Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 3:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 02, 2015 9:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
2.19 insug räcker långt sen ca 1.7-1.8 avgasventil med en bra vass kam se bara på super stock killarnas ventiler vs effekt :thumbright:

sen jag snackar om en race motor ingen raggarbils motor och där är 0.650- 0.700 lyft inga större problem om man bygger rätt och det behövs vass kam för att väcka en stor motor. på en B20 så monterar man en 265 graders kam direkt utan att fundera mycket som en H3, kg 6 eller agap 280 (265ca) grader och får ett bra register mm på v8 så går många på ca 230 grader som om det vore max :) men med rätt insug, grenrör, kompa, avgasystem så blir det bra register med en mycket vassare kam också :thumbright: men lite ruppig på tomgång med singel plenium men det är ju fränt :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 02, 2015 10:08 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Sikta på .700"+ i lyft .650" sitter väll snart i alla raggarmotorer :mrgreen:
Howards har en hel del häftiga mek rullar skulle satsa på bra lyftare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 02, 2015 10:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
i en sån snik motor så kör jag gärna en mekanisk flat tappet tryckar kam (som i en B20).

tycker det värkar mycket strul med rull kamalar också om man inte köper det allra värsta?? har jag fel eller?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 02, 2015 11:29 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Ja visst är en del strul som med alla eftermarknads grejer gäller att man har rätt fjädertryck då mek rullar mår sämre av för lite än för mkt skulle inte köpa nått annat än en kam i billet ämne(mek rulle då).
Ska man upp på sådana lyft med flat tappet är det nog de bästa lyftarna som gäller kanske bättre kamämne än vanliga gjutna isky har kammar på p55 core och crower har edm lyftare blir nog inte mkt skillnad mot en billet mek rulle och bra rull lyftare i pris mekrullen ger säkerligen lite mer effekt, rullvippor behövs i vilket fall som helst med sådana lyft och fjädertryck så finns inget o spara där möjligtsvis på fjädrar o ventiler då då de ventiler som behövs för mekrullen säkert behöver vara starkare för att klara trycken.

Hur som vad du än väljer är det ju regelbunden service som gäller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 02, 2015 3:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
jag gillar iskys mek kamaxlar och dess Z88 ser rätt bra ut sen köper man grejorna till som de rekommenderar samt kör in med lågt ventil tryck (utan inner fjädrar) och min cougar olja så tror jag det går bra. 0.650 lyft 270 grader och rull 1.7 vippor.



mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: lör apr 04, 2015 10:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1023
Ort: Torshälla
bättre och köra med rullkam, varför trixa med mekkammar?
Inga problem med rullkammar om man kör rätt fjädertryck.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: mån apr 06, 2015 10:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
mekaniska rullkammar tenderar att ha begränsad livslängd. Ja det finns sånna för gatbruk som är snällare mot rullarna och . Men faktum kvarstår att rull/kul/nål-lager inte gillar "slag". (dynamiska belastningar:
fördubblad dynamisk belastning ger 8 ggr kortare livslängd)

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: ons apr 08, 2015 9:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am
Inlägg: 215
Inga problem att åka rull kamaxel på gata och race gjort många motorer som knallar på och gjort det i 7-8 år med +0.700" i lyft kör en bra olja och ha koll på grejerna funkar det fint. Har i vinter gradera upp min 632ci den kördes med 0.700+" i lyft i nästa 8 år och fjädrarna var ännu kördugliga samma med lyftare. Nu har jag gått vidare till 0.820" i lyft och då får vi se var det slutar. Har 5 mil enkel väg till stan så drift mil får den minst sakt. En kamaxel på 270" 0.050" är ju inte direkt Vass för drag bruk men det räcker ju en bit har på min 632ci 285" 0.050 för gata på inloppet. Problem med ovalports lock av std typ upp kommer efter ca 600hp dit räcker det bra med ett bra portnings/ventil sätes jobb +bra ventiler sen vill de till sig att insattsen börja öka i form av jobb etc etc till en nivå so inte är försvar bar men vi alla tycker olika. Det är när lyftet börja öka dom har svårt hänga med. Sen är ju inte avgas kanalen så rolig heller. Att åka små ventiler där har resultera till evakuerings problem och att den inte då vill varva som den borde. Man måste tänka att en Bigblock är ju stor i volym den måste få in mat för att kunna producera nått. En 454 är ju nästan på 2cyl det en B20 är på alla 4.

Gjorde en snik race 468ci 2bults block för många år sedan den gav 690hp vid ca6500 den går ännu idag med std guten vev och med 12.5 i komp den är med rull pinne och Proform portade toppar det var mycket jobb med dom. Den går race och varvar 6800 i mål varje repa gjort de i många år. Aldrig öppnad eller renoverad ännu. :thumbright:

_________________
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: tor apr 09, 2015 6:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Inlägg: 47
Ort: Dalarna
Cadillac 500 ....8,2 liter....http://www.hotrod.com/how-to/engine/hrd ... ine-build/

_________________
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: sön apr 12, 2015 9:29 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån mar 04, 2013 7:24 pm
Inlägg: 8
hej håller på och strokar upp en 427bb till 496 så det kommer att bli en smiddvev (3.76) ett sätt h-profilsstakar (6.135) och 8st smidda kolvar (4.310)över annars är callies compstar vevaxlar och stakar väldigt prisvärda med bra kvalitet. om du kör en mekanisk flattapped med 1.8 vippor kan du få till bra lyft t.ex comp cams 11-605-5 0.675 in med 1.8. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: sön apr 12, 2015 11:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Compstar är också Kina grejer. Callies dragonslayer och bättre är made in Us.

Gearhead du menar 4.25" slag va? Varför valde du inte 6.385" stakar så det är lättare att få intern balans och man får lättare kolvar på köper?
Vad ska du göra med orginalgrejerna från 427an om du har kvar dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: sön apr 12, 2015 5:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
hur många år man kört med mek rullkam har inget med hållbarheten att göra...jo det har det väl på sätt o vis, då vi hobbyåkare normalt inte åker så många mil per år.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: sön apr 12, 2015 9:42 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån mar 04, 2013 7:24 pm
Inlägg: 8
i 496an blir det en 4.25 callies dragonslayer vev callies 6.385 stakar ross kolvar. 427an byggdes av applegren med 6.135 stakar. 427 veven (smidd gm) h-profil stakar (6.135) och ross 427 kolvar ska troligtvis säljas. compstar delarna jag har använt är i mått och bearbetning bättre än tex eagle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: mån apr 13, 2015 5:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Aha nu fatta jag läste lite snabbt :D blanda ihop dina gamla grejer du skulle få över med dina nya.
Ja compstar är bättre än Eagle men fortfarande kina gjort vilket ts inte ville ha, valde själv Callies Dragonslayer när jag byggde min stroker riktigt fin vev men kostar en del.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: budget race v8
InläggPostat: mån apr 13, 2015 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
När vi snackar om trim så tänker nog folk lite olika i tråden, många verkar tänka dragrace eller besiktad 402m bil som går att köra på gatan.

Min tanke med att satsa på mer volym och mindre kam är att man får ut samma effekt utan eventuella problem med ventildrivningen, bättre bottendrag och mindre varv så man inte behöver högt stallvarv, snällare gång och troligen mindre förbrukning samt bättre hållbarhet.

Min tanke är hellre en mindre trimmad 496 på 600hk än en hårt trimmad 427 med samma effekt eller tänker jag fel?

Sen är det kul med vassa motorer men på en gatbil borde det väl vara att föredra volym?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010