Valiant 225 slant six, mer krut?!

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Bergstrom »

Tjabba. Har en valiant -73 med en 225 slant six, skulle vilja ha lite tips på vad för grejer man ska stoppa ner för att få lite mer pulver så att säga.
Vill inte öka bränsle förbrukningen allt för mycket heller då jag har den som lite brukis och kunna glida på cruising osv.
Bild
Slänger in en bild på kultbilen också!

Bergström.
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av kickassford »

Släng på ett efi till att börja med, så får du garanterat bättre bränsleförbrukning iaf.
Är inte jeep 4.0an en upprätad och moderniserad variant av "slant six"en?

Edit: varför inte köra ett tbi-system? Finns väl trottelhus för både tvåport och fyrport? En hallgivarfördelare (stummad originalfördelare + ignitor?) och ett valfritt budgetsprut?

Annars har ja för mig att topparna flödar dåligt i dom där för att ta ut så mkt sugeffekt?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Dennis M »

Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)

Det borde väl kunna reggas med motor och låda från nån van med tbi så den går snålt, kanske inte jättemånga kusar fast fler iallafall.
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Bergstrom »

Dennis M skrev:Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)

Det borde väl kunna reggas med motor och låda från nån van med tbi så den går snålt, kanske inte jättemånga kusar fast fler iallafall.
Nackdelen är att det står ca 100 hk i papprena och har inte nån jätte stor koll på hur mycke ja kan öka utan att behöva regga som ombyggt :/ Känns som de smidigaste är en 350 mä 262 nr på.. dock vill jag gärna åka 6a då jag kommit över motor å låda varav lådan ska renoveras/gås igenom så tänkte man kunde lika gärna pilla lite med motorn samtidigt
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Bergstrom »

kickassford skrev:Släng på ett efi till att börja med, så får du garanterat bättre bränsleförbrukning iaf.
Är inte jeep 4.0an en upprätad och moderniserad variant av "slant six"en?

Edit: varför inte köra ett tbi-system? Finns väl trottelhus för både tvåport och fyrport? En hallgivarfördelare (stummad originalfördelare + ignitor?) och ett valfritt budgetsprut?

Annars har ja för mig att topparna flödar dåligt i dom där för att ta ut så mkt sugeffekt?
Sprut osv har jag inte så stor koll på, vill ha nån bil med förknasare man förstår sig på, har ju redan äckligt sprut i 142an :roll:
Annars va de bra tips, kanske nå framtiden får utvisa hehe.
Toppen har jag inte en aning on direkt va gäller de.
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Dennis M »

Kolla vad det är för komp och kam i från fabrik, det lär löna sig att plana ocj stoppa i en rätt snäll kam som ändå är klart vassare än std.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Falkenrejsing »

Slant 6a utan överladdning är väl rätt meningslöst, de har låg komp, långt slag och överjävligt tung roterande massa enligt vad jag lärt mig till.
Plus ett ganska kasst insug med extremt olika längder på de olika kanalerna.
-73:a valianten finns med smallblock original, så det ska gå att regga om så vitt jag vet, rätt bromsar och torisionsstavar bara så ska det vara klart. Mycket mer ekonomiskt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av loop »

AMC/Jeep 4.0 har inget med denna motor att göra.

Höj kompressionsförhållandet. Upp med det till över 10:1 så blir det bättre.
Bergstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
Ort: pålsboda, örebro

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Bergstrom »

Falkenrejsing skrev:Slant 6a utan överladdning är väl rätt meningslöst, de har låg komp, långt slag och överjävligt tung roterande massa enligt vad jag lärt mig till.
Plus ett ganska kasst insug med extremt olika längder på de olika kanalerna.
-73:a valianten finns med smallblock original, så det ska gå att regga om så vitt jag vet, rätt bromsar och torisionsstavar bara så ska det vara klart. Mycket mer ekonomiskt.
får se hur det blir, har haft lite små planer på att överladda, alternativt bygga nytt insug och köra med 3 förgasare, tänket med v8 har vart att isåfall lyckas regga med en 318 sen ner med en 340/360 om man skulle komma över en sån motor vilket inte är så enkelt...
loop skrev:AMC/Jeep 4.0 har inget med denna motor att göra.

Höj kompressionsförhållandet. Upp med det till över 10:1 så blir det bättre.
det är en tanke som kommer bli vid tillfälle!
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....

Dom kallar mig för RAGGARN
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Thunderbo1t »

Som sagts tidigare, inga problem och besikta/regga med V8, jag tror inte ens de noterar att du bytt till V8. Nackdelen är att växellådan inte passar så en sån behövs också. Jag skulle satsat på en 5,9 Magnum motor från nån Cherokee, Van eller Pickup, ev. konverterad till förgasare då MPI insuget troligen inte får plats under huven.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av The »

Äschdå, gå din egen väg istället för att bygga som alla andra.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av kickassford »

Dennis M skrev:Varför inte byta till v8 och få det rätta ljudet med? :-)
För att få det rätta ljudet behövs såklart en direktinsprutad dieselsexa, men ja tror en cummins blir för tung i nosen :mrgreen:
- Full gas spar tid
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av Thunderbo1t »

Diesel Slant Six!

http://www.slantsix.org/forum/viewtopic ... 4c07127e59

Det var ju någon i Uppsala(?) som konverterade en Bubbla boxermotor till diesel för länge sedan, så allt går.....
gammal gubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av gammal gubbe »

Har prövat köra turbo på en slantsix, ingen hitt precis, men tyckt att den uppförde sig lite konstigt. Hittade nån sida på nätet som jag följde,ombygd original förgasare osv., :roll: tror det blir bättre med sugtrim och fränare.
Högre komp och annan kam och förgasare då vaknar den nog
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Valiant 225 slant six, mer krut?!

Inlägg av The »

Varför skulle det gå sämre att turbokonvertera en sådan ön någon annan motor..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar