Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 1:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: sön jun 14, 2015 11:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Alla gillar inte begreppet stegtrimning. Men jag kör.
Steg 1 topparna rörs ej, helst ej kambyte. Vad gäller då? Det sitter 3" sportfilter direkt på burken med platinatråd. Jag vill flytta till högrer och max fram, där orginalet satt. Headers och avgas lockar. Katten bort, eller urhackad. Det är tänkt att det skall låta en del. Med möjlighet att tysta längst bak. Skurbollar och låång hönsnätkorv funkar fint på mc.... Ett perforerat lock krävs för att det skall bli kvar. Bort med locket och en gasning, så bullrar man igen :-) . Soppatryck upp emot 50PSI och mer förtändning. 1.6 vippor (eller mer om det finns). Avgaset verkar trångt så ev bara där. Termostat 80 eller 70 grader. Ev slopad insugsförvärmning. Funderar på en kran mitt på värmepaketslangen. Finns det nån flödesbroms mellan topp och gaspjäll, som kan fixas enkelt, så kanske.

Edit: Nedan är saker jag slopar, om ingen rek.
Jet airfoil verkar bara dyrt, och ger lite. Och burken med platinatråd vill jag helst inte röra. Kanske byta till MAP. EGR och luftpump vill jag plugga, inga varma gaser till insuget. Mina runners har det lillaextra röret. Är det till "smog"?

Steg 2
Känns som det nästan är stopp här. Minst 350 cui (blir inte plats för ventiler annars) för att fortsätta. Och inget från 305 TPI används. Är 400 motorn nått att utgå ifrån? Lättillgänglig? Undantag lustgas(kan hamna i steg 1 för det verkar bolton) och/eller turbo.

Detta är bara treoritrimm. Jag har kanske tänkt fel nånstans, och missat nått.

Lite fingervisningar från nätet.
Topp in -400HP ut -226HP. Avgasporten verkar vara största problemet med motorn
Org spridare och tryck -259 HP Bostat tryck 40 PSI -272 hp 50-60 PSI verkar möjligt.
TPI -325 HP peak HP at 4800RPM
Cast Iron bottom end = limit is 6034 RPM Jag tolkar att där sätter man varvstoppet.


Senast redigerad av ROD02b sön jun 14, 2015 11:24 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: sön jun 14, 2015 11:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Jag tror inte någon av steg 1 moddarna gör någon större skillnad och tillsammans kostar de kanske som en 350?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: sön jun 14, 2015 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
EGR och luftpumpen tar inga hästkrafter när man vill ha dom, men luftpumpen kan man ju villa ta bort när man monterar headers.

Justera upp tändningen, till 9 grader har jag för mig, kan ha helt fel, finns säkert info på nätet.
Kallare termostat.
Kall luft in.
Justera bränsletrycket mot lambdamätning och gärna prestandadator.
Om det finns förvärmning på spjällhuset/insuget ta bort det.

Efter detta börjar det kosta mer, men delarna kan ev. användas på en större motor i framtiden.
Tex headers, avgassystem, vippor, kamaxel osv....

Åker du automat vill man ju ha ett shift kit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: mån jun 15, 2015 1:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Smoggningen behöver jag lära mer om. Helst vill jag plocka bort alt, och plugga. Men praktiskt kan vissa ansl strula till det. Måste gå att återställa om sbp gnäller... Vad jag förstått så skickar EGR varma avgaser in i insuget ryyys, plugga snarast. Luftpumpen skickar in ren luft i avgaset för att späda. Borde inte funka med lambdasonden hmmm??

Är sprutet självjusterande när det gäller soppa? Kanske inte så mycket, men kanske lite. Tips på prisvärd tryckregulator sökes.
Jag tror vi har rätt bra soppa här med etanol. Så 8 till 12 grader ungefär. Knacksensorn behöver jobba lite :-) .

Lådan fick en egen tråd. viewtopic.php?f=13&t=88629

Steg 2 blir nog.
Bild
Nån som vill bli av med en hyllvärmare?
Verkar gå att hemsnickra.
Bild
Hmmm har jag inte sett nått hempul med gas/bränsle spridarna med. På en mc om jag inte minns fel.
Här var den http://www.nitrous.info/ Burgerman's


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: mån jun 15, 2015 7:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
EGR:en pyttsar bara in lite avgaser vid låg belastning i jämn fart och lurar på så vis lambdan så man kan åka snålare, alla verkar hata den men egentligen är det lite smart tycker jag... sen om sakerna är i vägen och allmänt fula så förstår jag ju om man plockar bort det.

