Mopar 400 BB Lättare trim

Allt inom Usa bilar samt hot rods
barheaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:57 pm

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av barheaven »

Plana EJ originaltopparna, blir tillräcklig kompression med högre kolvar.
baggeland
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jan 21, 2015 6:25 pm
Ort: Göteborg

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av baggeland »

barheaven tack för mycket trevliga tips blir gött sugen på att gå den vägen är dock lite inne på att köpa en till motor eftersom motor och låda är matching number. Så om någon har eller har tips på bb moppar motorer till salu så är jag intresserad.

Har precis köpt en Satellite -72 med original 400 bb

Ursäkta om jag tog för mycket plats i din tråd.

Mvh/ Johan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Performance_seeker »

barheaven skrev:...
Jag valde denna http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=706&sb=2
Välj ej vassare med ovanstående parametrar (många väljer för vassa kammar på gatan med dåligt resultat)
Håller med helt och hållet!
Jag köpte bil med lågkompressions 383 med XE274 kammen, som är snäppet vassare än den du nämner. Motorn var fullständigt kraftlös p.g.a. låg statisk kompression, och riktigt dålig dynamisk kompression (insugsventilen stänger vid 63 grader ABDC). Rena katastrofen var den kombinationen! :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Askolin »

Tack för alla tips :thumbright:

Blir inte något gjort åt motor i vinter då bilen i övrigt får sig en behövlig genomgång vilket tar tillräkligt lång tid.

Kommit fram till att det sitter brytarlös tändning på bilen iaf, inga märkningar men ser ut o kunna va från 70-80 tal :lol:

Holley 600 skulle ja inte använda mig utav?! Dålig modell eller för låg cfm? Skulle nog inte va helt fel o byta ut då nån plockat bort chokefunktion plus att den glappar lite i sekundär axeln :doh:
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Sportmerca »

År det nån som har koll på 440 source toppar?

Råkat köpa på mig en -62 Dodge Dart med 383, men det dög inte så ett 400 block med ett stroker kit från 440 source 4.150" inhandlades =500cui
och är lite sugen på alu toppar.
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Performance_seeker »

Sportmerca skrev:År det nån som har koll på 440 source toppar?

Råkat köpa på mig en -62 Dodge Dart med 383, men det dög inte så ett 400 block med ett stroker kit från 440 source 4.150" inhandlades =500cui
och är lite sugen på alu toppar.
Kan vara värt att kika närmare på de nya Trick Flow alu-topparna för BB Mopar. Finns på Summit. Dom verkar att kunna ge en hel del hästkrafter enligt första infon ifrån USA. Problemet är bara att dom är slutsålda men dom lär väl få upp produktionskapaciteten vad det lider.

Trick Flow är prismässigt i nivå med CNC-portade Stealth-toppar, men tunga gubbar i USA verkar vara överens om att det är Trick Flow man skall satsa på. :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar