En annan carrier?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

En annan carrier?

Inlägg av Nisse Hult »

Jag håller på med att montera en ny 3,55-utväxling i en Pontiac-axel men får det inte att stämma.
Det satt tidigare en 2,XX utväxling i den och när jag sänker ner diffklumpen (öppen diff)
som den tidigare satt så vidrör inte kronhjul & pinjong varandra.
Det är inte bara att shimsa om verkar det som, utan jag måste ha en annan diffklump
där infästningen för krondrevet är lite förskuten åt pinlongen till
så att kuggarna kan greppa varandra.

Stämmer detta antagande?
Jag har svårt att finna nå´t på webben om det.

Vad ska jag i så fall leta efter?

Tror mej ha hittat någon växlingspunkt vid 3,08:1

Axeln är en 8,2 med kullager ute i drivaxlarna.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Mark IV »

2 serie 2.56-2.78 / 3 serie 2.93-3.23 / 4 serie 3.36- 4.33 och upp.
Du kan ju använda en spacer men är inget fan av sådana.
Prata med Stigs axle and parts han kan säkert hjälpa dig.
Senast redigerad av Mark IV den tor jul 03, 2014 10:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Nisse Hult »

Tnx.
Jag får nog prata med Stig.
Så det är alltså en annan carrier då, ok det borde väl Stig ha hemma också.
Ska bara kolla en sak:
När du pratar om "upp till 2.73" så menar du numreriskt, eller?
Så min 3,55 hamnar på serie 3.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Kalle LKPG »

Är det cheva axel på pontiac? Fanns ju 10 bult både 8,2 samt 8,5 på Cheva. Satt 8,2 på min camaro -70 innan jag bytte.

OT: Vad är det troligt att det sitter på en Firebird -72 med 350 org?

/Kalle
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Mark IV »

Ja numeriskt, antog att det är en BoP 8.2" axel? Inbuktningar på kåpan i höjd med rören?

Kalle: Firebird 72 bör ha en 8.5" om ingen bytt den.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Nisse Hult »

Ja, det är en BOP. Till Pontiac.
Inga inbuktningar alls, helt slät kåpa. Men den kan ju vara bytt...
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Nisse Hult »

Har pratat med Stig nu och det finns inga nya diffhus att köpa
så det är begagnat-marknaden som gäller.
Så han fick ta hem en lamelldiff istället. :P
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: En annan carrier?

Inlägg av OlavT »

Finnes og spacer for Kronhjulet. Om du ikke har 500hk pluss og slicks så viker det.
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Andre Johann
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre nov 29, 2013 7:20 am

Re: En annan carrier?

Inlägg av Andre Johann »

Jag håller på med att montera en ny 3,55-utväxling i en Pontiac-axel men får det inte att stämma. Det satt tidigare en 2,XX utväxling i den och när jag sänker ner diffklumpen (öppen diff),som den tidigare satt så vidrör inte kronhjul & pinjong varandra.
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: En annan carrier?

Inlägg av OlavT »

Spacer
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: En annan carrier?

Inlägg av Nisse Hult »

Jag håller på med att shimsa in pinjongen nu,
men det är inte lätt när verkstadspressen står hos ett företag i andra ändan av stan...

Jag har inga tolkar till det där utan får mäta mej fram till axelns centrumlinje till att börja med.

Den tolken som man ställer på pinjongen, ska den vara lägre eller högre än cc?
(Volvo hade det ena till att börja med men bytte plötsligt till det andra...)
Är det någon som vet vilken längd det ska vara på tolken?
Eller kanske avståndet från pinjongen till cc

Nåväl, mellan pinjongen och anliggningsytan för difflagrets ytterring är det 25,9 mm.
Halva ytterringdiametern är 36,73 mm.
dessa mått ger 62,63 mm mellan pinjongen och cc.

På Pinjongen står det inristat 40 samt 2,465 och det är väl antagligen tum som menas.
Gångar jag 2,465 med 25,4 så får jag 62,61 mm vilket är ganska nära 62,63 som jag mätte tidigare.
Men 62,63 är inte 100% rätt, tror jag, undermåliga mätmetoder...

Men fråga är hur jag ska fortsätta nu.
Jag har kollat pattern och den är för mycket Heel och Face så jag ska lägga till pinjongshims.
Frågan är bara hur mycket.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Skriv svar