Luftpumpen:
http://www.thirdgen.org/forums/tech-gen ... -pump.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: mån jun 15, 2015 10:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
http://www.thirdgen.org/ en guldgruva jag gräver i :-) . Trådarna blir dock långa, så sammanfattnig skulle vara fint.

Hur påverkar kat ljudet? Typ raka rör med kat. Jag har inget emot att köra kat, om det blir rätt ljud och effekt. TPI med lambda borde hålla katten glad. Just nu har jag kat, men de är kända att agera som treo i vatten när åren går...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: mån jun 15, 2015 1:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Jag jagar ljud exempel. http://youtubeonrepeat.com/watch/?v=XPKW3-mBNNs Nära. Mörkt mulligt utan extra. Och tydligt i otakt. Den tänder ju inte i varannat rör. 2 separata ska de va. 180 graders må vara sportigt, och i sig ok. Men muller muller får det bli först. Lagom högt så karaktären hörs, utan att bli för störande. I värsta fall en sån här https://www.youtube.com/watch?v=b9XAC-BvUyo#t=83

En bild som kommer att vara till hjälp vid rensningen.
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: ons jun 17, 2015 12:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Jag kollade lite på vad jag har för avgas. Waker "catback" verkar det vara. 2.5" eller 3", jag har inte mätt ännu. Väldigt friskt. Bara katten och en dämpare bak. Enkelt rör in i dämparen, två rör ut. Från vänster grenrör går det ett rör framför oljesumpen till högersidan. Höger ansl via t-koppling. Verkar inte helt optimalt. Men flödet från vänstersidan kanske hjälper något. Främre röret inkl kat(själva katten hel utv) är dåligt. Finns det färdigt utan kat? Vad säger lambdan utan kat? Svårt att byta främre rör? Lambdan sitter i vänster grenrör. Finns det nån bakdämpare med mer ljud? Jag komer nog att byta den mot några krökar :twisted: . Och kanske en hemmbyggd supertrap. Kommer även att prova propp i ena slutröret. För att höra om det skiljer. Eller bara är en utseende grej.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: ons jun 17, 2015 6:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 995
Ort: Eslöv
1: Skippa sportluftfiltret. Har du en MAF skall den ha ren luft sportlufttfilter blir bara en potentiell felkälla. Borra hål i luftboxen istället om du vill ha ljudet och var beredd på att byta filter oftare.
2: Cat back ger inget nämnvärt annat än ökad ljudnivå.
3: som thunderbolt säger så tar egr ingen soppa(eller minimalt) eller effekt. Dess jobb är att sänka förbränningstempen vid låg belastning
4 luftpump tar lite effekt....har ingen aning om den jobbar på högvarv dock
5 du vill inte sätta en kran till värmepaketet...det kommer att störa termostatens funktion.

6 Fundera inte så mycket
Sätt in en vassare kam och eventuellt snygga till runt sätena i topparna i topparna så får du bra mycket mer sprutt ur åket.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: ons jun 17, 2015 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
1. Har redan sportluftfilter. Så det får sitta ett tag. Flyttar det max höger och fram. Jag kör gärna med pappersfilter. Men jag vill ha kall luft. På min sitter luftfilterburken inte helt rätt. Nått i stil med
Bild
skulle sitta fint. Men det passar nog inte min kaross.
2. Verkar som jag redan har. Och ljud gillar jag.
3. Hur kyler man med varma avgaser? Elendet tar plats. Behöver jag kat på 1986? Läste i pappren. Där stod något om tullfri. Kan det vara flyttgods? Då åker rubbet. Kan tänka mig kat för att inte bli extrem miljöbov.
4. Se ovan. Det går ett luft rör till katten.
5. Synd, det hade varit en smidig lösning. När jag fryser så tål även insuget lite värme :-) . Har värmepaketet full värme konstant? Vattenkran eller luftport?
6. Hamnar utanför steg 1. För mycket bolt off. Det finns en anl varför utväxlingsvippor är populära. Lustgas kommer före. Och blir det kam, så blir det nog toppbyte. Avgasflödet verkar uselt på TPI. Får man ens ut lustgasen? Sen finns det ju turbo med. Så topparna och kammen får sitta lugnt.

