Bygger strokad 383 till 57an

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Är det någon med erfarenhet som vet om man måste ha en Small Base Circle Cam när man strokar en 350 till 383?
Har ett vanligt 010 block eagle strokerkit 6" h-profil stakar.
Hur stort utrymme behövs mellan vevstaksbultarna och blocket?
isky
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jul 25, 2007 12:55 pm
Ort: ljunby

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av isky »

har läst att man bör ha minst 060" frigång.
flathead´s v8 är en lagom utmaning att trimma!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av hauge »

Är det någon med erfarenhet som vet om man måste ha en Small Base Circle Cam när man strokar en 350 till 383?

Normalt inte...det var mest förr det kunde hända
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för kam du ska köra? man ska undvika smal bas cirkel kamaxlar om man kan men jag vet ej då man måste ha det? bättre att fila lite i nått om det måste men provmontera föra balansering.

mvh jens
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Har i nuläget ingen kam, kanske jens känner nån som kan ligga på en kam :wink:
Men jag har kollat lite på nätet och vissa eftermarknads block verkar ha höjd kamplacering, men på mitt block med strokervev och 6" h-profil så verkar det som att en sån kam kan behövas.
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av CRH »

stefan noren skrev:Är det någon med erfarenhet som vet om man måste ha en Small Base Circle Cam när man strokar en 350 till 383?
Har ett vanligt 010 block eagle strokerkit 6" h-profil stakar.
Beror på dina vevstakar.
Är dom grövre än 9,5mm i detta område är det risk att det tar i kammen (ett par nockar som blir nära)
Bild

Om dom är levererade i ett stroker kitt tycker man att det bör vara rätt.
Brukar stå i beskrivning för stakarna om dom är byggda för stroker clearens

Clearanced for Stroker: No
http://www.summitracing.com/dom/parts/e ... /overview/

Clearanced for Stroker: Yes
http://www.summitracing.com/dom/parts/e ... /overview/
//Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra tipps där :thumbright:

vad behöver du för kam eller vad är det för motor du vill ha? har både mekaniska och rull kammar i lager av lite vanligare modell. kan fixa custom också men lite leverans tid på dem om du tänkt ha dem nu i sommar.

mvh jens
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Had väl sikta på en rullkam av något slag, ska fungera hyffsat på gatan.
Sen blir det nog inte så höga varv, kring 6-6500 kanske.
Ska ut och mäta stakarna och kolla om dom går fritt
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Var tydligen dom här stakarna
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Så då verkar jag behöva en small base kam
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du mer i motorn? insug, förgasare? kompa? bränsle? önskad effekt?

fungera på gatan vad är din defination av det :) kan skilja en hel del från en till annan. vac till bromsar och perfekt tomgång eller att den går att köra utan att den surar och stannar och att man inte behöver byta ventil fjädrar efter 20 gasningar :lol:

har du fjädrar i topparna eller köper du ett komplett kam kitt? ska kolla vad jag har i lager sen kan du ju låna en kam och se hur det rymms.

mvh jens
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Vet inte om jag ska använda insuget jag har nu men det blev en Mighty demon 850 kompa skulle ligga på 11 med 64cc förbränningsrum sen ska den helst gå på macksoppa, effekt gärna närmare 500. Har ingen bromsservo så vac kan vi skippa tomgången få man väl reglera med gas och koppling, men sen är det väl att man inte ska behöva renovera på veckorna och köra på lördag.
Det satt fjädrar i topparna nu tror det var 1.440" , skulle väl fungera till en kam på max ,600" i lyft
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av PFR »

Jag har byggt några 383ci och dyno kört dom. Vad har du för toppar? Kam är inga problem att ordna. Du måste kolla frigången för den är inte säkert det är ett problem. För vevstakarna brukar vara anpassade hyffsat om det inte är Alu stakar vill säga. Sedan handlar det om hur " vass" pinne du monterar. I detta fall skulle jag rekommendera ett 2 plans insug pga din stora förgasare som är i ordning gjort (portat) typ ett Edelbroke Performer Rpm Arigap för det hänger med bra till 6000rpm
Kolla in på PFracing på Facebook så hittar du 383ci som dynokörs :thumbright: du får nog gå långt ned för det är 1-1.5år sen sist vi körde en sådan.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
stefan noren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 13, 2012 7:59 pm

Re: Bygger strokad 383 till 57an

Inlägg av stefan noren »

Har inte köpt på mig några toppar än men det låg ett par nya http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... ProductId= här i stan så det kändes ju nära och bra
Skriv svar