Rullkam till bigblock cheva

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av bedford »

Jag har ett 540-projekt jag samlat på mig delar till under ett par år och jag har lite funderingar kring val av kam. Jag vill ha en mekrulle som ger bra med effekt och håller för gatkörning. Streetrollers som extreme energy och voodoo verkar ju hålla bra för gatkörning men har lite klent med lyft. Så ett par 1,8 vippor vore ju en enkel lösning tillsamans med någon av dessa kammar. Comp Cams rekomenderade en "vanlig" 420 kam high tech eller vad loberna kallas ena gången och den andra en xtreme energy.

Vad tror ni skulle funka bäst 1.7 vippor tillsamans med en kam med mera lyft eller en streetroller ihop med 1,8 vipparmar?

Slutresultatet vore i båda fallen ett lyft kring .715" och insugduration vid 050 på kring 260 grader.
Vad skulle ge mera effekt och hålla bäst?

Motorn är en 4.5x4.25 gen 6 bbc med brodix bb2xtra toppar på 365 cc och insuget är ett victor 454r. kompression blir ca 10.75:1. Motorn ska sitta i en el camino- 71.

Inget är spikat ännu så alla tips uppskattas.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket lyft ger problem på gatan så det undviker man så långt man kan (vad nu du kallar gat körning?) hur långt kör du på en sommar?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Jens Gustavsson skrev:mycket lyft ger problem på gatan så det undviker man så långt man kan (vad nu du kallar gat körning?) hur långt kör du på en sommar?

mvh jens
X 2.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av bedford »

Ja milen kommer nog att variera, men inga långturer eller till å från jobbet varje dag utan bara som leksak, men säg hundra mil på en sommar så är det nog högt räknat.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av Patrik E »

Kör med tryckoljesmorda rullyftare och bra ventilfjädrar så kan du ha en sportig rullkam, streetrollerkammar är lite för mesiga loober på.
Har kört 800mil med över 700 i lyft på en smallblock med vanliga lyftare, han som köpte motorn körde 2 somrar till på lyftarna.
Fjädrarna höll samma tryck som vid montering, det var kempolerade PSI.
Så kör du hundra mil om år så räcker det väl ett tag innan du behöver serva.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av PFR »

Det är inga problem åka Mek rulle på gatan om du använder bra olja (helsyntet)och sköter service typ byta olja 1 gång per år i allafall. Problemet med en 540 är att det inte finns så lätt att få en bra kam så jag rekommenderar en "custom Grind" för bästa funktion. Sedan så får du möjlighet att kunna köra gjutet ståldrev på fördelaren om man beställer kammen i stål ämne men med på pressat drevet i gjutet stål då håller det åxå i många år.
Har byggt otaliga Bigblock med Mek rulle som går år efter år utan problem och det gäller att ha en Lyftare som är anpassad för rätt smörjning tex Comp Enduro X. Åker i min 632ci en Mek rulle med 0.740 i lyft sedan år 2006 och den är orörd men nu ska den ut och motorn får sig en uppdate den nya kammen lyfter 0.820" och det kommer nog funka fint åxå. Men det ser vi ju sen :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av bedford »

Jag har kollat runt lite på diverse amerikanska forum och där pratas det mycket om att brodixtoppar överlag och även bb2xtra behöver en rejäl skillnad mellan insug och avgasduration. ca 14-16 grader skillnad. Är det något som ni håller med om eller funkar det bra med 8-10 som på en "vanlig"?
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av PFR »

Jag har inte fått de resultatet i mina dyno körningar samt så har inte Brodix några problem med sina avgas kanaler dom tillhör helt klart de övre regionen av funktion. Brodix använder jag mycket och är nöjd med dom men förvisso portar jag dom alltid kör aldrig bolt on med nått. Samt att ha 8-10" skillnad på duration mellan avgas och in är inte vanligt motortekniskt sett men det har jänkarna själv skapa som en regel för att kompensera dåliga avgassystem. Det roliga i allt är åxå att dom dyno kör alltid med väldigt fina "dyno" headers så alla resultat slår lätt 30+hp mot de man montera i bilen. Jag har testa själv detta och på en 600hp motor tappa vi 50hp med att byta till "lite" sämre headers samt så Dyno kör jag alltid med avgassytem det ger åxå andra resultat.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Rullkam till bigblock cheva

Inlägg av bedford »

Pfr berätta lite mer om vad du menar med att det inte är lätt att få en bra kam till en 540. Något särskillt att tänka på?
Skriv svar