Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av chargerhell »

Hej Jag har en kopplat bränsle slang förfilter bränsleslang holley blå pump 15mm rör fram till torpedväggen. stålomspunnen slang till ett framfilter tryckregulator och stålomspunnen slang till förgasaren. bränsletrycket faller när motorn börjar bli varm. funderar på om jag bör skaffa en returledning? och isåfall hur ska jag koppla den? mvh Lennart
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av hauge »

hmmm..."lite" kryptisk beskrivning men:

Bränsletryck SKALL INTE påverkas av motortemp. Stålomspunnen slang är ointressant eftersom ytterhöljet inte påverkar. Det som är intressant är innerdia (flödesmotstånd/area) på slangen.

Var har du bränsletrycksmätaren ? ...är den vid gasaren kan motortemp påverka mätaren
Hur mycket sjunker det och är det vid tomgång eller högvarv?

Det som i mina ögon är intressant är hur mycket det sjunker vid fullgas o höga varv. Sjunker det till ca *hmm ..slickar på fingret* 0,1 bar/kg så är det helt okej så länge mätaren mäter nånstans i motorrummet och det inte är någon strypning. Då borde pumpen ge tillräckligt med lite marginal om inte filtret som sitter (ofta) inne i gasaren vid dess anslutnig är täppt.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har förut provat köra med holly blå med hollyregulatorn,regulatorn var ganska instabil (blå liten klump)och kunde variera några hg!
har även fått ånglås men det syntes inte på mätaren för ångan hade samma tryck :)
i hollypumpen brukar dom fyra pumpplåtarna som ligger i spår på "trumman" kärva fast då tappar den kapacitet!
körde sedan med malpassi turboregulator med retur men fick sätta dit två pararellt för hollypumpen spolade på lite för
mycket för att diametrana i regulatorn ska kunna hålla nere trycket under 3hg
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av Mark IV »

Så har/hade jag också fast jag kör mekanpump. När motorn blev varm(driftsvarm) och man står still länge droppar trycket så fort man åkte så kom det tillbaks. Stängde mean av den varm och lät stå var förgasaren helt tom utom accpumpen så blev en del malande att fylla upp o få igång den. Satte dit en spacer av phenolic under förgasaren det löste problemet med malande bensinen försvann inte ur förgasaren. Drog om ledning så gott det gick för att komma maximalt från värme, coatade headers isolerade ledningen med rör isolering samma sorts plast spacer mellan pump och block etc inget av de grejerna gjorde nån fantastisk skillnad. Fixade en retur det gör att problemet fördröjs drastiskt kan stå i cruising kö en timme+ nu sedan är jag nere på 2 psi har aldrig provat så långt att bilen dött helt. Holley tex har ju retur regulatorer för hyffsade pengar.
http://www.summitracing.com/int/parts/h ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/h ... /overview/
Är skitbensinen som säljs idags fel imho.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av chargerhell »

fredde_vit_pv skrev:jag har förut provat köra med holly blå med hollyregulatorn,regulatorn var ganska instabil (blå liten klump)och kunde variera några hg!
har även fått ånglås men det syntes inte på mätaren för ångan hade samma tryck :)
i hollypumpen brukar dom fyra pumpplåtarna som ligger i spår på "trumman" kärva fast då tappar den kapacitet!
körde sedan med malpassi turboregulator med retur men fick sätta dit två pararellt för hollypumpen spolade på lite för
mycket för att diametrana i regulatorn ska kunna hålla nere trycket under 3hg
Ja jag är inte så impad av holley blå, den är fan omöjlig att få tyst. Det rister i
hela bilen. Blir till att köpa en Bosch 0.44 i stället och någon annan regulator.

Jag har bockat en aluplåt mot insuget nu och gjort en plyfa distans mellan plåten och fuggen.
Flyttat på bränsleledningen och isolerat den. Verkar blivit bättre, men svårt att vara 100 säker
det har ju inte varit lika varmt ute nu
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av Steve »

Körde med 044 och Malpassi-regulator på min gamla Camaro med trimmad 396. Funkade klockrent så det är ett bra alternativ
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av hauge »

"Ja jag är inte så impad av holley blå, den är fan omöjlig att få tyst"

- Den är känd för att föra oväsen :-(
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av Husse1 »

Kör insprutningspump och Malpassi regulator för dubbelförgasar turbo arr.
Har detta när jag besiktar med Hollye förgasare, sen byter jag bara reg. när jag besiktat och monterar tillbaka inspr.
Är ju som lagomt enkelt när man kan låta bränslesystemet vara orört både med förgasare och insprutning.
Funkar helt perfekt.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av chargerhell »

Byter du till fugge när du besiktar? Varför?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ånglås och bränsletryckfall holley blå elpump

Inlägg av Husse1 »

Mycket mycket sent svar men:
Min bil är reggad som ombyggt fordon, alltså inte förreggad via SFRO och då var enda chansen att få genom den med en tvåports Holley.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar