Konvertera Holley till e85?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Falkenrejsing »

Som topic, någon som konverterat en vanlig doublepumper till E85? Vad krävs egentligen? Finns ju meteringblocks att köpa, men det känns ju inte så sportigt, jag älskar ju magsåren jag får när jag försöker reda ut skit själv :hey:
Större munstycken?, fetare tomgångskrets? (kan ju räcka med att återställa min till original) Något mer? Har för mig att jag har plastflottörer, vilket verkar vara rekommenderat, kanske större nålventiler med? Kan ju iofs. feta på det jag kan med förgasaren och sen se vart jag hamnar, Men det vore kul att höra vad andra hittat på.
Detta är något jag känner är på sin plats att göra nu när jag ska ta och försöka gå full on retard med dodgen. Tror inte vanlig 95 kommer ta mig dit jag vill, så slipper ni undra över det.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Falkenrejsing »

Efter att ha ställt frågan på ett amerikanskt forum jag är med på har jag förstått att etanol tydligen löser upp förgasaren inifrån, lite som en tand i ett glas med coca-cola. Iallafall om man ska tro jänkarna. Samt att allt av gummi kommer ha löst upp sig och ha försvunnit inom en månad.
Så misstänker att jag kommer få prova mig fram själv då där inte verkar finnas mycket intresse/kunskap från det hållet iallafall (alla artiklar de kunde visa upp kom från hemsidor där det, tro det eller ej, såldes mirakel additiv som var upp till 100% bättre än alla andra på att bevara förgasarna från etanoldöden :P)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är ganska säker på att jänkarna har en lite felaktig bild av det hela :hihi: för dom är E85 relativt nytt och nya saker i usa tar minst 30 år att bli erkända :)

skulle gissa att jänkarna fårr vatten i bränslet och andra faktorer? sen överdrifter och mun till mun historier som bara blir bättre och bättre (värre och värre) mycket sånt här i detta land också speciellt i folkrace och rallycross har jag märkt.

har du jobbat mycket med holley tidigare? tror inte det är så himmla svårt att få till om man är beredd att jobba en del själv och köpa utrustning som krävs för att få det lite vetenskapligt. (BB lamda, e85 mätare och data logg på lite grejro som lamda, rpm och spjäll läge, soppa tryck)

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av hauge »

Ja, E85 är aggressiv mot aluminium och zink (alkohol är en svag syra). Men som Jens antyder är det en smula överdrivet hur aggressivt det är. Det blir inte som en tand i cokacola.

Ja, det fräter: ett empiriskt test på rejsa.nu gav att en obehandlad alutank klarar runt 5 år innan frätgroparna blir så stora att det blir olustigt (risk för läckage).

Problemet med gasaren är att vi inte vet vilket material den är gjuten i. Ju mer zink, desto känsligare. Sen är gasaren doppad i ett kemikaliebad (Alodine?)som ger ett ytskikt som är mer resistent. Det är kemikaliebadet som ger den gulaktiga färgen

Angående gummina i gasaren så innehåller bensin redan 5%? etanol. Om inte annat finns det alkoholresistenta gummin att köpa.

För att sammanfatta: Ja E85 fräter på gasaren, men det går långsamt och tömmer man den till vintern så borde den hålla länge. All form av ytskydd: "conversion coating", anodisering, lack osv ökar resistensen markant.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Falkenrejsing »

Har nog också genomskådat jänkarnas lite överdrivna rädsla för det hela ;)
Har väl börjat sätta mig in i hur min holley fungerar under tiden jag försökt rätta till lite problem med fet blandning och så vidare, tror mig kunna se en hel del av sambanden som får det att funka.
BB-lambda har jag haft på den här bilen i en säsong, och det är väl därifrån den mesta förståelsen har kommit. Fantastiskt verktyg det där.

Tror att jag ska ge mig på ett par meteringblock från en skrotad 850dp jag har och se om jag kan få filat upp dem så soppan kommer fram i rätt mängder.

Hittade denna guide tidigare http://www.hardtail.com/techtips/alcoholconversion.html
Lite yxigt utfört kanske, men en del saker verkar ju logiska för att kunna få fram rätt mängd soppa. Borra boostrarna känns dock lagom lustigt, hoppas man kan ta sig runt det problemet.
Inget som kommer bli gjort i år ändå, det ligger bland de långsiktiga planerna just nu.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Falkenrejsing »

Men efter att ha lusläst länken samt lurat runt lite på sidan i övrigt verkar det framgå att "alchol" för den killen bara är metanol, vilket är ännu mer krävande än e85, så man kanske klarar sig bra utan de "extrema" ideerna han har.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har åkt 5 år (sommartid) med en gammal konverterad Holley 3310, kan inte se något slitage av etanolen.
Nålventiler i stål, svarta plastflottörer, Quick Fuel E85 bränsleplattor, 50cc acc pump, gul acckam, gröna accpumpsmembran, och hemborrade accmunstycken (stora), Proform main body som kanske inte flödar tillräckligt med bränsle i spridarna...

Konverterade sedan en Holley 750 DP med AD-boosters, gick otroligt mycket bättre men en spridare har nå skit i sig som inte går bort lätt så den ligger på hyllan.

Tillskottsventilen i gummi är hur frisk som helst efter fem år.

Inga problem med original bränslepump (från 1974) eller slangar.

Jag kör nu med en ny Quick Fuel E85 650 DP och den har en klart snyggare bränslekurva än min konverterade, men konverteringen utfördes utan lambdamätning så den hade nog kunnat putsas lite bättre om jag gjort det idag.

Det enda jag upplevt ovanligt är behovet av groteskt stort accpumpstillskott, beror till viss del på kallt insug, 50cc accpumpen är helt tömd när man nått fullgas!

I år är ju E85 ca 6kr billigare per liter än 98 oktan så det har ju inte gjort direkt ont heller :-D
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Konvertera Holley till e85?

Inlägg av Falkenrejsing »

Har också kikat lite på QF:s e85-plattor. Kan nog bli att titta ännu närmare på det när den tiden närmar sig.
Nä, priset på e85 är ju fortfarande ganska trevligt. Sen kan jag kanske komma att ha nytta av spiktåligheten hos spriten i framtiden, mest därför jag började fundera i de här banorna.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar