Sida 1 av 1

IAC som crusie controll på TPI

Postat: ons jul 08, 2015 11:10 pm
av ROD02b
Hur mycket varvar en TPI 305 med fullt öppen tommgångsventil? Nån som sett hur den styrs elektriskt? Mest tänkt som handgas vid låga hastigheter.
Jag har lite olika tommgång. Ibland gör den 60 på tommgång om jag gasar upp i overdrive, 40 om jag släpper i trean. På plan mark. Det går nog att tvinga in 2 och 1 för lägre hastigheter.
Andra gånger stannar den. Jag tror jag skall höja mekaniska tommgången(minimi) lite. Då skulle det vara fint med en box för steglös manuell IAC.

Re: IAC som crusie controll på TPI

Postat: lör jul 11, 2015 11:52 pm
av JoBy
Det är en stegmotor, 2 spolar som måste få spänning i rätt ordning med rätt polaritet för att öka eller minska. Det är inget stort hål i tomgångsmotorn så räkna inte med att den orkar med som cruise control. Möjligtvis i låg fart på låg växel men manuell.

Re: IAC som crusie controll på TPI

Postat: sön jul 12, 2015 8:02 am
av ROD02b
Alla lagliga farter är låga :-(. Jag har provat upp till 60, och då är det nog inte max. ECU¨n gillar nog inte att jag bryter batteriet vid varje start.
Hur funkar startupsekvensen på IAC? Hur vet den var den är vid uppstart? Börjar den med att stänga helt? Jag har läst en del om andra delar, men inte hittat just detta.
För en el/datanörd finns det massor...

Re: IAC som crusie controll på TPI

Postat: sön jul 12, 2015 4:21 pm
av JoBy
Inte helt säker med tror den öppnar fullt före start och stänger när motorn går.

Re: IAC som crusie controll på TPI

Postat: sön jul 12, 2015 11:27 pm
av ROD02b
Fullt öppen verkar logiskt. Underlättar start. Det är kanske där min hängt sig några ggr. Ca 1500RPM tommgång. Och 1000RPM 60Km/h OD på plan mark.
Jag har farthållare, men vajern är urkopplad. På en van jag hade tidigare, strulade det lite. Den boggade och nös (förg), så jag fick gasa upp manuellt. Och sen kan man inte styra hur for den skall öka efter reset. Jag skulle vilja ha den rätt så långsam efter reset, och gasa lite själv om behov finnes.