Sida 1 av 2

LS-motorer tips och trix

Postat: ons jan 21, 2015 8:30 pm
av Steve
Här kan vi samla lite tips och trix och idéer om billiga delar, uppgraderingar m.m. till dom populära LS-motorerna så får vi det samlat på ett ställe

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: ons jan 21, 2015 8:40 pm
av Steve
Jag börjar bli lite sugen på ett sånt här insug men hittar väldigt lite info om folk som provat. Nån som läst eller hört nånting om dom? Är då kinakopior på Jenvey-insug

Bild
Bild

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: tor jan 22, 2015 8:39 pm
av alfi
någon som sitter på info om åtdragnings moment på dessa maskinr?

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: fre jan 23, 2015 11:53 am
av MB 4 ME
Third gen Gm motorer

åtdragmoment


http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=353102

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: fre jan 23, 2015 1:09 pm
av Jens Gustavsson
inte så stor vits effekt messigt med ett sånt insug steve om du inte ska trimma på fullt alvar med en vass kam med över 250 grader /0.05" duration på in och avgas där man vill ha bra tomgång och låg last. men själl dim och längden är ecxtremt viktig för att det ska bli bra samt jätte svårt att få till cynkningen på alla spjäll om det är bara lite kiva kvalite :)

men det ser ju fränt ut men det har man ju ingen större nytta av om det fungerar dåligt :)

LS trim är fränt jag läser på och suger i mig så mycket info jag kan om den och gör mig redo att hjälpa folk om de behöver grejor och hjälp med trim här i framtiden.

mvh jens

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: fre jan 23, 2015 2:42 pm
av Steve
Är inte mest för effekten jag vill ha ett sånt insug :) Lär få problem att rymma original truckinsuget och det skulle se/låta riktigt fint med ett sånt där :) Har läst att en del haft problem med att spjällen fastnar när motorn blir varm på billigare insug och såna saker vore ju lite trist

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: fre jan 23, 2015 7:32 pm
av alfi
Någon som har koll på hur mycket orginalvevstakarna klarar av ?

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: fre jan 23, 2015 8:09 pm
av Jens Gustavsson
fins bättre insug för effekt och även för bättre körbarhet/mappbarhet.

det är rätt bra stakar men snackar vi max varv eller cylindertryck och hur länge

mvh jens?

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: lör jan 24, 2015 7:17 am
av alfi
I min blivande setup är det nog cylinndertrycket jag bör oroa mig för

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: lör jan 24, 2015 8:33 am
av Lidenfors
http://lt1swap.com/. Om man ska köra originalsprut mm
Finns massor av info och kopplingsschema

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: lör jan 24, 2015 8:37 am
av Lidenfors
Hade en diskussion med Andreas (PPF) och han rekommenderade original stakar upp till 600-700hk och Max 6000rpm med turbo.

Efter det verkar det vara ventilfjädrar och stötstänger som är svaga ..

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: lör jan 24, 2015 12:01 pm
av reine
Steve Dom där insugen har man kollat på mycket.. ser sjukt fräna ut!
Hittade dock inte mycket info om dom på nätet av nån som testat.

Jag beställde ett sånt här.(på ebay)
blir ett 102mm spjäll på de också.

Bild

http://www.professional-products.com/Ho ... -p222.html

Hittade nått dynopapper på ett ls-forum där dom kört orginal /pp manifold / och FAST insugen, där självklart FAST gav mest men de kostar ju därefter.
ska kolla om jag hittar åt den tråden igen..

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: lör jan 24, 2015 12:18 pm
av reine
Här är min setup iallafall.. ser den bra ut eller är det nått man bör ändra på?
Första "riktiga" sugmotorn man har så är inte helt med på vad som funkar eller ej..

Ls1
853 toppar portade
compcam 918 fjädrar
thunderracing 7,400 stötstänger
ls7 lyftare
thunderracing tr230 reverse split kamaxel 230/224. 575/563.
ls2 dubbel kamkjedja
Miller högflödes oljepump
Arp i toppar och vevaxel
PP 96mm insug med 102mm spjäll

kommer köra med mappat orginalsprut (hptuners) och på 98okt
siemens deka 630cc
bosch 044

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: sön jan 25, 2015 9:38 pm
av MB 4 ME
reine:

Har du hptuner? Har nämligen en box till mil lm7:a som skulle behöva sig en genomgång då jag tänkt köra orginal sprut och 4l60elådan. Eller är det någon som vet nån som kan ta sig an mina boxar?

Re: LS-motorer tips och trix

Postat: sön jan 25, 2015 9:41 pm
av Steve
Jag har också en LM7 som skulle behöva bli av med stöldskydd, bakre lambdor m.m. så är det nån som kan fixa det får ni gärna säga till