Åtgärda hög komp sbc

Allt inom Usa bilar samt hot rods
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

Har nu inhandlat kompressor till min sbc 383:a. Tog idag ett komp test vilket visade att jag låg "lite" högt (ca 12bar) inför montering av kompressorn.

Vad skulle ni rekomendera att göra för att få ner kompet? Allt i motorn är förberett för kompressor (förutom kompet då) är monterat den tunnaste toppackningen , hur mycket skulle de göra att lägga dit en tjockare? Om de ens skulle förändra nått? Kommer köra på e85.
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av Jay-c »

Beror ju på hur tjock packning du lägger dit, hur mycket hade du tänkt ladda ? Vad är det för kompressor och kör du med laddluftkylare?


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av hauge »

bara för att klargöra: Du har inte blandat ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

Jag hade tänkt ligga runt ca 7psi. Det är en weiand 177, kommer inte köra med laddluftkylare då förgasaren ligger rätt på kompressorn. De där med kompressionsförhållande e ja inge vidare på. Tog ett komp test som visade 12,5 bar :) hur räknar jag ut kompressionsförhållande?

Skulle de funka i praktiken med dubbla pakningar på en sådan motor?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om motorn. toppar, kovar, kam data sen hur noga du tänkt justera lamdan i förgasaren. så kan vi svara på om hur det går med kompa /kompa förhålandet.

mvh jens
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

350 block strokat till 383.Smidda kolvar 4,030 smidda vevstakar 6". 4-bultat block med arp bult.
Toppar: Vortech fastburn (gjutjärn) vet inte riktigt data på dessa då ja köpt dom beg. har stiften på "sne" 210cc insug , 62-64cc förbränningsrum , dubbla ventilfjädrar. e väl de ja kommer ihåg.
Kammen: har ja heller ingen data på (nu slog de mig egentligen va lite jag vet om min egen motor :/ ) rullkam som enligt min kontakt skall funka bra med överladdning. ingen värsting kam utan den e fullt körbar på alla register , något "ruppig" på tomgång.

I motorbänken lämnade den 470hk och 670nm. Med enplans insug Weiand xcelator och en holley 750dp på 98oktan. Har för mig att vi räknade ut kompförhållande runt 11.1 (osäker där) trycket ligger på 12,5 på startmotorn (kall motor)

Har inget som just idag visar/mäter lamdan (borde de inskaffas?). Motorn kommer plockas ur och köras i bänk vid injustering med kompressorn.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av hauge »

Topparna låter konstiga...de kan inte vara både vortec och fastburn i namnet

vortec är gjutjärn o har 1,94/1,5 ventiler
fastburn är alu o har 2,0/1,56 ventiler samt större kanaler

sen finns det eftermarknadstoppar där de kopierar vortec o "vortec" fast med större kanaler
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

Har idag varit till min lokala motorbyggare som hjälpt mig med motorn. Vi räknade ut att kompförhållande ligger på 10,5:1 och med tjockare packning skulle hamna ner på 9,5:1. Vad tror ni? Kan man åka på 10,5:1 med etanol och 5psi? eller bör ja satsa på att komma ner lite till?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av Thunderbo1t »

Är inte 177:an liten till den motorn? Hinner den bygga något tryck på en så pass bra motor?
Användarvisningsbild
slpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre apr 11, 2008 6:08 pm
Ort: umeå

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av slpa »

Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

slpa skrev:Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
hade du 10,8 i kompförhållande?
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

Thunderbo1t skrev:Är inte 177:an liten till den motorn? Hinner den bygga något tryck på en så pass bra motor?
Har inte en aning faktiskt , detta kommer bli första kompressorn jag provar/kör med :) fullt möjligt att de kanske skulle ha vart en större kompressor. Men inget e ju värre än att man säljer den å uppgraderar :)
Användarvisningsbild
slpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre apr 11, 2008 6:08 pm
Ort: umeå

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av slpa »

kiddlert skrev:
slpa skrev:Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
hade du 10,8 i kompförhållande?
350 LT1 med 52cc förbränningsrum så 10,8 i uträknad komp.
Byggde först en sugmotor men ramlade över en Vortec så satte dit den och körde en sommar och en tävling utan problem tills originalkopplingen gav upp.
kiddlert
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jan 29, 2007 10:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Åtgärda hög komp sbc

Inlägg av kiddlert »

Men andra ord borde de vara safe med 5psi :) tror ändå att jag ska byta till tjockare packning..känner mig själv..de kommer inte duga med 5psi. Har ju delar för att dreva upp till 10psi :)
Skriv svar