Åtgärda hög komp sbc
Åtgärda hög komp sbc
Har nu inhandlat kompressor till min sbc 383:a. Tog idag ett komp test vilket visade att jag låg "lite" högt (ca 12bar) inför montering av kompressorn.
Vad skulle ni rekomendera att göra för att få ner kompet? Allt i motorn är förberett för kompressor (förutom kompet då) är monterat den tunnaste toppackningen , hur mycket skulle de göra att lägga dit en tjockare? Om de ens skulle förändra nått? Kommer köra på e85.
Vad skulle ni rekomendera att göra för att få ner kompet? Allt i motorn är förberett för kompressor (förutom kompet då) är monterat den tunnaste toppackningen , hur mycket skulle de göra att lägga dit en tjockare? Om de ens skulle förändra nått? Kommer köra på e85.
Re: Åtgärda hög komp sbc
Beror ju på hur tjock packning du lägger dit, hur mycket hade du tänkt ladda ? Vad är det för kompressor och kör du med laddluftkylare?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Åtgärda hög komp sbc
bara för att klargöra: Du har inte blandat ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Åtgärda hög komp sbc
Jag hade tänkt ligga runt ca 7psi. Det är en weiand 177, kommer inte köra med laddluftkylare då förgasaren ligger rätt på kompressorn. De där med kompressionsförhållande e ja inge vidare på. Tog ett komp test som visade 12,5 bar hur räknar jag ut kompressionsförhållande?
Skulle de funka i praktiken med dubbla pakningar på en sådan motor?
Skulle de funka i praktiken med dubbla pakningar på en sådan motor?
Re: Åtgärda hög komp sbc
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Åtgärda hög komp sbc
berätta mer om motorn. toppar, kovar, kam data sen hur noga du tänkt justera lamdan i förgasaren. så kan vi svara på om hur det går med kompa /kompa förhålandet.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Åtgärda hög komp sbc
350 block strokat till 383.Smidda kolvar 4,030 smidda vevstakar 6". 4-bultat block med arp bult.
Toppar: Vortech fastburn (gjutjärn) vet inte riktigt data på dessa då ja köpt dom beg. har stiften på "sne" 210cc insug , 62-64cc förbränningsrum , dubbla ventilfjädrar. e väl de ja kommer ihåg.
Kammen: har ja heller ingen data på (nu slog de mig egentligen va lite jag vet om min egen motor :/ ) rullkam som enligt min kontakt skall funka bra med överladdning. ingen värsting kam utan den e fullt körbar på alla register , något "ruppig" på tomgång.
I motorbänken lämnade den 470hk och 670nm. Med enplans insug Weiand xcelator och en holley 750dp på 98oktan. Har för mig att vi räknade ut kompförhållande runt 11.1 (osäker där) trycket ligger på 12,5 på startmotorn (kall motor)
Har inget som just idag visar/mäter lamdan (borde de inskaffas?). Motorn kommer plockas ur och köras i bänk vid injustering med kompressorn.
Toppar: Vortech fastburn (gjutjärn) vet inte riktigt data på dessa då ja köpt dom beg. har stiften på "sne" 210cc insug , 62-64cc förbränningsrum , dubbla ventilfjädrar. e väl de ja kommer ihåg.
Kammen: har ja heller ingen data på (nu slog de mig egentligen va lite jag vet om min egen motor :/ ) rullkam som enligt min kontakt skall funka bra med överladdning. ingen värsting kam utan den e fullt körbar på alla register , något "ruppig" på tomgång.
I motorbänken lämnade den 470hk och 670nm. Med enplans insug Weiand xcelator och en holley 750dp på 98oktan. Har för mig att vi räknade ut kompförhållande runt 11.1 (osäker där) trycket ligger på 12,5 på startmotorn (kall motor)
Har inget som just idag visar/mäter lamdan (borde de inskaffas?). Motorn kommer plockas ur och köras i bänk vid injustering med kompressorn.
Re: Åtgärda hög komp sbc
Topparna låter konstiga...de kan inte vara både vortec och fastburn i namnet
vortec är gjutjärn o har 1,94/1,5 ventiler
fastburn är alu o har 2,0/1,56 ventiler samt större kanaler
sen finns det eftermarknadstoppar där de kopierar vortec o "vortec" fast med större kanaler
vortec är gjutjärn o har 1,94/1,5 ventiler
fastburn är alu o har 2,0/1,56 ventiler samt större kanaler
sen finns det eftermarknadstoppar där de kopierar vortec o "vortec" fast med större kanaler
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Åtgärda hög komp sbc
Har idag varit till min lokala motorbyggare som hjälpt mig med motorn. Vi räknade ut att kompförhållande ligger på 10,5:1 och med tjockare packning skulle hamna ner på 9,5:1. Vad tror ni? Kan man åka på 10,5:1 med etanol och 5psi? eller bör ja satsa på att komma ner lite till?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Åtgärda hög komp sbc
Är inte 177:an liten till den motorn? Hinner den bygga något tryck på en så pass bra motor?
Re: Åtgärda hög komp sbc
Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
Re: Åtgärda hög komp sbc
hade du 10,8 i kompförhållande?slpa skrev:Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
Re: Åtgärda hög komp sbc
Har inte en aning faktiskt , detta kommer bli första kompressorn jag provar/kör med fullt möjligt att de kanske skulle ha vart en större kompressor. Men inget e ju värre än att man säljer den å uppgraderarThunderbo1t skrev:Är inte 177:an liten till den motorn? Hinner den bygga något tryck på en så pass bra motor?
Re: Åtgärda hög komp sbc
350 LT1 med 52cc förbränningsrum så 10,8 i uträknad komp.kiddlert skrev:hade du 10,8 i kompförhållande?slpa skrev:Med endast 5psi i laddtryck kan du nog åka med 10,5 i komp utan problem, åkte själv med 10,8 och laddade 8psi på 98 och booster.
Byggde först en sugmotor men ramlade över en Vortec så satte dit den och körde en sommar och en tävling utan problem tills originalkopplingen gav upp.
Re: Åtgärda hög komp sbc
Men andra ord borde de vara safe med 5psi tror ändå att jag ska byta till tjockare packning..känner mig själv..de kommer inte duga med 5psi. Har ju delar för att dreva upp till 10psi