Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av johanF »

Hur länge vågar man köra med ordfläkten på vattenpumpen? Motorn är en cheva 327a ca 400+hk varvar ca 6700.
Anledningen till jag undrar är att 2 pumpar pajat en Kina pump så den kanske gick sönder för den inte va bättre.
Men nu när ja va ute å körde lite, varva ut den förbi korvmojjen rassla det till å fläktremmen flög av.
Pumpen går nu lätt ett halvvarv å trögar ett halvt och axeln kastar ca 5mm
Detta var en orginal gjutjärn som jag hade liggande.

Min tanke är att man kanske ska ha elfläkt vid sådana varvtal eller iallafall någon bättre balanserad?
Bild


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av Mark IV »

Är slirkopplingen kry? Ska ju inte vara några problem då kopplingen samt remskivorna reducerar fläktens varv satt ju liknande fläkt på L78or, L79or, LS6or etc dom varvade 7000+.

Men visst elfläktar är om inte annat trevligare när man står o justerar med huven öppen har sett både slirkopplingaflältar och flex fans som lossnat och farit iväg.
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av johanF »

Hmm okej kanske bara är en tillfällighet till pump haverier. De känns som kopplingen till pumpen är okej inget direkt glapp om man rycker i den.
Får byta pump å hoppas de funkar:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
wrooommm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av Jens Gustavsson »

byt till ny tunnare olja i fläkten så snurrar den långsammare och du kännar ca 10hk+ remmen håller bättre.

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av hauge »

Det finns massor med olika lösningar:

Du kan också sätta dit en så kallad "flexfläkt" Ser ut som på bilden, men saknar slirkoppling. En flexfläkt ser ut som en vanlig, men har mjukare fläktblad. De funkar som så att vid ett visst varvtal/flöde så tappar fläkten flöde och på så vis maximeras fläktens flödesbehov. Eller snarare så begränsas fläktens maximala effektbehov.

I trådar liknande denna finns det alltid någon som bedyrar att hans lösning är den bästa/enda.

Själv valde jag en egen lösning. Satte en fast fjuttefläkt från en volvo b20, som bara sitter där för att ha lite rörelse i motorrummet. Sedan en tryckande elfläkt, termoststyrd, genom kylet.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Hur länge vågar man köra med ordfläkten?

Inlägg av johanF »

Tack för idéer.
Ja provar nog din idé hauge. Sätter dit en elfläkt från 940 en fast på pumpen som bösar runt lite.

Ingentligen tror jag problemet är i mina remskivor. Förra året kördes med orginal stål men till iår så ville piffa till det lite så köpte aluskivor.
nu vill inte remmen sitta kvar över 5000 rpm ca.
Och när remmen klättrade av nu sist efter jag bytt pumpen så blev det ett jäkla glapp i pumpen?! men bytte tillbaka till org skivorna och tog bort fläkten och nu sitter remmen kvar iallafall.

Får nog byta pumpen igen dock för de vobblar endel:(

Har även kollat och chimsat så de linjerar med laser både org skivorna och aluskivorna.





Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Skriv svar