Ungefär så här ser det ut under min huv.
Bild
Inte lika snyggt dock. Mit luftfilter sitter direkt på LMM av märke Bosch!? Men jag skall ha bort det mot canistern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: ons jun 17, 2015 8:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 995
Ort: Eslöv
nej, behöver inte kat på en 86:a
kalluft ger i storleksordningen en procent per tio grader, så med säg 170 hästar så gör man det bara för att det är kul.

det är inte de varma avgaserna som kyler. Det är vattenångan i avgaserna. Kyla är inte helt rätt ord. Vattenångan kräver väldigt mycket energi för att värmas och håller på på så vis nere förbränningstempen.

på min bil luftport till värmen.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: lör jun 20, 2015 9:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Nu har jag testat lite med det jag har. Med lägsta fart på overdrive så låter den som en färja :-) . Väldigt tyst vid normal körning. Lite ljud mer vid gasning. Vid kraftig motorbroms låter den som Scania avgasbroms :-) . Lättast att uppnå i steg 1 eller 2. Den känns stor, fast det "bara" är 305". Eller ev större... Läge att kolla motornummer. Hur ser man matching number?

Det har ju regnat lite.... Så det blir lätt hulspinn. Oftast går den då på tvären, känns lite diffbroms om den. Odiffbromsat brukar gå rakt, iaf på torrt. Inte helt lätt att veta om det är växling/lådslir, eller däcken... Det jag kollat är att det sitter skivor bak. Jag vet inte om typbrickan är läsbar, jag får kolla.

Kylsystemet har spökat lite. Motorn är beroende av elfläkt. Bilen har bara en stor fläkt, finns med även två små på dessa bilar. Funkar utan på landsväg, men i stan får den gå i ett. Jag fattar inte varför fläktgivaren sitter i toppen, och är på typ 105C. Jag vill hålla tempen i kylaren rätt. Får bli extramätare på kylaren. Och ställbar fläktstyrning med givaren på kylaren. Då ser jag kylreserven. Och blir det mycket city, så får den nog gå i ett. Det sitter ett Bosch relä höger fram. När jag ansl batteriet så klickar det i relät. Hmm alltid på då. Men ingen fläkt. Meckade vidare och fann att styr jorden är till chassie(ej orginal). På med en + , och vips så startar fläkten!? Men vad är det då som klickar när jag kopplar in batteriet? Orginal plussen litar jag inte på. Och enl vad jag läst skall den ha konstantplus, och styrningen ske via jord.

Går det att köra fläkt på vattenpumpen? Då med blad som rätar ut sig lite vid varv. Trans AM 1986.

Då motorn är så beroende av elfläkt, så kallar jag den för elhybrid :hihi: . Med alt miljötrams (kat ej inräknad i trams)så blir det rena miljöbilen hehehehe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: lör jun 20, 2015 11:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Var ute på stranden en vända. Två lika långa ränder tyder på diffbroms :-) . på blöt asfalt får man vara med med ratten.... Hur ser man skillnad på 305 och 350, utan att öppna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: lör jun 20, 2015 11:58 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1031
Ort: Umeå
Bakom vänster topp har du gjutnumret på blocket och på det bör man kunna utläsa vad för CSB
motor du har
Kolla vad det är och googla eller skriv det här kan jag kolla
Framför höger topp ska det finnas ett serie/tillverkningsnr som också är intressant

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Steg trimma 305 TPi
InläggPostat: tis jun 30, 2015 3:00 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
I steg 1 kan lättningar räknas in. Stolarna väger en del. Så jag slopar passagerarstolen. Tvåsitsig är den ju, så det blir bara lite mer benutrymme till passageraren :-).
En glasfiberhuv borde ge en del. Samtidigt som man kan få lite extra funktioner som kall friskluft och ev bättre motorkylning. Typ.
Bild
Bakluckan i glas väger nog bly. En alumotor skulle sitta fint...
Mer lättningsideer?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010