycket headers,kammar,toppar,mm som helst!
En LT1 borde kanske vara perfekt för turbo,men måste man byta sprut då?
Men till många andra bilar finns det ju färdiga "kit" att sätta dit för mera styrutslag.
Har inte hittat det till gen4,men har hittat dom som fixat själva så det går ju att bygga om.
Om man vill få ut lite mera effekt var ska man börja och finns det dom som
mappar LT1 eller "chippar" man?
Finns det färdiga "paket" som man vet funkar,typ headers,avgas,kam,chip,mm?
Typ om man vill ha 350hk,vilka headers,kam,mm. 400hk vilka toppar,porta standard,mm....osv....
Har hittat mycket om att trimma LT1 men finns ju hur mycket headers,kammar,toppar,mm som helst!
En LT1 borde kanske vara perfekt för turbo,men måste man byta sprut då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
En gen4 har sekventiellt sprut så de räcker att mappa/chippa. Enklast är ett kompressorkit typ blowerworks. Finns bolt on upp till ca 500hk om man samtidigt byter hela avgassystemet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Kompressorsattserna verkar vara så dyra iallafall här i Sverige,turbo tror jag man kan knåpa ihop betydligt billigare. Men då måste jag iofs ha någon som kan mappa åt mig....
Vilka tillhandahåller chip och kan mappa LT1 i Sverige?
Vilka tillhandahåller chip och kan mappa LT1 i Sverige?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
De har väl 7.625" kronhjul de dära....dvs bakaxeln är INTE "skottsäker".
drivaxlarna skall väl inte va så stöddiga heller.
Men tänker man på hur man kör så håller de långt. dvs undvik slicks eller däck med jättefäste, enhjulsbörnisar och sånna grejer som ger "slag" i drivlinan.
Momentet som är möjligt att få ut via bakaxeln (som belastar bakaxeln) beror huvudsakligen på (givet en fix motor):
1 Fästet
2 Växel. Med t.ex 2,56 i utväxling i växellådan på 1:an så överför bakaxeln 2,56 så mycket moment som på 4:an om 4:an har 1:1 i utv.
Ex. min originalbakaxel...en cheva med 7.5" kronhjul och den bakaxeln höll för en trimmad 350" motor.
Men när jag satte i en 400"-motor med bra moment moment över hela registret samt bättre däck så började bakaxeln ge sig. (Centrumpinnen som också är lagring till spindelhjulen började gå ner sig.)
drivaxlarna skall väl inte va så stöddiga heller.
Men tänker man på hur man kör så håller de långt. dvs undvik slicks eller däck med jättefäste, enhjulsbörnisar och sånna grejer som ger "slag" i drivlinan.
Momentet som är möjligt att få ut via bakaxeln (som belastar bakaxeln) beror huvudsakligen på (givet en fix motor):
1 Fästet
2 Växel. Med t.ex 2,56 i utväxling i växellådan på 1:an så överför bakaxeln 2,56 så mycket moment som på 4:an om 4:an har 1:1 i utv.
Ex. min originalbakaxel...en cheva med 7.5" kronhjul och den bakaxeln höll för en trimmad 350" motor.
Men när jag satte i en 400"-motor med bra moment moment över hela registret samt bättre däck så började bakaxeln ge sig. (Centrumpinnen som också är lagring till spindelhjulen började gå ner sig.)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Kompressor går att beställa via amerikanerna
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Jo det går ju förstås.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
- Ort: Långsele
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Har kört en moderat trimmad LT1:a nu i ca 10 år, det är en relativt bra busbil. Har manuell i min och det tycker jag är att föredra då den är relativt stadig och verkar hålla för lite hårdare tag. Dock lyckats knäckt fjädrarna i kopplingen en gång, mcleod koppling, då jag dumpade kopplingen upprepade gånger på rätt höga varv, kör nu med original och tar det lite lugnare. Bakaxeln överlever än så länge den med. Sitter ett part portade originaltoppar med lite större ventiler i och en LT4 hotcam samt korta headers på och pcm(datorn) är "chipad" av http://www.madz28.com/ enligt mina modifikationer.....finns en duktig snubbe som moddar pcm i köping annars: http://www.eliassons.info/
Kända fel är väl läckande silikonsträng mellan insug och block i bakkant på motorn, fördelaren sitter mitt fram på motorn och kan ta stryk av vatten och kan lägga av det märks rätt fort då den går dåligt och till slut stannar..
Bromsarna är enligt min mening i stort sett värdelösa om det skall köras riktigt inspirerat, funkar dock om man är medveten om det.
Kända fel är väl läckande silikonsträng mellan insug och block i bakkant på motorn, fördelaren sitter mitt fram på motorn och kan ta stryk av vatten och kan lägga av det märks rätt fort då den går dåligt och till slut stannar..
Bromsarna är enligt min mening i stort sett värdelösa om det skall köras riktigt inspirerat, funkar dock om man är medveten om det.
Z28
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Ok,tack för info!
Hur mycket hk kan din vara på?
Hur mycket hk kan din vara på?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
- Ort: Långsele
Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.
Har aldrig bromsat den men den är ju på 275hk original så det + kam/vippor/bättre flödande toppar/headers/etc... samt en inte helt totalanpassad omprogrammering...skulle tippa på någonstans mellan 310-340hk kanske, dock en gissning som sagt. Skulle garanterat vakna upp mer med en vassare kam mer anpassad efter topparnas flöde och en riktig tuning.
Om jag skulle gjort om allt från början skulle jag satsat på överladdning i någon form istället.
Om jag skulle gjort om allt från början skulle jag satsat på överladdning i någon form istället.
Z28