Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
halvordsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2011 2:32 am
Ort: Bengtsfors
Kontakt:

Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av halvordsson »

HJÄLP!

Tror att jag hittat rätt forum här för att kunna få lite hjälp då varken Zatzy, Garaget eller Lazzat bidragit med ngt..:doh:

Jag är helt grön på detta området med kompressor och det till trots så står det nu en kompressormatad maskin i garaget :scratch: :shock:
Lite dumt kanske att skaffa sådana prylar innan man kan någonting om dem men iom att det verkligen inte finns någon häromkring som åker kompressor som man kunde lära sig lite av så var jag tvungen att bli den första....

Det är en BDS 6-71 kompressor

Har nu några frågor till att börja med - vore väldigt väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
1. Hur servar/underhåller jag kompressorn?
2. Firma i Sverige som saluför delar samt skruvar med dessa?
3. När det är dags att besikta så blir det förmodligen lite kinkigt med kompressor och då var det en som nämnde något om en "platta" som kompressorfolk brukar ha liggandes just inför besiktning, skulle även vara lätt att bygga själv tydligen...? Låter ju som att det är ett insug som han menade men kanske ändå inte? Nån som vet? Bild?
4. På drivremmen/belt driven så står det en mängd siffor och bokstäver - bara att googla dem så har man hittat en ny rem?

Jag sitter här och skäms - det är ju sorglig läsning här ovanför som konstaterar att jag är helt nollställd när det gäller detta med kompressormatat. Men jag hoppas att ni kan ge mig lärdom så att även jag kan hjälpa människor i liknande sits en vacker dag :whistle:

Nytt: Jag har nu studerar bilder på hur ett insug ser ut till en kompressormotor så nu tror jag att jag förstår det där med "platta" som man bultar dit när det är dags att besikta - tror jag....
Belair 57:a 412cui 6-71 tvångsmatad - Rookie!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag ger mig på ett svar trots att jag aldrig haft någon kompressor men allvarligt funderat på det flera år och således letat info själv.

1: Tror oljebyten är det enda man kan göra själv, lagerbyten och dyl. ska inte vara så svårt heller, bra luftfilter är viktigt vad jag läst.
2: Vet ingen firma, men nån i Ludvika(?) håller på med kompressorer.
3: Plattan ersätter kompressorn och man bultar förgasaren direkt på plattan.
4: Remmar går att få tag i på olika ställen så det är inget större problem att fundera på.

Det borde finnas personer som kan det här mycket bättre än jag, hoppas de kommenterar vidare.
Användarvisningsbild
halvordsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2011 2:32 am
Ort: Bengtsfors
Kontakt:

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av halvordsson »

Tackar för din input iaf Thunderbo1t :thumbright:

Mera sånt! :lol:
Belair 57:a 412cui 6-71 tvångsmatad - Rookie!
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av Richard »

Om du skrev ut var i landet du höll hus så skulle det nog antagligen bli lite lättare att rada upp serviceverkstäder och nasare som kan tänkas ha reservdelar.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
halvordsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2011 2:32 am
Ort: Bengtsfors
Kontakt:

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av halvordsson »

Ah du tänker så du - good point! :thumbright:

Bengtsfors/Dalsland a.k.a vildmarken
Belair 57:a 412cui 6-71 tvångsmatad - Rookie!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av JoBy »

Det är få som kan besikta med kompressor på plats. För att slippa ta lös insuget (söl med kylvatten i oljan och flera tätyror som ska bli bra, samt fördelaren som måste bort ) kan man montera en platta istället för kompressorn, och montera förgasaren på plattan. Det blir inte speciellt bra, men duger för besiktning.

Här är ett typiskt kompressorinsug till höger. Plattan tillverkas lämpligen av 10 mm tjock aluplåt.

Bild
Jonas Bylund
Bild
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Re: Kompressor - nybörjarfunderingar(mängder!)

Inlägg av THE SHOP »

Micke Beem är bra, och har stor erfarenhet, bor i din närhet. service, kolla oljan i främre gaveln. Remmen köper du på tex Momentum. betydligt bättre än original.
Skriv svar