Utväxling eller turbin?
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Utväxling eller turbin?
Hej
Vad hade ni valt för att åka fortare på strippen utav en annan utväxling eller en turbin
med högre stall?
Jag har 3,90 i nio tummaren just nu och funderade på 4.56.
Jag har 2800 i stall och funderar på 4500.
Växlar vid 6500 och går i mål på 5200.
Vad hade ni valt för att åka fortare på strippen utav en annan utväxling eller en turbin
med högre stall?
Jag har 3,90 i nio tummaren just nu och funderade på 4.56.
Jag har 2800 i stall och funderar på 4500.
Växlar vid 6500 och går i mål på 5200.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Utväxling eller turbin?
Hur mycket flashar motorvarvet när du släpper bromsen/transbrake och hur mycket faller varvet på växling. Motorn skall jobba mellan max vrid och max effekt hela repan. Dvs flasha till strax efter maxvrid sen växlar man så man faller ungefär 1000 varv men ej under flash. Göra motorn nöjd är A och O.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Utväxling eller turbin?
Jo helt klart borde man köra motorn i bänk och sen beställa en turbin efter det.
jag kan hålla den på bromsen till ca 2400 och sen vill den dra och den verkar att
tappa en del vid växling men ingen exakt siffra tyvärr.
Stampar jag på från tomgång så drar den iväg på 2800 cirka.
Men det händer inte mycket och 60fots tiderna är hemska...1,87 som bäst.
Kanske ska byta utväxling och vänta med turbin, har siktet inställt på ett par afr toppar till
nästa år och ev en bromsning.
jag kan hålla den på bromsen till ca 2400 och sen vill den dra och den verkar att
tappa en del vid växling men ingen exakt siffra tyvärr.
Stampar jag på från tomgång så drar den iväg på 2800 cirka.
Men det händer inte mycket och 60fots tiderna är hemska...1,87 som bäst.
Kanske ska byta utväxling och vänta med turbin, har siktet inställt på ett par afr toppar till
nästa år och ev en bromsning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Utväxling eller turbin?
Som Christofer skriver, Turbinen ska anpassas efter motorn. Det viktigaste är att göra motorn glad
I ditt fall, grundat på den sparsamma informationen du ger så skulle jag byta både turbin och utväxling.
Slutväxeln anpassar man så att varvtalet över mållinjen är 2-300 varv högre än maxeffekten.
Måste du välja bara det ena alternativet, Turbinen
I ditt fall, grundat på den sparsamma informationen du ger så skulle jag byta både turbin och utväxling.
Slutväxeln anpassar man så att varvtalet över mållinjen är 2-300 varv högre än maxeffekten.
Måste du välja bara det ena alternativet, Turbinen
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Utväxling eller turbin?
Jupp efter att ha lagt en massa pengar på länkarmar från Autofab, Wilwood bromskitt och Weld fälgar lär det bara bli det ena just nu men givetvis skulle man bytt båda.
Ska börja kolla efter en turbin och se om det går att förbättra tiderna något.
Ska börja kolla efter en turbin och se om det går att förbättra tiderna något.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Utväxling eller turbin?
Vad pratar vi om för kombination av bil/motor/transmission, däck, vikt, klass, et och slutfart?
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Utväxling eller turbin?
En stor tung Chevelle 65:a med 406csb/th400.
Bästa tidkortet visar 11.998@183km/h.
28/10,5-15 ET Drag däck och 26/4,5 fram
Huv, kofångare ,dörrar och skuff är bytt till glasfiber för att få ned vikten
men har ej vägt den ännu.
Har ej någon egentligen klass som den går i utan har hittills mest kört test&tune med
den, men Malmö raceway´s XStreet 7,50 skulle nog passa den bra (7,72 på 1/8 har jag kört)
Bästa tidkortet visar 11.998@183km/h.
28/10,5-15 ET Drag däck och 26/4,5 fram
Huv, kofångare ,dörrar och skuff är bytt till glasfiber för att få ned vikten
men har ej vägt den ännu.
Har ej någon egentligen klass som den går i utan har hittills mest kört test&tune med
den, men Malmö raceway´s XStreet 7,50 skulle nog passa den bra (7,72 på 1/8 har jag kört)
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Utväxling eller turbin?
Jag köpte en 4,56 utväxling och var idag och testade den på Hultsfred summer meet.
Jag använde mera av motorns hela register och gick över mål på 6000 varv istället
för 5200 som tidigare, men ingen skillnad på e.t eller 60 fots tiderna.
Körde som bäst med 3,90 utväxlingen 11,998 och idag blev det 7 repor på 12,14/12,17 och däromkring.
Så jag får väl leta efter en bättre turbin nu.
Jag använde mera av motorns hela register och gick över mål på 6000 varv istället
för 5200 som tidigare, men ingen skillnad på e.t eller 60 fots tiderna.
Körde som bäst med 3,90 utväxlingen 11,998 och idag blev det 7 repor på 12,14/12,17 och däromkring.
Så jag får väl leta efter en bättre turbin nu.
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Utväxling eller turbin?
Skumt att det inte förbättrade tiden någonting.
Hur påverkades Top speeden?
Sämre än förut?
Då kan det vara vädret som var sämre nu.
Hur påverkades Top speeden?
Sämre än förut?
Då kan det vara vädret som var sämre nu.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Utväxling eller turbin?
Ja sluthastigheten var 5km/h lägre mot tidigare.
Ja jag tycker också det är skumt att 60 foten inte förbättrades alls, från 3.90 till 4.56 är ju en
ganska rejäl förändring.
Tyvärr bytte jag även fabrikat på bränslet mot innan, har alltid kört med Tanka´s 98 men bytte nu
till Statoil 98 miles plus för många säger den ska vara bra (bättre).
Hade jag inte gjort det så skulle det enbart att varit utväxlingen som varit ändrat.
Ja jag tycker också det är skumt att 60 foten inte förbättrades alls, från 3.90 till 4.56 är ju en
ganska rejäl förändring.
Tyvärr bytte jag även fabrikat på bränslet mot innan, har alltid kört med Tanka´s 98 men bytte nu
till Statoil 98 miles plus för många säger den ska vara bra (bättre).
Hade jag inte gjort det så skulle det enbart att varit utväxlingen som varit ändrat.