Valiant 225 slant six, mer krut?!

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag skulle väl snarare säga att det enda som verkar skapligt kostnadseffektivt är just överladdning.
Det vanligaste man gör vid sugtrim är ju att flytta effekten högre i varvtalsregistret, och höga varv och slant6 hör inte ihop. Ska se om jag kan gräva fram lite tidningsartiklar från mopar muscle eller något.

Finns dock speciella forum bara för dessa motorer, där finns folk som provat det mesta, sök lite på google och se.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Thomas S »

Har slant 6 med turbo, insprutning, tycker också att den uppför sig lite konstigt.
Hjulen vill gärna spinna loss om man ger halv gas i runt 90-100 km.t... :-)
Men ska man göra något utan att det kostar för mycket så en kam med så mycket lyft som funkar med ventilfjädrarna tex. Howard cam 256 grader och 0.473 lyft ( Summit ) Jag har den själv ..
Sen kan topparna planas ganska mycket utan problem , uppåt 2.5- 3 mm. mm. tror jag.
putsar man sen bort alla gjut och fräskanter i grytan under ventilerna, och gör en Mira fräsning av ventiler och säten.
Som kronan på verket ett 2 ports insug och förgasare. så når man en bit på vägen.
Thomas
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Thunderbo1t »

Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Bergstrom »

Får tacka så mycket för alla svar och gå tillbaks till alla nya kunskaper när det blir aktuellt att börja med motorn. De är ju trots allt vinter så är fullspeckat i garaget. Ska lyfta ner nya motorn i farsgubbens 142 73a imorn sen rullas min 142 turbo in i garaget inom snar framtid. SEN kanske man kan ta tag i slant sixen ifall inget annat dyker upp... måste greja med hojen också.... För mycket bilar och för lite tid, är väll därför man hatar vintern!

Soo long! Bergström.
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Själv tycker jag det är rätt fränt med en trimmad slant sexa.
1:a problemet med alla gamla USA sexor är kanalerna i toppen. Slant sexan har dåliga kanaler och små ventiler. Kanalerna går naturligtvis att porta, och större ventiler går att sätta i, men det kommer nog att dra iväg lite prismässigt.
Så, första tipset blir toppen.
Byte av kamaxel, och då bör också kolvarna bytas, så inte cylindertrycket blir för lågt.
Med nya kolvar, så bör blocket borras.
Det kommer nog dra iväg i pris, men det finns inga genvägar till himlen.

Jag skulle nog, som tipsats om tidigare, leta rätt på en 318 motor med låda istället för sexan, trots att jag tycker att trimmade gamla USA sexor är skit fränt.

Vill du ändå behålla sexan, och få mer fart i den, så börja med toppen.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar