budget race v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: budget race v8

Inlägg av Tommy »

Du tänker helt rätt stor volym är vägen att gå på gatan :thumbright:
Bästa gatmotorn jag provat var Henkes 499Cui som satt i hans barracuda 800varv i tomgång ritade svartsträck hur långt som helst.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=500cui
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Gson-Power »

Yes....på gatan e volym och körbarhet det som räknas...ska man va först efter 402 m varje tävlingshelg är det en annan pilsner...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: budget race v8

Inlägg av Tommy »

Japp där vinner små och helt okörbara motorer :hihi:
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: budget race v8

Inlägg av hauge »

Nej, inte alls...Jag förstod ironin, men "nothing beats cubic inches" som ÄR en bra tumregel är inte allsmäktig.
Det som vinner race är effekt och att man får ned effekten till asfalten.

Stor slagvolym tenderar att ge en jämn moment/effektkurva, vilket är bra, men det kan uppnås med andra metoder.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Gson-Power »

Ok då...hauge har rätt...de e killarna som får lamellerna att slira lagomt i top fuel klassen som vinner....
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

De är ju begränsade till 500cui i topfuel så de måste ju ta ur effekten med höga varv annars hade de nog gärna haft 500cui till :-)

För en gatbil är det nog mer budget att satsa på ett stroker/borr kit än att satsa på orginalbotten och vilda kammar och dyr kamdrivning, oftast är botten inte helt fräsch på en sjuttitalsmotor och sen har man en fin botten att bygga vidare på om man vill i framtiden.

Det är mycket lättare att få upp kompet med större volym (många cbb verkar ha stort förbränningsrum) samt flöde runt ventilerna.

Om man i framtiden höjer kompet och sättet dit vildare kam, insug och förgasare så har man en värsting. :-)

Mvh
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Falkenrejsing »

Men nu handlar väl detta om en "budget race v8" så gatbil är väl inget man behöver diskutera så mycket?
Det finns mer än ett sätt att flå en katt, känner man lite folk som håller på med motorslip (man kanske bygger motorer på egen firma, eller pysslar med det åt polare som hobby) så kanske man kan fixa bra pris på bottenarbetet av ett befintligt block, då är det nya kolvar och kanske stakar som skall till, vilket bör gå att lösa för vettiga pengar?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

Det är sant, själv är jag en sån som samlar delar över lång tid, kolvar här och kammar där när det kommer ut något billigt.

Vad tycker ett tvåbultat block och en gjuten vev om vilda kammar och höga lyft som behöver högre varv? Behövs fyrbult och smitt?

Vad är maxvarv för konverter och låda?

Det är väl lite såna funderingar som jag har som oxå kostar.

En race v8 kan ju som sagt byggas både med volym eller varv, mycket beror väl på vad man har att utgå från.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

en budjet race motor ska va billig och gå fort på strippen är min definition iallafall :thumbright:

ska den va billig så kan man inte köpa värsting race toppar och ullkams kitt för 50 tusen :) man måste va smart och planera allt väl sen jobba hårt för att få effekt istället har jag lärt mig under mina år i volvo branchen.

att bygga en väldigt stor bottendel och sen skicka det igenom dåliga toppar/kamaxlar ger bara i bästa fall skapligt vrid på låga varv men med kort register tycker jag och ingen jätte effekt som ändå är det som som ger förutsättningen att flytta en bil från starten till mål på en given tid. (men det kan bli en bra gat motor att bränna däck med)

jag tycker att man ska börja med att se vad man kan göra av topparna man har för en billig slant anpassa en mekanisk flat-tapet kam som är mycket prisvärd sen se hur långt man kommer upp i varv med godtagbar hållbarhet med den volym man kan bygga. blir det inga höga varv är ofta en mindre volym bättre och med mindre kolvhastighet och bredare register.


mvh jens
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Cheva BB 2 bult o gjuten vev 600 hk/6000 rpm gärna studs och linehonad/uppmätt ramgång.
2 bult studs o smidd vev vet jag de som haft 700 hk och varavt 6500 i flera år utan problem. Vet även en som körde flera år med gjuten scat stroker vev i en 505a 2 bult o studs 671 hk+150 hk gas tror veven gick av efter 4 säsonger och många repor på 402 m/201m.

Har själv ett 2 bultat block i min motor med studs bromsad till lite över 600 hk vid 6000 rpm har haft isär den 2 ggr sedan den byggdes och lagren har sett nya ut båda gångerna har dock en dyr och rak vev.


Ett "bra" stroker kitt till en 454 som gör den 482-511 CUi beroende på borr och val av slag kostar ju en del 20 000+finns budget kitt på ebay för 12 gjuten och 15-16 smidd vev men min mootrfrima påstår att de riktar alla "billiga" vevar innan de använder dem det kostar ju några kr o i de billiga kitten är varken det el stakar uppkollade är väldigt vanligt att både stor o lillände på stakat behöver ses över så de är runda och har rätt spec.

Men inte blir det billigt de jag byggt har landat på 50 000+
Byggde en budget 462a förra året tror den gick på några kr över 30 000 men hade då lyx som hyd rullkam och det var av beg o ihopsamlade grejer som blivit över och den hade nog inte mer än 450-470 hk.

