Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 9:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utväxling eller turbin?
InläggPostat: sön jun 07, 2015 9:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Hej

Vad hade ni valt för att åka fortare på strippen utav en annan utväxling eller en turbin
med högre stall?
Jag har 3,90 i nio tummaren just nu och funderade på 4.56.
Jag har 2800 i stall och funderar på 4500.
Växlar vid 6500 och går i mål på 5200.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 08, 2015 12:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Inlägg: 221
Ort: En annan del av Nyköping
Hur mycket flashar motorvarvet när du släpper bromsen/transbrake och hur mycket faller varvet på växling. Motorn skall jobba mellan max vrid och max effekt hela repan. Dvs flasha till strax efter maxvrid sen växlar man så man faller ungefär 1000 varv men ej under flash. Göra motorn nöjd är A och O.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 08, 2015 6:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Jo helt klart borde man köra motorn i bänk och sen beställa en turbin efter det.
jag kan hålla den på bromsen till ca 2400 och sen vill den dra och den verkar att
tappa en del vid växling men ingen exakt siffra tyvärr.
Stampar jag på från tomgång så drar den iväg på 2800 cirka.
Men det händer inte mycket och 60fots tiderna är hemska...1,87 som bäst.

Kanske ska byta utväxling och vänta med turbin, har siktet inställt på ett par afr toppar till
nästa år och ev en bromsning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 08, 2015 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
Som Christofer skriver, Turbinen ska anpassas efter motorn. Det viktigaste är att göra motorn glad :lol:

I ditt fall, grundat på den sparsamma informationen du ger så skulle jag byta både turbin och utväxling.
Slutväxeln anpassar man så att varvtalet över mållinjen är 2-300 varv högre än maxeffekten.

Måste du välja bara det ena alternativet, Turbinen :thumbright:

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 08, 2015 8:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Jupp efter att ha lagt en massa pengar på länkarmar från Autofab, Wilwood bromskitt och Weld fälgar lär det bara bli det ena just nu men givetvis skulle man bytt båda.

Ska börja kolla efter en turbin och se om det går att förbättra tiderna något.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 08, 2015 11:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Inlägg: 221
Ort: En annan del av Nyköping
Vad pratar vi om för kombination av bil/motor/transmission, däck, vikt, klass, et och slutfart?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 09, 2015 5:02 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
En stor tung Chevelle 65:a med 406csb/th400.
Bästa tidkortet visar 11.998@183km/h.
28/10,5-15 ET Drag däck och 26/4,5 fram

Huv, kofångare ,dörrar och skuff är bytt till glasfiber för att få ned vikten
men har ej vägt den ännu.

Har ej någon egentligen klass som den går i utan har hittills mest kört test&tune med
den, men Malmö raceway´s XStreet 7,50 skulle nog passa den bra (7,72 på 1/8 har jag kört)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 11, 2015 10:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Jag köpte en 4,56 utväxling och var idag och testade den på Hultsfred summer meet.

Jag använde mera av motorns hela register och gick över mål på 6000 varv istället
för 5200 som tidigare, men ingen skillnad på e.t eller 60 fots tiderna.
Körde som bäst med 3,90 utväxlingen 11,998 och idag blev det 7 repor på 12,14/12,17 och däromkring.

Så jag får väl leta efter en bättre turbin nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 15, 2015 12:59 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 137
Ort: Skogås
Skumt att det inte förbättrade tiden någonting.
Hur påverkades Top speeden?
Sämre än förut?
Då kan det vara vädret som var sämre nu.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock (otrimmad), 11,89sek!! (Likadan bil som Caprice Coupe). Hugger iväg rätt bra, trots tung bil och liten lågkompad motor (350)!!!!!

ID=171018&Filter=100#indextophttp://static.dragracecentral.com/stories/photos_go_here_08/D_7_1_Don_Forester_MSA.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 15, 2015 6:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Ja sluthastigheten var 5km/h lägre mot tidigare.

Ja jag tycker också det är skumt att 60 foten inte förbättrades alls, från 3.90 till 4.56 är ju en
ganska rejäl förändring.

Tyvärr bytte jag även fabrikat på bränslet mot innan, har alltid kört med Tanka´s 98 men bytte nu
till Statoil 98 miles plus för många säger den ska vara bra (bättre).
Hade jag inte gjort det så skulle det enbart att varit utväxlingen som varit ändrat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010