Sida 1 av 1

Utväxling eller turbin?

Postat: sön jun 07, 2015 9:19 pm
av Danne.Lindberg
Hej

Vad hade ni valt för att åka fortare på strippen utav en annan utväxling eller en turbin
med högre stall?
Jag har 3,90 i nio tummaren just nu och funderade på 4.56.
Jag har 2800 i stall och funderar på 4500.
Växlar vid 6500 och går i mål på 5200.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: mån jun 08, 2015 12:55 pm
av Christofer
Hur mycket flashar motorvarvet när du släpper bromsen/transbrake och hur mycket faller varvet på växling. Motorn skall jobba mellan max vrid och max effekt hela repan. Dvs flasha till strax efter maxvrid sen växlar man så man faller ungefär 1000 varv men ej under flash. Göra motorn nöjd är A och O.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: mån jun 08, 2015 6:58 pm
av Danne.Lindberg
Jo helt klart borde man köra motorn i bänk och sen beställa en turbin efter det.
jag kan hålla den på bromsen till ca 2400 och sen vill den dra och den verkar att
tappa en del vid växling men ingen exakt siffra tyvärr.
Stampar jag på från tomgång så drar den iväg på 2800 cirka.
Men det händer inte mycket och 60fots tiderna är hemska...1,87 som bäst.

Kanske ska byta utväxling och vänta med turbin, har siktet inställt på ett par afr toppar till
nästa år och ev en bromsning.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: mån jun 08, 2015 7:13 pm
av Nova Jörgen
Som Christofer skriver, Turbinen ska anpassas efter motorn. Det viktigaste är att göra motorn glad :lol:

I ditt fall, grundat på den sparsamma informationen du ger så skulle jag byta både turbin och utväxling.
Slutväxeln anpassar man så att varvtalet över mållinjen är 2-300 varv högre än maxeffekten.

Måste du välja bara det ena alternativet, Turbinen :thumbright:

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: mån jun 08, 2015 8:19 pm
av Danne.Lindberg
Jupp efter att ha lagt en massa pengar på länkarmar från Autofab, Wilwood bromskitt och Weld fälgar lär det bara bli det ena just nu men givetvis skulle man bytt båda.

Ska börja kolla efter en turbin och se om det går att förbättra tiderna något.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: mån jun 08, 2015 11:18 pm
av Christofer
Vad pratar vi om för kombination av bil/motor/transmission, däck, vikt, klass, et och slutfart?

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: tis jun 09, 2015 5:02 am
av Danne.Lindberg
En stor tung Chevelle 65:a med 406csb/th400.
Bästa tidkortet visar 11.998@183km/h.
28/10,5-15 ET Drag däck och 26/4,5 fram

Huv, kofångare ,dörrar och skuff är bytt till glasfiber för att få ned vikten
men har ej vägt den ännu.

Har ej någon egentligen klass som den går i utan har hittills mest kört test&tune med
den, men Malmö raceway´s XStreet 7,50 skulle nog passa den bra (7,72 på 1/8 har jag kört)

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: lör jul 11, 2015 10:50 pm
av Danne.Lindberg
Jag köpte en 4,56 utväxling och var idag och testade den på Hultsfred summer meet.

Jag använde mera av motorns hela register och gick över mål på 6000 varv istället
för 5200 som tidigare, men ingen skillnad på e.t eller 60 fots tiderna.
Körde som bäst med 3,90 utväxlingen 11,998 och idag blev det 7 repor på 12,14/12,17 och däromkring.

Så jag får väl leta efter en bättre turbin nu.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: ons jul 15, 2015 12:59 am
av Jokern / Woodridge
Skumt att det inte förbättrade tiden någonting.
Hur påverkades Top speeden?
Sämre än förut?
Då kan det vara vädret som var sämre nu.

Re: Utväxling eller turbin?

Postat: ons jul 15, 2015 6:54 pm
av Danne.Lindberg
Ja sluthastigheten var 5km/h lägre mot tidigare.

Ja jag tycker också det är skumt att 60 foten inte förbättrades alls, från 3.90 till 4.56 är ju en
ganska rejäl förändring.

Tyvärr bytte jag även fabrikat på bränslet mot innan, har alltid kört med Tanka´s 98 men bytte nu
till Statoil 98 miles plus för många säger den ska vara bra (bättre).
Hade jag inte gjort det så skulle det enbart att varit utväxlingen som varit ändrat.