Så här påstår min motorfirma att styrkan ser ut på Cheva BB block.
2 bult
4 bult
2 bult med studs
4 bult med studs
2 bult med splayed caps och ombyggt till 4 bult(Uppe på prisnivå så ett Dart block lönar sig imho).

Min nästa gat raggar motor blir en 565 CUI vilket är bland det största man kan bygga på std deck dartblock men kankse bara är en dröm?
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

gearhead skrev:hej håller på och strokar upp en 427bb till 496 så det kommer att bli en smiddvev (3.76) ett sätt h-profilsstakar (6.135) och 8st smidda kolvar (4.310)över annars är callies compstar vevaxlar och stakar väldigt prisvärda med bra kvalitet. om du kör en mekanisk flattapped med 1.8 vippor kan du få till bra lyft t.ex comp cams 11-605-5 0.675 in med 1.8. :)
Pmade dig
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

Budget bigblocken Jens länkar till i trådens början är nog lite av en myt, dels har jag för mig en del prylar(headers?) inte ingår och sen verkar de hittat delar som är ovanligt billigt tom. i usa.
Sen har de plockat ihop den och dragit något pull i bänken men hur länge håller den?

I sverige får man nog räkna med att det kostar en del att bygga en billig cbb och då är det nog bara gjutna lågkompade grejjor och tvåbultat, jag har svårt att tänka mig att nån nästan ger bort bra felfria saker.
Börjar det då kosta en del vill man inte riskera ett ras heller.

Ett problem med cbb förutom att få upp kompet är att de har rykte att äta kammar vilket oxå talar emot vilda kammar med snabba ramper och höga lyft, detta kan ju lösas med rullkam fast där går ju meningarna isär om hållbarhet och priset drar ju iväg med samt stöd till vipporna behövs med samt nya ventilkåpor.

Jens,

Har inte volym vs varv ungefär samma behov av flöde genom toppen? jag(som inte är nån expert) har fått för mig att varv nästan kräver bättre andning?

Angående kam menar jag inte att man ska ha standardkam utan så vass som möjligt innan det blir dyra specialgrejjor och hög påfrestning.

Mark,

menar du arp pinnbult med studs?

Berätta gärna lite mer om din motor, bänkpapper? Vet du nån söderut som har rullande landsväg och kan v8?

mvh
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: budget race v8

Inlägg av T-27 »

Blir som sagt svårt att hitta ett 454 shortblock för 850 Kr ! :shock:
454 block överhuvudtaget börjar vara skitsvåra att hitta och hittar man ett är det både dyrt och dåligt :?
Bild
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Dennis M skrev:Budget bigblocken Jens länkar till i trådens början är nog lite av en myt, dels har jag för mig en del prylar(headers?) inte ingår och sen verkar de hittat delar som är ovanligt billigt tom. i usa.
Sen har de plockat ihop den och dragit något pull i bänken men hur länge håller den?

I sverige får man nog räkna med att det kostar en del att bygga en billig cbb och då är det nog bara gjutna lågkompade grejjor och tvåbultat, jag har svårt att tänka mig att nån nästan ger bort bra felfria saker.
Börjar det då kosta en del vill man inte riskera ett ras heller.

Ett problem med cbb förutom att få upp kompet är att de har rykte att äta kammar vilket oxå talar emot vilda kammar med snabba ramper och höga lyft, detta kan ju lösas med rullkam fast där går ju meningarna isär om hållbarhet och priset drar ju iväg med samt stöd till vipporna behövs med samt nya ventilkåpor.

Jens,

Har inte volym vs varv ungefär samma behov av flöde genom toppen? jag(som inte är nån expert) har fått för mig att varv nästan kräver bättre andning?

Angående kam menar jag inte att man ska ha standardkam utan så vass som möjligt innan det blir dyra specialgrejjor och hög påfrestning.

Mark,

menar du arp pinnbult med studs?

Berätta gärna lite mer om din motor, bänkpapper? Vet du nån söderut som har rullande landsväg och kan v8?

mvh
Ja ARP studs var det jag menade.

73a 2 bult 454 block resten är grejer från eftermarknad callies vev, stakar SRP kolvar Brodix BB-2 toppar, victor jr insug Holley 1000 hp hyd rullkam från crane ca 240 ca 250@050 minns inte i huvudet 620 in 615 ut 109 ls billet core med gjut drev Crane lyftare crower stål rullvippor etc.
Har bromspapper liggandes ska leta lite är några år sedan den bromsades.

Vet inte nån som bromsar på rullande de ggr jag bromsat har motorn bromsats lös.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

T-27 skrev:Blir som sagt svårt att hitta ett 454 shortblock för 850 Kr ! :shock:
454 block överhuvudtaget börjar vara skitsvåra att hitta och hittar man ett är det både dyrt och dåligt :?

Köpte ett för 1500 förra hösten med fräsh 030 borr, köpte ett oborrat i somras för 5000 kr så prisspannet skiljer en del.
Brukar köpa block ibland om man springer på nått bra det för 5000 var ju dyrt men var oborrat så kunde inte motså oborrade std block börjar bli få numera.
Skriv svar