Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Jay-c »

Lt4 som satt i 96:ans corvette hade 360 orginal..


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Sten »

Ok.
Effektkurvan borde ju vara ganska linjär och fin,vad varvar dom?
Har man maxvrid från tomgång,typ?
Vad ligger dom på för vrid,i nm?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Jay-c »

Mellan 600 och 700nm orginal tror jag. Maxvarv kring 6500 rpm. Lt4 är väl som en lt1 med shorty hedders. Lite bättre kam & vippor och putsade kanaler


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Sten »

Så mycket kan det väl ändå inte vara....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Dan (gearhead) »

De ligger på 440Nm original, varvar 5800rpm om jag inte minns fel, höjde mitt varvstopp till 6200rpm.
Här är väl en hyfsat original dynograf: http://www.ws6.com/image/pulley.gif

En sak som jag gillar är att det går att köra relativt snålt om man vill, original så kunde jag köra långkörning på ca 0,9l/mil, sjätte växeln är en ren överväxel så då tuffar man på med ca 1500rpm i 100km/h. Kan fortfarande ligga på strax över litern på långkörning. Dock får man ta den för vad den är, dvs daskar du till instrumentbrädan så kan du fundera över vart allt skrammel kommer ifrån, stolarna ser lite "ostoppade" ut men är förvånansvärt bekväma. Skulle jag letat en nu så skulle jag försökt hitta en där det är gjort en del redan med eftersom det kan man aldrig ta betalt för ändå, tex någon som uppgraderat bromsar, andra dämpare, trevliga fälgar, headers och grövre avgas och lite större och mer flödande luftfiler/luftintag, kanske någon som har bytt kam etc osv...
Z28
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Sten »

Tackar,men shit....har dom alltså typ 400nm från 1500rpm?!
Borde ju kännas riktigt stark?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Jay-c »

Ingen dyno på lt1 från corvette och vad som skiljer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Dan (gearhead) »

Ja det är väl bara att googla, men här är en LT4 med annat luftfilter och någon sorts programmering, alltså nästan original:
http://temp.corvetteforum.net/c4/ericce ... edyno1.jpg
Från tråden:
http://forums.corvetteforum.com/c4-tech ... raphs.html
Z28
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Sten »

Spelar det någon "roll" om man väljer LT1 eller LS1,är dom snarlika i prestanda?
Är någon av dom lättare att trimma?
Är ju en viss prisskillnad,är det "värt" det?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Jay-c »

Beror väl på hur mycket effekt man tänkt sig. Ska man byta toppar, insug, kam, lt hedders etc. Är nog lt1 billigare totalt iom lägre inköpspris. Ls1 räcker väl ganska långt med bara hedders och kam..


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Köpa Camaro (Firebird/Transam) gen4.

Inlägg av Sten »

David Herbertsson skrev:Det är ett bra val. Dom går rätt bra faktiskt. 0-100 på 6s ungefär. Drar man iväg fullt så ritar dom på 1:an, 2:an och nått litet skrik på 3:an. Det ligger en vettig ute på blocket nu, en röd tror jag det var, med 383 stroker osv. för 100 000.

/David
Kan eventuellt bli den :thumbright: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar